maanantai 7. helmikuuta 2011

OSKU TORRO JA JONATHAN ÅSTRAND TEKIVÄT UUDET SUOMEN ENNÄTYKSET

Oli vaihteeksi ilo katsella "kesälajeja" eli yleisurheilua keskellä talvea. Tampereella nimittäin järjestettiin lauantaina Yleisurheilun tähtien kisa, jonka TV2 näytti. Parasta antia tuossa Suomen, Ruotsin ja Norjan kolmimaaottelussa olivat Osku Torron uusi SE korkeushypyssä 233 ja Jonathan Åstrandin SE 200 metrillä 20,87.

Kisoissa rikottiin myös tärkeitä EM-karsintarajoja. Siihen ylsivät Jussi Viita (korkeushyppy 224), Niclas Sandells (3000 m 8.00,51). Muita erinomaisia tuloksia olivat esimerkiksi:
  • Norjalaisen Stine Tombin naisten 300 m:n aitojen vahvistamaton ME 40,09
  • Oskari Mörön 300 m:n aitojen 18-vuotiaiden SE 36,91
  • Kristina Mäkelän kolmiloikan 19-vuotiaiden SE 13,39
  • Norjalaisen Christina Vukicevicin 60 m:n aitojen NE 7,92

Kolmimaaottelun lopputulokset:

Miehet


1. Ruotsi 115

2. Suomi 114
3. Norja 68


Naiset

1. Ruotsi 119

2. Suomi 96

3. Norja 83



Lähde http://www.yleisurheilu.fi/uutiset/uutispalvelu/osku-torro-ja-jonathan-astrand-se-kunnossa




KOIRATERAPIAA

Eilen olin päivällä ottamassa luonnossa aurinkoisia kuvia, joita voin Sinun nähtäväksesi tänne asettaa. Liikkeellä oli paljon hiihtäjiä ja kävelijöitä. Osalla jälkimmäisistä oli mukana koira tai jopa kaksi. Sainkin uusia ystäviä ... ainakin noista koirista. Kiinnostus kun meillä on molemminpuolista, minkä innokkaasti osoitamme toisillemme.

Illansuussa katsoin LIViltä Koirakuiskaajaa. Kunpa sitä täällä Suomessakin suurempi määrä koiranomistajista katsoisi. Oppisivat paremmin ymmärtämään oman rentoutensa ja tasapainonsa merkityksen koiran käyttäytymiseen. Hankalia koiria kun sinällään ei ole. On vain koirien tarpeista tietämättömiä ja samalla tasapainottomia ihmisiä, jotka omalla käytöksellään saavat koiran sekaisin.

http://www.livtv.fi/ohjelmat/koirakuiskaaja/etusivu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koirakuiskaaja
http://www.cesarsway.com/

Välittömästi Koirakuiskaajan jälkeen LIV-kanavalta alkoi Lemmikkieläinten ABC. Siinä käsiteltiin erilaisia kissa- ja koirarotuja. Mukana oli myös terapiakoira, joka vieraili emäntänsä kanssa sairaalassa sairaiden lasten luona tuomassa iloa ja lohtua ankeisiin päiviin.

http://www.livtv.fi/ohjelmat/lemmikkieläinten-abc/etusivu

Kun minulla todettiin vuoden 1999 alussa luuydinsyöpä, oli Toivo-koirani (kuvassa) vajaan vuoden ikäinen. Melkoisen tärkeä tekijä siihen, että olen nyt 12 vuoden päästä Sinulle tekstiä tänne blogiini kirjoittamassa, oli nimenomaan Toivo. Vuodesta 2000 lähtien asuin vaimoni häipymisen jälkeen kahdestaan koirani kanssa yhdessä lähes 24 tuntia vuorokaudessa. Ulkoiluttamiset ja Toivon pyyteetön käytös toivat sekä fyysistä että henkistä terapiaa elämääni.

http://www.mm-tietoa.fi/?gclid=CPjOrOfV9aYCFQdJ3godWQ1FDQ

Valitettavasti vuonna 2003 koirallani havaittiin synnynnäinen vaurio molemmissa munuaisissa. Lääkärien mielestä oli edessä vain yksi ainoa ratkaisu ... koirani lopullinen nukutus.
2003 jäi siis koirani ja minun viimeiseksi yhteiseksi vuodeksi. Kauniit muistot noista viidestä vuodesta pysyvät oman elämäni loppuun asti.




OMAT TREENIT


Koska aloitin kuntoiluni tosimielellä suunnilleen 16-vuotiaana ja nyt kalenterivuosia on kertynyt plakkariin 61, on väkisinkin kuluneet 45 vuotta tehneet kuntoilustani elämäntavan. Siihen kuuluu monipuolinen liikunta, terveellinen ravinto ja pyrkimys riittävään lepoon ja rentoutumiseen. Kun perusasiat ovat järjestyksessä, pienellä säätelyllä voi vaikuttaa kunnon eri osa-alueisiin. Valtaisaa kehitystä ei iässäni enää saa aikaiseksi. Sen ymmärrän ja hyväksynkin.

Tällä hetkellä tavoitteenani on painoharjoittelun ja intervallitreenien avulla pienentää rasvaprosenttiani ja samalla pitää lihasmassan määrä vähintään nykyisellä tasolla. Koetan päivittäin myös venytellä sekä treenien yhteydessä että jonkinverran niiden ulkopuolella.


Jotta saisin rasvaprosenttini pienenemään, pitää enrgiaa tulla ravinnostani kulutusta vähemmän. Noudatan pääsääntöisesti neopaleodieettiä. Se tarkoittaa, että ruokavalioni koostuu lähinnä
  • hedelmistä ja vihanneksista
  • kalasta, broilerista, lihasta
  • kananmunista
  • pähkinöistä ja siemenistä
Niitä täydennän maitotuotteilla (raejuusto, Edam-juusto, maito, jugurtti), öljyillä (rypsiöljy ja oliiviöljy), pienellä määrällä viljatuotteita (kaura ja ruis) ja lisäravinteilla (Whey-proteiini, omega-3, Mivitotal, kreatiini).

http://www.hiilaritietoiset.net/luolamies.htm
http://www.paleocookbook.com/


Perjantai

Viime perjantaina (4. helmikuuta) punttiosuus koostui viidestä triplasarjakierroksesta:


a. käsipainosoutu yhdellä kädellä 2 x 5 x 10

b. sissy- ja tavallinen kyykky 5 x 10+10
c. etunojapunnerrus 15, 15, 12, 12 ja 12.


Tein siis nuo kolme (tai oikeastaan neljä) liikettä peräjälkeen ilman palautusta. Kunkin kierroksen välillä huilasin suunnilleen minuutin.


Viimeisen punttisarjan jälkeen vedin happea muutaman minuutin. Sitten siirryin intervalliosuuteen, jossa oli viiden minuutin lämmittely-, kymmenen minuutin työ- ja viiden minuutin jäähdyttelyvaihe.

a. crosstrainer 5 min / noin 40 kierrosta minuutissa

b. ct+spinning / 1+2, 1+2, 1+2+1 / noin 80 + noin 15 km tunnissa

c. spinning / noin 15 km tunnissa


Illalla ennen nukkumaan menoa venyttelyä 15-20 minuuttia.


Sunnuntai

Iltapäivällä tein kolme kierrosta kolmea supersarjasettiä:


1. SS epäkkäät ja hartiat

  • olankohotus (kpt) 15, 12 ja 12.
  • punnerrus (TG 1000) 15, 10 ja 7.
2. SS vatsa ja pohkeet
  • "voimapyörä" (lt) 12, 10 ja 8.
  • varpaillenousu (kp) 25, 20 ja 20.
3. SS hauikset ja ojentajat
  • hauiskääntö seisten (kpt) 12, 10 ja 8
  • penkkidippi 24, 20 ja 20.

Intervalliosuus oli nyt:

a. crosstrainer 5 min / 40-45 kierrosta minuutissa
b. ct+spinning / 1+2, 1+2, 1+2+1 / 75-85 + 15-17 km tunnissa

c. spinning / 15-17 km tunnissa


Illalla ennen nukkumaan menoa venyttelyä 15-20 minuuttia.





PÄIVÄN AJATELMA


Elämänkulkuasi ei ratkaise niinkään se,

mitä elämä tuo eteesi, kuin se asenne,

jonka sinä viet elämääsi; ei niinkään se,

mitä sinulle tapahtuu, kuin se tapa,

jolla mielesi näkee tapahtuneen.


http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: