keskiviikko 5. tammikuuta 2011

MASSATREENIN ERHEITÄ – osa 3.


Kahtena edellisenä päivänä esitin 8 ensimmäistä 20 erheestä, jotka Jason Ferruggia kertoi artikkelissaan ”Mass Building Sins – The Top 20 Mistakes that kill your gains … and how to avoid them”.



1. Harjoittelu liian usein.
2. Liian pitkät harjoituskerrat.

3. Liian paljon sarjoja.

4. Liian kevyet painot.

5. Yksittäisen lihasryhmän treenaaminen liian harvoin.

6. Kuorman lisäämisen unohtaminen.

7. Treenaaminen lähinnä pumppimielessä.

8. Väärät liikkeet.

Tänään keskiviikkona haluan jakaa Sinulle seuraavat neljä erhettä, joista toivottavasti on Sinullekin apua.


9. Lihasmassan lisäämisen ja laihduttamisen samanaikainen yrittäminen

Koska lihaskasvu ja rasvanpoltto ovat täysin vastakkaisia tapahtumia, on niiden molempien onnistuminen yhdellä kertaa todella hankalaa. Siinä saattavat onnistua vain aloittelijat, erittäin lahjakkaat ja hormonien käyttäjät. Honteloiden harjoittelijoiden on syytä keskittyä ensin hankkimaan enenmmän kokoa ja sitten myöhemmin siirtymään rasvanpolttovaiheeseen.


10. Liian vähäinen oikeanlaisten ruokien syöminen

Kasvattaaksesi lihaksiasi niin, että rasva ei kehossasi lisäänny liikaa, Sinun on syötävä useita pieniä aterioita päivän mittaan. Syö parin kolmen tunnin välein jokaisella ateriallasi suunnilleen klo 18 saakka aterioita, jotka sisältävät niin proteiinia, hiilihydraatteja kuin rasvaakin. Suurin osa hiilihydraateista tulisi kuitenkin sijoittaa aamuun ja heti treenin jälkeen - vältä niitä illalla, jottei ne kerry rasvaksi kehoosi.


11. Rahojen tuhlaaminen proteiinibisnekseen

Lihaksia on kasvatettu voimallisesti jopa vankilaruualla, josta proteiinia päivittäin saa vain 50-75 grammaa! Kehonrakennuksen legenda Mike Menzer totesi aikoinaan, "Proteiinidieetit ovat hullutusta. Lihakseth
an ovat 70 prosenttisesti vettä. Ihme kun liikemiehet eivät ole alkaneet myydä vettä yhtä kalliilla hinnalla kuin proteiinijauheita!"


12. Ohjeiden ottaminen kehonrakennuslehdistä

Osa (amerikkalaisten) kehonrakennuslehtien artikkelien kirjoittajista on lajin ammattilaisia, jotka saattavat pistää vuodessa 100 000 dollaria lääkeaineisiin. Heidän ohjeidensa mukaan harjoittelevat vähemmän lahjakkaat ja naturaalit kuntoilijat joutuvat harjoituksiin, joista eivät kykene palautumaan - tulee ylirasitusta ja jopa pahoja vammoja.

Suurimmat amerikkalaiset kehonrakennuslehdet ovat lisäravinnefirmojen omistamia. Kyseessä on siis bisnes: treenaa näin ja käytä ehdottomasti juuri näitä lisäravinteita.


http://www.MuscleGainingSecrets.com/
http://www.JasonFerruggia.com/

Huomenna seuraavat neljä erhettä …




MAGNESIUMIA YLIPAINOISILLE JA DIABEETIKOILLE

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 3.1.2011 päivitetyissä terveysuutisissaan:

Magnesiumin nauttiminen ravintolisänä (500 mg/vrk) parantaa jo neljässä viikossa ylipainoisten ihmisten geenien toimintoja ja korjaa monia aineenvaihdunnan häiriöitä, muun muassa liiallista insuliinin eritystä vereen, osoittaa uusi amerikkalainen tutkimus. Sen julkaisi johtava ravitsemuslääketieteen lehti American Journal of Clinical Nutrition (joulukuu 2010).

Magnesiumilla on monia hyödyllisiä vaikutuksia terveyteen, mutta siitä on julkaistu vain vähän satunnaistettuja kliinisiä kaksoissokkokokeita, joissa olisi selvitetty laajasti magnesiumlisän vaikutuksia aineenvaihduntaan ja geeneihin.


Tässä hankkeessa kohderyhmänä olivat ylipainoiset ihmiset, joilla ei ollut vielä diagnosoitu diabetesta, mutta joilla riski oli suuri. Arvostetut tutkimuslaitokset selvittivät suun kautta nautitun magnesiumin vaikutusta ylipainoisten ihmisten aineenvaihdunnan biomarkkereihin, genomiin ja proteiiniprofiiliin (proteomics).

Koehenkilöinä oli 14 tervettä, ylipainoista ihmistä (BMI ≥25). Heidät arvottiin kahteen ryhmään, joista toinen sai kuukauden ajan magnesiumia 500 mg päivässä ja toinen lumetta. Vaikutusjakson jälkeen pidettiin kuukauden tauko, jonka jälkeen ryhmät vaihtoivat paikkaa. Koehenkilöistä mitattiin useita muuttujia, kuten veri- ja virtsanäytteitä, RNA ja geenejä Human Gene ST 1.0 array (Affymetrix, Santa Clara, CA). Tutkimussuunnitelman voi lukea kokonaisuudessaan clinicaltrials.gov –sivustolta.

Magnesiumhoito alensi merkitsevästi veren proinsuliinin eli C-peptidin ja paastoinsuliinin pitoisuutta. Tulehdussytokiineissa ei havaittu muutoksia, mutta 60 eri geenin toiminta koheni. Ne normalisoivat aineenvaihduntaa. Virtsan valkuaisaineissa ilmeni positiivisia muutoksia useissa peptideissa ja muissa proteiineissa.

Johtopäätös oli, että magnesiumlisä parantaa jo neljässä viikossa merkitsevästi ylipainoisten ihmisten geenien ilmentymistä ja valkuaisaineprofiilia ja vaikuttaa muutoinkin suotuisasti aineenvaihduntaan.

Raportti tukee Hyvän diabeteshoidon oppaassa esitettyjä näkemyksiä, joiden mukaan magnesium kuuluu diabeetikon hyödyllisiin ravintolisiin.

Tutkimuksen tekivä
t Department of Epidemiology and the Program on Genomics and Nutrition, University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA, and the Division of Preventive Medicine, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School, Boston, MA.

Raportti vahvistaa tuoretta Pohjois-Carolinan yliopiston tutkimusta, jonka mukaan riittävä magnesiumin saanti voi ehkäistä puolet uusista diabetestatapauksista. "Magnesiumin saannin lisääminen voi olla tärkeä keino parantaa insuliiniherkkyyttä, vähentää tulehdusta (inflammaatiota) ja diabeteksen riskiä”, päättelivät tutkijat samassa lehdessä (Kim ym. 2010). Magnesium vähentää tunnetusti myös valtimo- ja sydäntautien riskiä (Reffelman ym. 2010). Magnesiumin puute lisää diabeetikon kuole
manvaaraa. Magnesiumin suhteen tilanne muistuttaa suuresti D-vitamiinia: Kummankin saantisuositusta olisi syytä nostaa reilusti, sillä siten voitaisiin ehkäistä yleisimpiä ja kalleimpia kansantauteja.

Lähde: http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=1925




ULKOILUPÄIVÄ


Olen todella onne
llinen, että on olemassa ystävällisiä lähimmäisiä tässä julmassa ja kierossa maailmassa. Niinpä sain ystävältäni saamallani kameralla otettua ainakin omasta mielestäni hyviä kuvia auringopimennyksen valloittamassa lumisessa luonnossa eilen ennen puoltapäivää.

Todellisen yllätyksen aiheutti naapurin nuori nainen eilispäivänä. Sain häneltä nimittäin kävelysauvat ja vielä säädettävät. Olin niitä koekäyttämässä illalla tunnin mittaisella reippaalla lenkillä.

Tänään voinkin keskittyä lepäämiseen ja henkisiin harrastuksiini eilisen lähes kolmen tunnin ulkoilun jälkeen.




PÄIVÄN AJATELMA


Päätän, etten puhu mitään pahaa kenestäkään,
en edes totuuden nimissä, vaan jollain tavoin
puolustelen vikoja, joista kuulen toisia syytettävän, ja
sopivassa tilaisuudessa puhun kaikesta siitä hyvästä,
minkä jokaisesta tiedän.

B. Franklin

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: