tiistai 11. tammikuuta 2011

VUODEN URHEILIJA 2010


Eilisessä TV2:n Suomen Urheilugaalassa tuotiin julki urheilutoimittajien valinnat viime vuoden parhaista urheilijoista ja jo
aikaisemmistakin urheilusaavutuksista. Mukana gaalassa oli suuri määrä niin nykyhetken kuin aikaisempien vuosien ja vuosikymmenien urheilijoita ja urheiluvaikuttajia.




  • Urheilun suuren ansioristin saivat hiihtäjä Marja-Liisa Kirvesniemi ja juoksija Lasse Viren.
  • Vuoden nuori suomalainen urheilija oli keihäänheittäjä Sanni Utriainen.
  • Vuoden urheiluseuraksi valittiin Kiimingin Urheilijat.
  • Esikuvaurheilijan titteli ojennettiin tenniksenpelaaja Jarkko Niemiselle.
  • Läpimurtourheilija oli voimistelija Tomi Tuuha.
  • Urheilu-urastaan palkittiin hiihtäjä Virpi Sarasvuo (os. Kuitunen), jääkiekkoilija Janne Ojanen, jalkapalloilija Hannu Tihinen ja pesäpalloilija Simo Eerikäinen.
  • Uusiksi jäseniksi urheilun All of Fameen valittiin Lasse Viren, Marja-Liisa Kirvesniemi ja jääkiekkoilija Jari Kurri.
  • Vuoden joukkue oli Salibandyn MM-joukkue.
  • Urheilukulttuuriteosta palkittiin Pihtiputaan Keihäskarnevaalit.
  • Merkittävästä elämänurasta sai palkinnon jääkiekkoveteraani Aarne Honkavaara.
  • Sykähdyttävimmäksi urheiluhetkeksi koko Suomen kansa valitsi Jere Dahlströmin läpilyönnin pesäpallon loppuottelussa.

Viime vuoden kymmenen parhainta urheilijaa olivat toimittajien mielestä:
  1. Minna Kauppi, suunnistus
  2. Laura Lepistö, taitoluistelu
  3. Peetu Piiroinen, lumilautailu
  4. Sari Multala, purjehdus
  5. Tomi Tuuha, voimistelu
  6. Antti Niemi, jääkiekko
  7. Robert Helenius, nyrkkeily
  8. Aino-Kaisa Saarinen, hiihto
  9. Tero Pitkämäki, yleisurheilu
  10. Jarkko Nieminen, tennis
http://iltalehti.fi/urheilu/2011011012984311_ur.shtml




KUINKA PUDOTTAA PAINOA


Laihduttamisessa on vain yksi niksi: syödä vähemmän kuin kulutat. Tosiasia on, että laih­duttamisessa ei ole oikotietä. Linjojen kuriin saamiseksi - ja niiden kurissa pitämiseksi - on muutettava pysyvästi suhtautumistaan syömiseen ja otettava liikunta osaksi jokapäiväistä elämää. On hyvä muistaa, että liikunta edistää kaikin tavoin hyvää oloa. Elämäntapo­ja ei kannata kuitenkaan yrittää muut­taa kertaheitolla, se vain vähentää on­nistumisen mahdollisuuksia.

Kahden rintaman taktiikka

Kilokalorien laskeminenkaan ei ole ratkaisu sinänsä, mutta se on hyvä läh­tökohta. Selvitä ensin, paljonko kilokaloreita päivässä tarvitset pysyäksesi nykyisessä painossasi: kerro painosi luvulla 28, jos et harrasta liikuntaa, ja luvulla 30, jos liikut kohtalaisen pal­jon, sekä luvulla 35, jos teet koko päi­vän raskasta ruumiillista työtä.

Jotta laihtuisit puoli kiloa viikossa - mikä on asiantuntijoiden suosittelema vauh­ti - joudut vähentämään nykyisestä kalorimäärästä 3 500 kilokaloria vii­kossa tai 500 kilokaloria päivässä.

Paras keino kilokalorien vähentä­miseen ei ole pelkästään rajoittaa syö­mistä, vaan tämän kaiken yhdistämi­nen entista suurempaan energiankulu­tukseen. Sen sijaan että yrittäisit nipis­tää aterioista joka päivä 500 kilokalo­ria, on järkevämpää vähentää ateriois­ta 250 kilokaloria ja polttaa loput 250 kilokaloria liikkumalla.

Liikunta on tärkeää, koska useimmat liikuntaa harrastamattomat laihduttajat lihovat jonkin ajan kuluttua uudelleen. Tutkimusten mukaan liikunnallinen elä­mäntapa tehostaa painonhallintaa laih­dutuksen jälkeen. Eli ruokavalion ja lii­kunnan avulla laihduttaneet onnistuivat sekä laihduttamaan eniten että pitämään painonsa pisimpään kurissa.


Nykyisten suositusten mukaan tar­vitsemme vähintään puoli tuntia kohtalaisen rasittavaa liikuntaa viikon jo­kaisena tai lähes jokaisena päivänä. Tuoreet tutkimukset kuitenkin osoittavat, että laihtumiseen ja kilojen kuris­sa pitämiseen tällaista liikuntaa tarvit­taisiin itse asiassa vähintään 40 minuuttia ja mieluiten 60 minuuttia joka päivä. Tästä ei silti pidä lannistua, sillä samoihin tuloksiin voi päästä myös jakamalla liikunnan useisiin lyhyempiin, 10-15 minuutin, jaksoihin.


Lähde: Elä hyvin, vanhene viisaasti - Valitut Palat - 2001 - sivut 70-71.


PS. Olen valmis auttamaan Sinua laihtumaan ... http://kuntoguru.com




TIPPUVAT LUMET JA JÄÄT


Jo kotitalon ulko-ovesta pihalle mennessä on vaara saada lunta tai jopa jäätä päähänsä. Vielä suurempi lienee vaara kaupunkien keskustassa, jossa korkeiden talojen katoilta voi vyöryä monen kymmenen kilon lasti lunta tai jäätä alapuolella patistelevan ihmisen niskaan. Helsingissä jo ainakin yksi on kuollut moiseen ja muutama loukkaantunut pahoin.

Muistathan olla varovainen! Riittävä D-vitamiinin saanti voi estää liukastuessa pahimmat luustovammat, mutta ei suojaa Sinua suuren lumimäärän tai raskaan jääpuikon putoamiselta päällesi.




D-VITAMIINILLE UUDET SAANTISUOSITUKSET


Upouudet D-vitamiinin saantisuositukset ehdottavat D-vitamiinilisää nyt vuoden ympäri 18-vuotiaaksi asti. On nimittäin todettu, että lasten ja nuorten D-vitamiinin saanti niin auringonvalosta kuin ravinnostakin on aivan liian vähäistä.


Lue tarkemmin:


http://www.apteekkari.fi/uutisarkisto/yksittainen-artikkeli/d-vitamiinin-saantisuosituksia-yksinkertaistetaan.html




PÄIVÄN AJATELMA

Miksei nauttisi elämästä heti?
Miten usein onnen tuhoaakaan
tyhjänpäiväinen valmistautuminen.

Jane Austin

http://www.positiivarit.fi/

2 kommenttia:

Anna kirjoitti...

Tuossa laihtumusjutussa on järkeä laihduta liikkumalla älä kiduta jollain vähäkalorisella pirtelöillä eli elämäntapa remontti.

Kuntoguru kirjoitti...

Kiitos kommentistasi Anna. Hyvää vuoden 2011 jatkoa Sinulle.