tiistai 18. tammikuuta 2011

TÄYDENNYSTÄ TERVEYTEEN

Vaikka ravintolisät eivät korvaa terveellistä ruokavaliota, silti on todennäköistä, että niistä voi olla useimmille hyötyä. Meidän tulisi saada ruokavaliosta suositusten mukaiset määrät vitamiineja ja kiven­näisaineita, mutta useimmat teol­lisuusmaiden asukkaat eivät yllä suo­situksiin omassa ruokavaliossaan.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että tie­tyillä
ravintoaineilla on ilmeisesti merkittävä osuus monien teollisuus­maissa esiintyvien kroonisten rappeu­tumissairauksien ehkäisyssä. Jotkut asiantuntijat arvelevat, että viivyttäessään tai ehkäistessään sairauksien puhkeamista ravintoaineet, varsinkin soluvaurioita ehkäisevät antioksidantit, voivat viivyttää myös ikääntymi­sestä johtuvia vaurioita.

Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että yksittäisten ra­vintoaineiden, esimerkiksi E-vitamii­nin, saannin lisääminen sekä monivi­tamiini- ja kivennäisvalmisteet näyttä­vät parantavan ikääntyvien immuunijärjestelmää. Muita antioksidantteja, jotka vähentävät tehokkaasti van­henemismuutoksia, ovat seleeni, karotenoidit, flavonoidit, eräät aminohapot ja ubikinoni. Soijan isoflavonoidien uskotaan viivyttävän ja ehkäisevän il­meisesti joitakin vaihdevuosivaivoja sekä syöpää ja sydänsairauksia.

Alustavien tutkimustulosten mu­kaan tavanomaisen yhdistelmävalmis­teen käyttö voi muun muassa
  • parantaa vastustuskykyä
  • auttaa torjumaan masennusta
  • alentaa verenpainetta
  • suojata sydän- ja aivoinfarktilta.

Tarvitsetko täydennystä?

Yksilöllistä vitamiinien ja kivennäisai­neiden saannin täydentämistä kannat­taa harkita, jos kuuluu johonkin seu­raavista ryhmistä.


1. Niukasti hedelmiä ja kasviksia


Ravintolisillä ei voi kor­vata tuoretuotteiden sisältämiä satoja ravintoaineita, mutta niillä voi täyden­tää vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia. Käytä monivitamiinivalmistetta ja lisää ruokavalioon päivittäin yksi hedelmä- tai kasvisannos, kunnes nautit niitä vähintään viisi annosta päi­vässä.


2. Ei maitotuotteita


Ellet ole to­dellinen tummanvihreiden lehtivihannesten (kuten lehtikaalin) tai lohen ystävä, päivittäinen kalsi
umin tarpee­si, 800 milligrammaa, jää luultavasti täyttymättä. Nauti sen vuoksi 500 mil­ligrammaa kalsiumia sisältävä tabletti yhdestä kahteen kertaan päivässä.


3. Oletko kasvissyöjä

Riip­puen siitä, miten rajoitettua kas­visruokavaliota noudatat, saatat tarvita ravintolisiä. Ellet käytä mitään eläin­kunnan tuotteita, voit saada liian vähän B12-vitamiinia ja sinkkiä, jolloin monivitamiinivalmiste korjaa tilanteen. Jos et käytä maitotuotteita, varmista myös riittävä kalsiumin saanti.


4. Tupakoitko?


Jos tupakoit, elimistösi kuluttaa tavallista enemmän C vitamiinia, jota se tarvitsee tu­pakan syöpää aiheuttavien vaikutusten torjumiseen. Virallisten suositusten mukaan tupakoivien olisi saatava C-vitamiinia 35 milligrammaa yli ravit­semussuosituksissa mainitun määrän (60 milligrammaa päivässä), mutta monet tutkijat suosittelevat vielä suu­rempaa lisäystä. Ellet siis syö runsaas­ti C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita, käytä 250-500 milligrammaa C-vitamiinivalmistetta päivittäin.



5. Passiivista tupakointia.

Tutkimusten mukaan jo pelkäs­tään tupakansavun hengittäminen alentaa veren C-vitamiinipitoisuutta, joskaan ei yhtä paljon kuin omakoh­tainen tupakointi. Passiivisesti tupa­kansavulle altistuville ei ole annettu erillisiä C-vitamiinin saantisuosituk­sia, mutta varmuuden vuoksi kannat­taa noudattaa tupakoijille annettuja ohjeita. Tärkeintä olisi kuitenkin muuttaa tilannetta niin, ettei altistuisi enää tupakansavulle.



6. Oletko yli 60-vuotias?

Noin 60 ikävuodesta lähtien elimistön kyky käyttää hyväksi tiettyjä ruoka-aineiden vitamiineja voi heiketä, koska mahahappojen tuotanto vähenee. Sa­maan aikaan eräiden vitamiinien, ku­ten D- ja B6-vitamiinin, tarve lisään­tyy. Monilla yli 60-vuotiailla ilmenee ongelmia etenkin ruoan sisältämän B12-vitamiinin imeytymisessä. Lääkäri pystyy toteamaan tämän ja voi tarvit­taessa määrätä täydentäviä ravintoli­siä. B12-vitamiini on tärkeä elimistön immuunijärjestelmän toiminnalle. Sen puutos voi lisätä masentuneisuutta ja heikentää keskittymiskykyä ja muis­tia. D-vitamiinin tarpeen tiedetään kasvavan jyrkästi 70 ikävuoden jäl­keen. Yhdysvaltalaiset ravitsemustutkijat suosittelevat yli 70-vuotiaille kal­sium-, D-vitamiini- ja Bi2-vitamiinilisiä varsinkin osteoporoosin ja ane­mian ennalta ehkäisemiseksi.



7. Jatkuva lääkitys


Eräiden lääkkeiden käyttö vaikuttaa eli­mistössä tiettyjen ravintoaineiden imeytymiseen ja varastoitumiseen. Jos käytät säännöllisesti jotakin niistä, sel­vitä lääkäriltä, tarvitsetko yhdistelmä­valmisteiden lisäksi ravintolisiä.

  • kouristuksia estävät lääkkeet
  • mahahappoja neutraloivat lääkkeet
  • kolesterolia alentavat lääkkeet
  • nesteenpoistolääkkeet
  • glukokortikoidit
  • ulostuslääkkeet


Käytä ravintolisiä viisaasti

Ravintolisien ja rohdostuotteiden rajoitukset on syytä muistaa.
  • Ravintolisät eivät korvaa ruoasta saatavia ravintoaineita. Ne ovat sananmukaisesti lisiä.
  • Ravintoainevalmisteifla ei voi kompensoida terveyttä heikentäviä elämäntapoja, kuten tupakointia tai liikunnan puutetta.
  • Väittämät ravintolisien suotuisista vaikutuksista eivät ole yksiselitteisiä. Monet väittämät ovat mahdollisesti totta, joskaan niitä ei ole todistettu. Esimerkiksi laihdutusvalmisteet, jotka "polttavat rasvaa", eivät voi yksin lisätä energiankulutusta siinä määrin, että paino putoaisi merkittävästi. Terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat painonhallinnassa avainasioita.

Lähde: Elä hyvin, vanhene viisaasti - Valitut Palat - 2001 - sivut 88-90.




ARNOLD SCHWARZENEGGERIN BODAUSURAN ALKUTAIPALEET



Vaikka
Arnold Schwarzenegger ei ole kehonrakennuksessa ykkössuosikkini, haluan parina päivänä (tänään ja huomenna) hänestä blogissani kirjoitella. Ihailen ihmisiä, jotka eivät pelkästään haaveile, vaan toteuttavat haaveensa. Se vaatii lujaa luonnetta ja paljon työtä. Olet ehkä kuullut sanonnan "menestys tulee ennen työtä ainoastaan sanakirjassa".



Kirjassa
Arnold: The Education of a Bodybuilder (Simon and Schuster, 1974) hän kertoo ensimmäisistä käynneistään kuntosalilla (v. 1961) ...

Sivulla 14

I still remember that first visit to the bodybuilding gym. I had never seen anyone lifting weights before. Those guys were huge and brutal. I found myself walking around them, staring at muscles I couldn't even name, muscles I'd never even seen before. The weight lifters shone with sweat; they were powerful looking, Herculean. And there it was before me — my life, the answer I'd been seeking. It clicked. It was something I suddenly just seemed to reach out and find, as if I'd been crossing a suspended bridge and finally stepped off onto solid ground.


I started lifting weights just for my legs, which was what we needed most for playing soccer. The bodybuilders noticed immediately how hard I was working out. Considering my age, fifteen, I was squatting with some pretty heavy weight. They encouraged me to go into bodybuilding. I was 6 feet tall and slender, weighing only 150 pounds; but I did have a good athletic physique and my muscles responded surprisingly fast under training. I think those guys saw that. Because of my build I'd always had it easier at sports than most boys my age. But I had it tougher than a lot of my teammates and companions because I wanted more, I demanded more of myself.



Sivulla 15

I remember the first real workout I had as vividly as if it were last night. I rode my bike to the gym, which was eight miles from the village where I lived. I used barbells, dumbbells and machines. The guys warned me that I'd get sore, but it didn't seem to be having any effect. I thought I must be beyond that. Then, after the workout, I started riding home and fell off my bike. I was so weak I couldn't make my hands hold on. I had no feeling in my legs: they were noodles. I was numb, my whole body buzzing. I pushed the bike for a while, leaning on it. Half a mile farther, I tried to ride it again, fell off again, and then just pushed it the rest of the way home. This was my first experience with weight training, and I was crazy for it.


The next morning I couldn't even lift my arm to comb my hair. Each time I tried, pain shot through every muscle in my shoulder and arm. I couldn't hold the comb. I tried to drink coffee and spilled it ali over the table. I was helpless.



Löysin kaapistani kymmenen Arnoldin kurssivihkosta vuosilta 1973-1975. Kerron niistä Sinulle huomenna.

http://www.schwarzenegger.com/




PÄIVÄN AJATELMA


Kehitystä ei ole toki pakko seurata.

Siitä voi olla myös edellä.


Jarmo Somppi


http://www.positiivarit.fi/

2 kommenttia:

Maailman Vahvin Nalle kirjoitti...

Arska on kyllä paras. Vaikka kokoa kasvatettiinkin dianabolilla, niin nostan silti kädet pystyyn kuninkaan kunniaksi.

Nykypäivän kehonrakennus onkin sitten ihan toista luokkaa, kuin silloin 70-luvulla. Suurin ero nykypäivän kehonrakentajiin on ehkä se, että silloin oli ukoilla tukkaa päässä ja kunnon viikset :D

Kuntoguru kirjoitti...

Nykypäivän kehonrakentajien look näyttää pään osalta samalta kuin syöpäosastolla. Itsellänikin on sellainen ollut. Jäi kuitenkin jotenkin päälle, sillä nykyään vähäisten hiusteni pituus on noin sentti ... helppo pestä eikä kesäisin mene tukka sekaisin tuulessa:D