perjantai 21. tammikuuta 2011

D-VITAMIINI

A-talk


Eilisessä TV1:n A-talk -ohjelmassa oli aiheena D-vitamiini. Asiantuntijoiksi oli saatu paikalle lääkäri Erkki Antila, professorit Suvi Virtanen, Christel Lamberg-Allardt ja Ilari Paakkari.

Ainakin minulle jäi melkoisen sekava käsitys oikeasta D-vitamiinin suosituksesta. Näiden asiantuntijoiden näkemykset kun erosivat toisistaan erittäin suuresti. Tavallaan siinä oli kaksi paria väittelemässä keskenään - miehet vastaan naiset. Jälkimmäiset olivat pienempien määrien kannalla.

http://atuubi.yle.fi/ohjelmat/a_talk
http://areena.yle.fi/ohjelma/d708b5be43dca6f6f52e883c8f90d8b9
http://www.terveyshymy.fi/artikkelit/d-vitamiinin-puutos-on-suuri-terveysriski


Oma kantani

Omasta mielestäni tällaisiin kysymyksiin on hyvä suhtautua niin sanotulla maalaisjärjellä, vaikka kaupunkilainen olenkin. Olisi ajateltava, mikä on ollut Luojan tai luonnon tarkoitus.


Tärkein D-vitamiinin lähde on auringonvalo. Sitä olisi saatava vuoden ympäri vähintään puolisen tuntia päivässä. Tämä on meillä Suomessa mahdotonta, sillä puolet vuodesta on enemmän tai vähemmän pimeää. Valoisana puolikkaana hankitut varastot eivät riitä koko toiseksi puolikkaaksi.

Tärkeimpiä ravinnosta saatavan D-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi kalat, vitaminoidut ravintorasvat ja kananmunat. Entä jos et syö kalaa, kananmunia etkä ravintorasvoja ... ehkä et juo D-vitamiinilla höystettyä maitoakaan. Mistä saat D-vitamiinia pimeänä vuodenaikana muualta kuin apteekin hyllyltä.

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Categories/Vitamiinit_hivenaineet_ja_kalkki/D-vitamiini

Itse saan pimeänä vuodenaikana jo ainakin kohtuullisen määrän D-vitamiinia päivittäin ottamastani Mivitotal Flexista (noin 15 mikrogrammaa D-vit), parista päivittäisestä kananmunasta, pienestä määrästä maitotuotteita ja 2-3 päivänä viikossa syömästäni kirjolohesta.

http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/vitamiinit_mineraalit/mivitotal-flex?gclid=CP_qhtjqyqYCFVBB3godXV9cIg



21 faktaa ihmeellisestä D-vitamiinista

Tohtori.fi
-sivuilla oli runsas viikko sitten artikkeli, joka alkoi seuraavasti.


Useimmat meistä tietävät, että D-vitamiinia tarvitaan vahvaan luustoon. Nyt näyttää myös siltä, että D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa astmaa, syöpää, masennusta, sydänsairauksia, diabetesta ja jopa lihomista. Lue, miksi D-vitamiini on yksi tärkeimmistä ravintoaineista ja mikä on turvallisin tapa saada sitä tarpeeksi.


Lue artikkeli kokonaisuudessaan:


http://www.tohtori.fi/hyvinvoinnin-kauppa/uutiset/9002744?&ad=viikkokirje




NEO-PALEODIEETTI

Ryhdyin tästä aamusta lähtien paleo- tai oikeastaan neo-paleodieetille. Sana paleo tarkoittaa kivikautista ja neo uutta tai nykyaikaistettua. Paleodieetti koostuu siis ruoka-aineista, joita kivikautisen ihmisen oletetaan syöneen. Niitä ovat:



  • liha, kalat, linnut
  • kananmunat
  • vihannekset
  • hedelmät
  • marjat
  • pähkinät ja siemenet

Neo-ominaisuus lisää siihen hieman maitotuotteita, joita omalla kohdallani ovat raejuusto ja Edam-juusto. Proteiinilisänä käytän maustamatonta herajauhetta. Vitamiinien ja kivennäisaineiden tarpeen varmistan Mivitotalilla (n. 50 ml/vrk). Lisäksi otan päivittäin muutaman kalaöljykapselin ja treenin yhteydessä kreatiinia.

Ruokavalioni nyt ainakin jonkin aikaa on suunnilleen seuraava:
  • Aamiainen. Juustomunakas, vihreitä vihanneksia, yksi hedelmä, vettä ja heraproteiinia, 25 ml Mivitotalia (Flex) ja yksi omega-3-kapseli.
  • Lounas.Tonnikalaa, salaatti (salaatinlehtiä, tomaatti, kurkkua, paprikaa, öljyä).
  • Välipala.Edam-juustoa, manteleita tai saksanpähkinöitä.
  • Palautusjuoma. Heraproteiinia+vettä, kreatiinia, banaani, 25 ml Mivitotalia (Flex) ja yksi omega-3-kapseli.
  • Illallinen. Kalaa, broileria tai naudan jauhelihaa, salaatti (kuten lounaalla).
  • Iltapala. Raejuustoa ja mustikoita, yksi omega-3-kapseli.

Päivän mittaan koetan juoda vettä kohttuulisen runsaasti. Muina juominani ovat kahvi, vihreä tee, inkiväärijuoma ja mieto urheilujuoma.


Olen pitänyt treeneistä nyt viikon taukoa, sillä kaaduin viime viikon lopulla suksilla ja loukkasin selkäni ja etenkin takapuoleni. Ensi maanantaina on tarkoitus jatkaa punttitreeniä ... tripla- ja supersarjoja ja lopuksi intervallitreeni crosstrainerilla ja spinningpyörällä.




PÄIVÄN AJATELMA


Ole mikä olet ja sano mitä tunnet,
koska siitä häiriintyvillä ei ole väliä
ja tärkeät ihmiset taas eivät pane pahakseen.


Tri Seuss


http://www.positiivarit.fi/



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA SINULLE. Palaan kirjoittelemaan maanantaina.

Ei kommentteja: