torstai 6. tammikuuta 2011

MASSATREENIN ERHEITÄ - osa 4.


Kolmena edellisenä päivänä esitin 12 ensimmäistä 20 erheestä, jotka Jason Ferruggia kertoi artikkelissaan ”Mass Building Sins – The Top 20 Mistakes that kill your gains … and how to avoid them”.


  1. Harjoittelu liian usein.
  2. Liian pitkät harjoituskerrat.
  3. Liian paljon sarjoja.
  4. Liian kevyet painot.
  5. Yksittäisen lihasryhmän treenaaminen liian harvoin.
  6. Kuorman lisäämisen unohtaminen.
  7. Treenaaminen lähinnä pumppimielessä.
  8. Väärät liikkeet.
  9. Lihasmassan lisäämisen ja laihduttamisen samanaikainen yrittäminen.
  10. Liian vähäinen oikeanlaisten ruokien syöminen.
  11. Rahojen tuhlaaminen proteiinibisnekseen.
  12. Ohjeiden ottaminen kehonrakennuslehdistä.

Tässä Sinulle seuraavat neljä:


13. Rahojen tuhlaaminen turhiin lisäravinteisiin

Kuten proteiinivalmisteiden niin myös muiden urheiluravinteiden ympärillä pyörii valtava bisnes, jonka toimia ei rittävän tarkasti tutkita. 97 % kaikista kehonrakennuksessa käytettävistä ravinteista on täysin tehottomia. Ne voivat olla Sinulle jopa vaarallisia, sillä niillä on todettu olevan muun muassa seuraavia haittavaikutuksia:

  • yleisterveyden heikentyminen
  • testosteronituotannon madaltuminen
  • estrogeenituotannon (naishormoni) kohoaminen
  • kilpirauhasen toimintahäiriöitä
  • munuaishäiriöitä
Ainoat käyttökelpoiset lisäravinteet ovat kreatiini, omega-3-rasvahapot ja ruuansulatusentsymit.


14. Riittävän palautumisen laiminlyöminen

Useilta treenaajilta pääsee u
nohtumaan se, etteivät lihakset kasva salilla, vaan palautumisen aikana. Harjoittelu on vain virike kasvuun.

Yksi parhaita apukeinoja palautumisen edistämiseen on päivänokoset. Muita hyviä ovat meditaatio tai rentoutusharjoitukset, hieronta ja venyttely. Näistä jotain olisi hyvä harrastaa päivittäin.


15. Liian vähäiset yöunet

Suurin osa lihaskasvusta tapahtuu nimenomaan yöunen aikana. Keho korjaantuu ja uudistuu silloin päivän rasituksista. On tärkeää, että nukut 8-10 tuntia joka yö. Unenpuute vähentää kasvattavaa testosteroni- ja kohottaa hajottavaa kortisolituotantoa. Toki kortisolikin kasvattaa, mutta vain rasvakudosta.


16. Luonnollisen testosteronituotannon minimointi

Tiesitkö, että nykymiesten keskimääräinen testosteronitaso on vain puolet siitä mitä se oli 50 vuotta sitten? Joitain vinkkejä on jo tullut esille tässä artikkelissa luonnollisen hormonitoiminnan edistämiseen. Kerrataanpa vielä:

- harjoittele tehokkaasti suuria lihasryhmiä
- älä harjoittele 45 minuuttia enempää
- vältä stressiä
- syö oikeita ruoka-aineita oikeaan aikaan
- harrasta seksiä sännöllisesti


http://www.MuscleGainingSecrets.com/
http://www.JasonFerruggia.com/

Huomenna seuraavat neljä erhettä …




SOKERI VANHENTAA JA ALENTAA VASTUSTUSKYKYÄ

Valkoinen sokeri eli g
lukoosi, josta on poistettu kemiallisten prosessien avulla vitamiinit, mineraalit, kuitu, proteiini, vesi ja luonnolliset synergistit on kaukana luonnonmukaisesta. Siksi elimistö käsittelee sen toksisena, vieraana aineena ja reagoi siihen negatiivisesti. Tästä voi seurata monia selittämättömiäkin immuniteetin ongelmia, vastustuskyvyn heikkenemistä jopa vakavia sairauksia.

Miksi sokeri heikentää vastustuskykyä? Yksi syy on se, että sokeri tukahduttaa kasvuhormonin eritystä. Tämä hormoni on tarpeen vastustuskyvyn tehokkaalle tominnalle ja kasvuhormonilla on monia tärkeitä tehtäviä elimistössämme. Lapsille se on tärkeää normaaliin kasvuun, mutta on todettu, että kasvuhormonin liian nopea väheneminen vaikuttaa myös ennenaikaiseen ikääntymiseen. Sokeri tuottaa elimistöön luonnottoman suuren määrän insuliinia, joka johtaa verensokerin epätasapainoon, ylipainoon ja muihin systeemisiin ongelmiin. Lisäksi juuri insuliinin korkea määrä estää kasvuhormonin normaalia eritystä.

Jos haluaa käyttää kohtuudella sokeria, kannattaa valita vaihtoehdot, jotka ovat mahdollisimman käsittelemättömiä ja mineraalipitoisia esim. intiaanisokeri ja luonnollinen hunaja.

Sinikka Pakeman

Lähde: http://www.vogel.fi/lifestyle/Ravitsemus/sokeri.php?utm_source=uutiskirje&utm_medium=email&utm_content=sokeri&utm_campaign=tammikuu11


Hohtavat hampaat ja raakaruokosokeri

Alfred Vogel kirjoitti aikoinaan:

"Eräs unohtumaton kokemukseni on Keski-Amerikasta, jossa intiaanilapset keräytyivät ympärillemme kainosti hymyillen, sokeriruo'on varsia pureskellen. Tämä tyydytti heidän makean nälkäänsä mutta samalla auttoi heitä voittamaan ujoutensa.

Melken kaikki lapset rakastavat sokeria. Tämä outo hiilihydraatti stimuloi miellyttävällä tavalla makuhermojamme saaden aikaan makean tuntemuksen.

Nuo pienet intiaanilapset eivät ainostaan hemmotelleet itseään sokeriruo'olla vaan joivat myös tuorepuristettua ruokomehua. Mehua, jota kutsuttiin Pilosilloksi, lämmitettiin tulella, jossa se tiivistyi paksuksi nesteeksi.Vaikka lapset joivat melko suuria määriä tätä tummanruskeaa, makeaa massaa, heidän hampaansa olivat poikkeuksetta yllättävän vahvat! He käyttivät usein hampaitaan työkaluinaan, korvaten veitsen tai muun puuttuvan työkalun.Niin vahvat hampaat heillä oli.

Miksi sitten sokerin runsas käyttö ei vahingoittanut intiaanilasten hampaita kuten valkoinen sokeri tekee? Koululaisten hampaiden hälyyttävä reikiintyminen yhdistetään valkoiseen sokeriin ja niistä tehtyihin makeisiin. Sokerilla on haitallisia vaikuksia luun rakenteeseen.Suurella osalla lapsistamme on reikiä hampaissa huolimatta siitä, että he pesevät hampaansa säännöllisesti. Lapsia myös opetetaan syömään vähemmän makeaa. Intiaanilapsilla puolestaan oli kauniin valkoiset, terveet hampaat eikä makean syömistä rajoitettu lainkaan.Tämän eron täytyy selittyä sokerien erilaisesta luonteesta.Intiaanilasten syömä sokeri ei ole puhdasta vaan se sisältää monia muita aineita kuten kalsiumia, fluoria, magnesiumia, mangaania, rautaa, piihappoa jne.Tämä onkin asian ydin, sillä meidän lapsemme syövät puhdistettua sokeria, ilman mineraaleja, joka häiritsee koko mineraalien vaihtoa aiheuttaen vitamiinien ja kivenäisaineiden puutetta.

Tämä huolestuttava tilanne muuttuu vain yhä pahemmaksi kun mukaan tulevat muut vähäarvoiset aineet kutenvalkoiset jauhot ja valkoinen riisi. Lopputuloksena on reikäiset hampaat ja ongelmat terveydessä.Kun ihmiset vaihtavat luonnollisen ruoan teolliseen, prosessoituun ruokaan se näkyy myöhemmässä vaiheessa terveysongelmina. Makeisilla ja puhdistetulla sokerilla on kiistatta suuri vaikutus terveytemme heikkenemiseen.

Hunaja ja kuivatut hedelmät tarjoavat meille luonnollisen vaihtoehdon makeutukselle. Jälkiruoat voimme makeuttaa riittävästi niin, ettemme tarvitse teollista sokeria. Kun esim. pureskelemme taateleita juodessamme teetä ne makeuttavat samalla teen. Myös tuoreet banaanit pilkottuna pieniksi paloiksi sopivat tuomaan makeutta moneen jälkiruokaan.Tarvitaan vain pieni annos maalaisjärkeä ja pärjäämme hyvin ilman teollista, puhdistettua sokeria."

Lähde: Health Guide through southern countries, A. Vogel

http://www.vogel.fi/avogel-world/kertomuksia/avogel_sokeri.php




PÄIVÄN AJATELMA

Saatuna, annettuna, kaunista kaikki rakkaus.
Onnekkaita ne, jotka sitä herättävät;
mutta suurin onnellisuus niillä,
ketkä sitä eniten tuntevat.

P. Shelley

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: