perjantai 11. helmikuuta 2011

PAHA KOLHU TUHOAA ELÄMÄN

Vaikka en olekaan koskaan ollut r
ämäpää, olen saanut elämäni aikana myös fyysisiä kolhuja henkisistä puhumattakaan. Olen pudonnut puusta, kaatunut pyörällä, suksilla, jääkiekko- ja pikaluistimilla ja ihan vaan tolpiltani.

Ainoat pahat ja pysyvät vammat on kuitenkin aiheuttanut vuonna 1999 todettu luuydinsyöpäni, josta, Luojan kiitos, olen selvinnyt hengissä ainakin toistaiseksi.


Katselin siis tavallaan onnellisena eilistä YLE Teeman Tiededokumenttia aivovammoista. Ohjelmasta kertoo Katso-lehti:

"Dokumentissa ta­vataan kolme extremeurheilijaa, jotka joutuvat elämään ai­vovamman kanssa. Lumilautailija Chris Dufficy kykenee toimimaan vammansa kans­sa lähes normaalis­ti. Rullalautailija Jon Gocer ei pysty otsalohkovammansa kanssa enää keskitty­mistä vaativiin suorituksiin. Motocross-onnettomuudessa loukkaantuneella ChrisTutinilla on ongelmia sekä puheen tuottamisen että liikkumisen kanssa. Kaikilla on myös im­pulssikontrolliongelmia. Monet rajuja lajeja harrastavat ovat saattaneet saada aivovamman jopa tietämättään."

Katso ohjelma Areenalta:

http://areena.yle.fi/video/1297370084282

Tutustu lähemmin Chris Tutiniin


http://www.youtube.com/watch?v=4SOwx2AbCCc




PITKÄT SARJAT

Tämän helmikuun kolmantena päivänä blogissani oli teksti, jossa kerroin pikaluistelija Eric Heidenin tehneen jalkakyykkyä sadan kilon painolla sadan toiston sarjan.

Vaikka yleensä lihasmassaa susositellaan rakennettavaksi suunnilleen kymmenen toiston sarjoilla, voi massaa melkoisesti olla myös niillä, jotka käyttävät paljo
n pidempiä sarjoja. Eric Heidenin reiden ympärysmitta oli yli 70 senttiä!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eric_Heiden

Serge Nubret käytti normaalista pitempiä sarjoja treenissään. Siitä osoituksena esimerkiksi 20x20x100 kiloa penkkipunnerruksessa. Kun noin suuri määrä pitkähköjä sarjoja tehdään vain minuutin palautuksilla, on se kaukana "normaalista" käytännöstä. Siitä huolimatta hän oli aikanaan yksi maailman parh
aimmista kehonrakentajista.

http://www.schwarzenegger.it/mro/nubret.html

Vanhemmille bodauksen seuraajille on tuttu nimi kenties myös Tom Platz. Hän tuli kuuluisaksi etenkin mahtavista jaloistaan. Tom Platzkin teki välillä todella pitkiä sarjoja reisilleen.

http://www.bodybuilders.com/tomplatz.htm

Tämän viikon tiistaina otin esille uusimmassa BODY-lehdessä olleen Minna Pajulahden artikkelin naisfitnesin ja -kehonrakennuksen uusista tuulista. Niissäkin on kysymys lähinnä pitempiin sarjoihin siirtymisestä.

http://kuntoguru.blogspot.com/2011/02/poimintoja-uudesta-body-lehdesta-olen.html

Samaisessa BODY-lehdessä on myös artikkeli Godzillasta IFBB Pro. Kuopiolainen kehonrakentaja Ari Kokkonen on siis siirtymässä ammattilaiseksi. Hänen kohdallaan ei enää ole niinkään kysymys suuremman lihasmassan hankkimisesta, vaan viimeistelystä ja ylläpidosta. Niin tai näin, hän kuitenkin treenaa joko 15, 20 tai 20-25 toiston sarjoilla.

Selvennykseksi vielä kerran totean, että aikaisempien blogini kuvien vieressä ollut nimi Ari Kokkonen tarkoittaa turkulaista valokuvauksen ja tietokonealan harrastajaa ei kehonrakentaja Ari Kokko
sta. Olen kyllä ollut tekemisissä myös jälkimmäisen kanssa ostaessani aikoinaan hänen liikkeestään treeniasusteita, joista esimerkkinä yllä olevassa kuvassa olevat Otomix-treenikengät. Koska olin palveluun niin netitse kuin myös puhelimitse erittäin tyytyväinen, on kehonrakentaja Ari Kokkonen mukana myös Facebookissani.

http://www.arikokkonen.com/

http://www.geevoima.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/16012009-123127/Categories/Valmistajat/OTOMIX




EILINEN SUPERSARJAT
REENI

Viiden minuutin crosstrainerilla lämmittelyn ja muutaman minuutin dynaamisen venyttelyn jälkeen oli vuorossa supersarjatreeni muille lihasryhmille kuin varsinaisesti reisille, rinnalle ja selälle. Niinpä treenin kohteina olivat vatsa, pohkeet, hartiat, epäkkäät, ojentajat ja hauikset.


SS1. vatsa + pohkeet (neljä kierrosta)

- "voimapyörä" (lt), 10, 10, 10 ja 10
- varp.nousu kahd. jalalla (kp), 15, 15, 15 ja 15

SS2. hartiat + epäkkäät

- pystypunnerrus (kpt), 10, 10, 8 ja 8
- olankohotus (kpt), 10, 10, 8 ja 8

SS3. ojentajat + hauikset

- penkkidippi (pl), 15, 15, 15 ja 20
- hauiskääntö seisten (kpt) 7, 6, 5 ja 4

Lyhennykset: lt=levytanko, kp=käsipaino, kpt=käsipainot ja pl=painolevy.

Viiden minuutin huilailun jälkeen siirryin intervalliosuuteen:

- lämmittely, CT, 5 min, 40-45 kierr.min
- työosuus, CT+SP, 1+2, 1+2, 1+2+1, 75-80 kierr.min ; 15-17 km/h
- jäähdyttely, SP, 5 min, 15-17 km/h

Lyhennykset: CT=crosstrainer ja SP=spinningpyörä

Illalla jonkin verran ennen nukkumaanmenoa venyttelin koko kehoa noin 15 minuuttia.




PÄIVÄN AJATELMA

Jotkut onnistuvat, koska niin oli päätetty.
Toiset onnistuvat, koska he päättivät niin.

http://positiivarit.fi

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei. Nyt haen faktaa, koska sain luokitukseltaan vaikea aivovamma 23.6.2010. Ainoa asia/ jälkioire jonka olen huomannut on väsymys, mutta ei sellaisia joita muut huomaavat. Veljeni sanoi, että olen esim kävelyltäni ym selvästi hitaampi ja itse en sitä huomaa. muita pienehköjä asioita huomaan ja olen paljon varovaisenpi, kuin ennen(monissa asioissa) työkykyni olen menettänyt ja saan nykyään lähemmäksi 2000eur eläkettä, joten aikaa ei ole kuin treenata, olen sen aloittanut -93 ja eka voim.nosto kisan voitto -96. sittemmin molemmat olkapäät rikottu ja leikattu 2008 ja 2011 nyt penkki onnistuu vain kapealla otteella ja saan siinäkin 170kg 6-8 toistoa, selkä ja rinta vahvimmat lihasryhmäni ja jalat +ojentajat kehittyneet kapean penkin takia huomattavasti. Bodauksen noviiseihin piti mennä -90kg 2008 ja sitten olka hajosi dieetillä. Nyt sama tavoite Noviisit 2012 -90kg koska olen vuosien sikana huomannut miten "lihasmuisti" toimii ja syön tosi puhdasta ruokaa ei rsvoja tai mitään lihottavaa.. Onko mitään esteitä bodata vammani takia? Bodaustreeni kevyenpää kuin voimanosto ja talvella/ keväällä treenasin kk verran aika kovaakin eikä mitään haittaa/oireita. T:Tuleva kisaaja

Kuntoguru kirjoitti...

Kiitos kommentistasi. En näe mitään mieltä jäädä jumiin vuosi sitten saadun luokituksen takia. Kyse on Sinun elämäsi ei lääkärien elämien sisällöstä, joten saat sillä tehdä kuten haluat. Jos et ole havainnut, etkä tule havaitsemaan mitään uusia oireita ... sen kuin vaan bodaat.

Ehkä on silti hyvä käyttää raskaimmissa liikkeissä (kyykky, penkki) avustajaa tai voimaräkkiä.

Tiedoittele minulle miten edistyt.