perjantai 7. tammikuuta 2011

MASSATREENIN ERHEITÄ - osa 5.


Neljänä peräkkäisenä päivänä olen esittänyt 16 ensimmäistä 20 erheestä, jotka Jason Ferruggia kertoi artikkelissaan ”Mass Building Sins – The Top 20 Mistakes that kill your gains … and how to avoid them”.


  1. Harjoittelu liian usein.
  2. Liian pitkät harjoituskerrat.
  3. Liian paljon sarjoja.
  4. Liian kevyet painot.
  5. Yksittäisen lihasryhmän treenaaminen liian harvoin.
  6. Kuorman lisäämisen unohtaminen.
  7. Treenaaminen lähinnä pumppimielessä.
  8. Väärät liikkeet.
  9. Lihasmassan lisäämisen ja laihduttamisen samanaikainen yrittäminen.
  10. Liian vähäinen oikeanlaisten ruokien syöminen.
  11. Rahojen tuhlaaminen proteiinibisnekseen.
  12. Ohjeiden ottaminen kehonrakennuslehdistä.
  13. Rahojen tuhlaaminen turhiin lisäravinteisiin.
  14. Riittävän palautumisen laiminlyöminen.
  15. Liian vähäiset yöunet.
  16. Luonnollisen testosteronituotannon minimointi.

Tässä Sinulle viimeiset neljä:


17. Vailla suunnitelmaa

1980-luvulla oli käytössä "Instinctive Training Principle" eli harjoiteltiin vaistonvaraisesti kulloisenkin tuntemuksen mukaan. Tämän oli määrä
aiheuttaa keholle shokki, joka saisi aikaan uutta kehitystä. Valitettavasti se ei toiminut suurimmalla osalla harjoittelijoista. Sinulla pitää olla progressiivinen suunnitelma, jota noudatat mahdollisimman tarkasti. Jotta se onnistuisi, Sinun täytyy pitää kirjaa harjoittelustasi. Pelkän muistin varassa toimiminen harvoilta onnistuu.


18. Harjoittelutapojen väärä jaksoittelu

Aikaisemmin on jo tullut ilmi, että saadaksesi parhaat mahdolliset tulokset, Sinun olisi:
  • harjoiteltava kolmasti viikossa
  • pidettävä harjoitukset korkeintaan 45 minuutin mittaisina
  • yhdellä treenikerralla tehtävä ainoastaan 10-16 sarjaa
  • käytettävä mahdollisimman suuria painoja
  • lisättävä asteettain kuormitusta

Lihasmassan lisäykseen käytetään periaatteessa kahta erityyppistä harjoittelua: volyymi- ja tehotreeniä. Niitä ei kuitenkaan tule yhdistää samaan treenikertaan eli ei tule tehdä suurta sarjamäärää erikoistekniikoilla. Siitä seuraa nopeasti ylirasitus ja kehityksen pysähtyminen tai jopa vammautuminen. Vuorottele näitä kahta treenitapaa itsellesi sopivin jaksoin. Voit vaihdella niitä viikon eri päivinä tai vaikka viikottain.


19. Treenitaukojen puuttuminen

Useiden kovien treeniviikkojen jälkeen kehosi kaipaa lepoa. Kehoa kun ei ole tarkoitettu nostamaan raskaita painoja 52 viikkoa vuodessa. Viimeistään 12 viikon (kolmen kuukau
den) treenin jälkeen Sinun täytyy pitää kokonainen viikko lepotaukoa. Hardgainerien ja yli 35-vuotiaiden on syytä levätä viikko jo paljon aikaisemmin eli 6-8 viikon kovan treenin jälkeen. Muille soveltuva tapa on puoli viikkoa lepoa joka kuudes ja koko viikko joka 12 viikko.


20. Uskonpuute

Haluaminen ja toteuttaminen ovat kaksi eri asiaa. Jos et luota itseesi, useimmat asiat jäävät vain haaveiluksi. Jos luotat itseesi ja olet valmis tekemään työtä unelmiesi toteuttamiseksi, onnistut monessa mahdottomaltakin tuntuvassa haasteessa.

http://www.MuscleGainingSecrets.com/
http://www.JasonFerruggia.com/




HENKILÖKOHTAINEN TREENIOHJELMA JUURI SINULLE

Teen Sinulle monipuoli
sen, mutta silti edullisen ohjelman, joka antaa Sinulle tarvittavat menetelmät treenisi, ravintosi ja myös henkisen puolesi terästämiseen. Käy tutustusmassa ensin kotisivuillani ohjelman sisältöön ja ota sitten minuun sähköpostitse yhteyttä, jotta voin lähettää kyselykaavakkeen, jonka vastausten pohjalta teen juuri Sinulle mahdollisimman hyvin soveltuvan ohjelman.

http://kuntoguru.com/
arto.painilainen@gmail.com





TIPATON TAMMIKUU

Tipattoman tammikuun hyötyjä: elimistö puhdistuu, laihtuu, unihäiriöt katoavat..


Tipattoman tammikuun vi
ettäminen on monella tapaa hyödyllistä. Paitsi että nenä valkaistuu eli elimistö puhdistuu ja aineenvaihdunta normalisoituu, myös mahdollisista unihäiriöistä voi päästä eroon. Parhaassa tapauksessa mieli virkistyy ja kaamoksesta aiheutuva masentuvaisuus väistyy. Ja kilot karisevat kuin itsestään.

Moni on päätynyt viettämään tipatonta tammikuuta. Motiiviksi ilmoitetaan useimmiten terveyssyyt. Kun on kuukauden ilman alkoholia, elimistö tuntuu puhdistuvan ja olo on reippaampi. A-klinikkasäätiön johtavan ylilääkärin Pekka Heinälän mukaan terveydelliset hyödyt ovatkin varsin merkittäviä.

– Tipattomuuden etuja on paljon, esimerkiksi ylimääräiset yöheräilyt vähenevät. Alkoholin jättäminen pois päiväjärjestyksestä piristää jopa niin, että kaamosmasennuksesta selviää ilman lääkkeitä.


Loppuvuoden juhlakausi on perinteisesti tavallista runsaamman syömisen aikaa eikä juomiakaan säästellä. Tämä näkyy helposti vyötäröllä, sillä alkoholissa on runsaasti turhia kaloreita samoin kuin juhlaruoassa. Pelkästään alkoholin poisjättäminen laihduttaa.


– Tipattomuus auttaa todellakin painonhallinnassa. Esimerkiksi lasillisessa punaviiniä on voinapin verran kaloreita, sitä ei moni tule ajatelleeksi. Ja jos vielä jaksaa edes vähän lisätä liikuntaa, vaaka on entistäkin ystävällisempi, sanoo Heinälä.



Tipaton tammikuu alkoholiriippuvuuden testinä

Alkoholiriippuvuus on yksi keskeisistä kansantaudeistamme. Vajaa kymmenesosa väestöstä sairastuu siihen jossain vaiheessa elämäänsä. Suurin osa pääsee kuiville omin avuin. Mikäli epäilee riippuvuutta omalla kohdallaan, sopii tammikuun tipattomuus mainioksi testiksi. Jos vaikeuksia ilmenee, kannattaa varata aika oman terveyskeskuksensa lääkärille.


– Lääkärit eivät aina osaa yhdistää potilaan oireita alkoholin liialliseen käyttöön. Kun käy lääkärissä esimerkiksi unettomuuden, masentuneisuuden tai vaikka vatsavaivojen vuoksi, kannattaa itse ottaa alkoholinkäyttö puheeksi.

Heinälä lohduttaakin, että apu löytyy helposti, kun keksitään oikea syy. Joskus riittää pelkkä ongelman tiedostaminen, toisinaan avuksi voi tulla lääkehoito.


Varsinaista valmistautumista tipattoman tammikuun onnistumiseksi ei tarvita, mutta suuremmassa joukossa saattaa ryhmäkuri estää lipsahdukset. Myös liikunnan lisääminen auttaa monia, jotka kaipaavat iltajuomansa tilalle jotain korvaavaa.


– Onnistumisprosentti on parempi, kun haastaa työkaveritkin mukaan tipattoman tammikuun viettoon. Joka tapauksessa ainakin läheisten on hyvä tietää juomattomuudesta, sanoo Heinälä, joka itsekin viettää tipatonta tammikuuta.

– Tässä on jo kolmas kerta menossa, ja aiempien vuosien hyvien kokemusten perusteella voin suositella lämpimästi tipatonta tammikuuta kaikille.

Lähde: Actavis & http://www.tohtori.fi/?page=4074915&id=8396112





PÄIVÄN AJATELMA

Kaikki asiat ovat vaikeita, ennen kuin ne ovat helppoja.

Thomas Fuller



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA SINULLE. Palaan kirjoittelemaan maanantaina.

Ei kommentteja: