torstai 20. tammikuuta 2011

MIKSI HIILIHYDRAATIT LIHOTTAVAT IHMISIÄ?

Tohtori Matti To
lonen kirjoittaa eilen (19. tammikuuta) päivitetyssä uutiskirjeessään:

Kumpi on terveellisempi, vähärasvainen vaiko vähähiilihydraattinen (VHH) ruokavalio? Virallisissa ravitsemusohjeissa painotetaan vähärasvaisuutta, "hiilaritietoiset" taas karttavat ns. nopeita hiilihydraatteja eli leipää, pullaa, konditoriatuotteita rusinoita yms. Vähärasvaista ja runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ruokavaliota noudattavat ihmiset ovat monesti ylipainoisia ja lihavia, heillä on diabetes, ja heidän ve
ressään kiertää paljon valtimoille vaarallisia rasvoja, triglyseridejä. Miten se on selitettävissä?

Amerikkalainen kardiologi William Davis selittää asiaa näin blogissaan: Ihmisellä on rajallinen kyky varastoida elimistönsä hiilihydraatteja. Emme voi saada niistä energiaa kovinkaan paljon ja pitkäksi aikaa. Siksi pitkänmatkan juoksijat tyhjentävät ensin lihastensa varastot ja tankkaavat sitten hiilihydraatteja ennen kilpailua. Silloin lihasten glukoosin ja glykogeenin varastot täyttyvät, ja niitä käytetään juoksussa energian lähteenä. Rasvan suhteen asia on aivan toisin: Meillä on lähes rajaton kapasiteetti varastoida energiaa rasvan muodossa.


Virallisterveellisissä ohje
issa kehotetaan välttämään rasvaa ja syömään runsaasti leipää ja muita hiilihydraatteja. Ja niinhän suuri osa suomalaista tekee ja sen seurauksena meillä on nyt ennen näkemätön lihavuus- ja diabetesepidemia. Liiat hiilihydraatit, joita ei kuluteta energian tuotantoon, muuttuvat maksassa rasvaksi prosessissa, jota kutsutaan biokemiassa nimellä de novo lipogenesis (DNL) eli rasvan uudismuodostus. Siinä ravinnon hiilihydraateista syntyy triglyseridejä ja niiden pitoisuus veressä lisääntyy.

Triglyseridit esiintyvät veressä VLDL-kolesterolina (very low LDL), joka puolestaan vuorovaikuttaa muiden lipoproteiinien (rasvojen ja valkuaisaineiden muodostamien molekyylien) kanssa tuottaen pieniä tiheitä LDL-hiukkasia (sdLDL) ja vähentävät ”hyvää” HDL-kolesterolia ja muuttavat sitä tehottomaan muotoon. Verikokeissa mitataankin usein kolesterolin yhteydessä myös triglysereitä, joita pidetään valtimotautien riskitekijänä. Rasvan tuottoa hiilareista selostetaan tarkemmin Kalifornian yliopiston julkaisussa.

Ruokavalio, joka ant
aa yli puolet kaloreista ns. nopeina hiilihydraatteina (kuten esimerkiksi Diabetesliitto ja Sydänliitto suosittavat) tuottaa runsaasti triglyseridejä, jopa normaalipainoisilla ja hoikilla ihmisillä. Nopeisiin hiilihydraatteihin lasketaan yksinkertaiset sokerit kuten karkit, sokeroidut virvoitusjuomat ja mehut. Hitaampiin lasketaan ravintokuidut, jotka eivät ole terveydelle haitallisia, vaan hyödyllisiä. Ylipainoiset ihmiset tuottavat maksassaan jopa viisinkertaisesti (normaalipainoisiin verrattuna) rasvaa, vaikka he söisivät vähemmänkin hiilareita, esim. 40 % rasvaa, 40 % hiilareita ja 14 % valkuaista energian saannistaan.

Ihmiset muuntavat eri tavoin hiilareita maksassaan rasvaksi sen mukaan ovatko he normaali- vai ylipainoisia ja onko heillä aineenvaihdunnan häiriöitä (insuliiniresistenssiä ja sen seurauksena insuliinin liikaeritystä
) tai tauteja (esimerkiksi tyypin 2 diabetes). Triglyseridien lisääntyminen henkilön veressä aterioiden jälkeen ei johdu välttämättä rasvan syömisestä, vaikka sekin voi toki vaikuttaa asiaan. Lihavilla ihmisillä insuliinin liikaeritys tai jokin muu, toistaiseksi tuntematon häiriö näyttää olevan veren triglyseridien lisääntymisen syynä, vaikka he eivät söisikään sen enempää kaloreita kuin normaalipainoiset ihmiset (joilla triglyseridit eivät nouse).

Nämä uudet tiedot pu
oltavat ylipainoisille ja insuliiniresistenteille ihmisille VHH-dieettiä, joka vähentää heidän riskiään sairastua ja kuolla sydän- ja valtimotauteihin. Lisäksi on hyvä tietää, että berberiini ja etyyliesteröity kalaöljy (4 g päivässä) normalisoivat sokereiden ja rasvojen aineenvaihdunnan häiriöitä ja alentavat erittäin tehokkaasti kohonneita triglyseridejä ja suojaavat siten sydäntä ja verisuonia.




KUNTO-OHJELMA JUURI SINULLE

Noin 100 sivun "paketti
in" KUNTO-OPAS - keho & mieli & ravinto, sisältyy muun muassa:

  • painoindeksisi määritys,
  • opastus itse suoritettuun rasvaprosenttisi määritykseen ja tarkkailuun,
  • energian- ja ravintoaineiden tarpeittesi määrittely,
  • vähintään yhden päivän henkilökohtainen ruokavaliomallisi,
  • suositus sopivaksi treeniohjelmaksesi (kuntosali- tai koti- ja/tai aerobinen harjoittelu /venyttely) viikon eri päiville ja
  • runsaasti perustietoa kaikesta tarpeellisesta kuntoiluun liittyvästä - myös henkisestä asenteesta.

Ruokavaliomallia voit omien mieltymystesi mukaan sitten muunnella päivästä toiseen, vaikkapa muiden mukana tulevien mallien mukaan. Treeniohjelmasi rakennan niin, että siinä on nousujohteinen runko 8-12 viikolle – opastavine videolinkkeineen. Muutenkin opas sisältää valtavan määrän nettilinkkejä, joten kokonaissivumäärä on lopulta useita satoja.

Koko oppaan voit saada jo 40 eurolla, mikä on vain murto-osa siitä mitä "nimekkäät" ohjelmien laatijat veloittavat muutaman sivun treeni- ja/tai ravinto-ohjelmista. Sinulla on kaiken lisäksi mahdollisuus ohjelmaa suorittaessasi saada veloituksetta vastauksia kysymyksiisi.

Sinun ei tarvitse välttämättä tilata koko noin 100 sivun opasta, vaan voit valita jonkin osan siitä:

1) Painoharjoittelu joko kotiin tai salille. Mukaan tulee painoharjoittelusta perustietoutta ja 8 - 12 viikon ohjelma opastavine videolinkkeineen.

2) Ruokavalio. Mukaan tulee ravinnon perustietoutta, ravinnontarpeesi määrittely ja vähintään yhden päivän ruokavalioehdotus ja sopivia malleja.

3) Painoharjoittelu + ruokavalio. Edellisten yhdistelmä.

4) Aerobinen harjoittelu. Perustietoa ja 8 -12 viikon nousujohteinen ohjelma.

5) Painoharjoittelu + aerobinen harjoittelu. Yhdistelmä (1+4).

6) Laihdutus. Perustietoa ja yleisiä vinkkejä.

7) Henkinen puoli. Perustietoa ja yleisiä vinkkejä.

8) Yleinen terveys. Perustietoa ja yleisiä vinkkejä.

Osiin 1- 6 tulee mukaan kaupan päällisiksi painoindeksisi ja rasvaprosenttisi määrittäminen.


Jos olet ohjelman tarpeessa, ota minuun välittömästi sähköpostitse yhteyttä - ei vasta joskus hamassa tulevaisuudessa - lähetän Sinulle kyselykaavakkeen, jonka pohjalta teen juuri Sinulle soveltuvan ohjelman.

arto.painilainen@gmail.com


Hieman itsestäni

Minulla ei ole mitään kirje-, viikonloppu- tai muillakaan kursseilla hankittua valmentajatitteliä. Uurteet kasvoissa ja harventuneet hiukset kertovat eletystä elämästä ja sen mukana tulleesta kokemuksesta. Pätevyyttäni voit arvioida alla olevan perusteella.

Aloin oman kuntoiluni tosimielellä hieman alle parikymppisenä 1960-luvun loppupuolella eli yli 40 vuotta sitten. Siihen on kuulunut ensisijaisesti kuntosaliharjoittelua, juoksua, hiihtoa, pyöräilyä ja kävelyä.

Valmistuttuani peruskoulun opettajaksi vuonna 1973 hoidin virkaa lähinnä ala-asteella. Opetin myös jonkin verran yläasteella ja lukiossa. Minulla oli mahdollisuus työssäni olla myös erityisopettajana jonkinaikaa sairaalassa, tarkkailuluokalla sekä opettajana maahan muuttaneille vietnamilaisnuorille ja kehitysvammaisille suomalaisille lapsille ja nuorille.

Opettajan virkani ohella toimin eri puolilla Suomea kuntosaleilla ohjaajana ja valmentajana (esimerkiksi kehonrakennus ja pyöräily) vuodesta 1975 (1980-luvun alkupuolella minulla oli oma kuntosaliyritys) vuoteen 1995 asti. Tuosta eteenpäin aina tähän päivään olen antanut henkilökohtaista opastusta muilla tavoin.

Lopetettuani opettamisen lapsille ja nuorille jatkoin työtä pelkästään aikuisten parissa: esimerkiksi päihdeongelmaiset (alkoholi, huumeet ja lääkkeet), vanhukset ja syöpäpotilaat.

Olen aivan alusta asti seurannut ahkerasti kaikkea liikuntaan liittyvää tietoutta kirjallisista julkaisuista ja viime vuosina myös päivittäin nettisivuilta ja minulle tulevista lukuisista sähköposteista (Suomi, Ruotsi, Saksa, Iso-Britannia, USA, Kanada ja Australia). Näin olen pysynyt ja tulen pysymään ajan tasalla.

Blogiini olen kirjoitellut tekstiä nyt 869 päivänä.

Kykenen antamaan Sinulle TUORETTA TIETOA!




PÄIVÄN AJATELMA

Hyvin harvat ihmiset elävät tätä päivää –
useimmat valmistautuvat elämään huomenna.

Jonathan Swift

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: