perjantai 14. tammikuuta 2011

20 PARASTA LAIHDUTUSVINKKIÄ - osa 1.

1. Juo vettä.

Janon ja nälän tunne sekoittuvat helposti toisiinsa, joten kun seuraavan kerran kaipaat jotakin purtavaa, otakin ensin lasillinen vettä. Juominen lisää myös kylläisyyden tunnetta. Asiantuntijat suosittelevat juomaan vettä (tai jääteetä) juuri en­nen ateriaa. Siemaile vettä myös koko aterian ajan: se tekee ruoasta täyttävämpää ja lisää sen painoa.


2. Aseta realistisia tavoitteita.

Enintään 0,5-1 kilon painonalennus viikossa on hyvä ja saavutettavissa oleva tavoite. Parhaiden laihdutusohjel­mien mukaan ensimmäisten 4-5 kilon jälkeen kannattaa pyrkiä pysyttelemään saavutetussa painossa noin puoli vuotta ennen laihduttamisen jatkamista.



3. Jätä tilaa hemmottelulle.


Suo itsellesi tilaisuus syödä silloin täl­löin aivan mitä haluat. Pari tällaista ateriaa parinkymmenen aterian joukossa ei vielä tee tyhjäksi saavuttamia­si tuloksia. Näin et tunne jääväsi koko­naan osattomaksi herkuttelusta.


4. Laske kymmeneen.


Tutkimus­ten mukaan
mieliteot haihtuvat noin 10 minuutissa. Älä anna mieli­teolle periksi, vaan säädä sisäiseen ajastimeesi 10 minuutin aikalisä. Käy­tä tämä aika jonkin odottamassa ole­van askareen suorittamiseen - mielui­ten sellaisen, jonka tekeminen tuottaa tyydytystä ja saa sinut pois keittiöstä.


5. Syö useammin.

Ne laihduttajat, jotka ovat onnistuneet pitämään painonsa kurissa jo useita vuosia, syö­vät keskimäärin viisi kertaa päivässä. Kevyet, säännölliset ateriat hillitsevät ruokahalua, antavat tarmoa ja paranta­va
t mielialaa. Lisäksi ne vilkastuttavat aineenvaihduntaa, sillä jo ruoansulatus sinänsä polttaa kaloreita.


6. Tee joka viikko yksi lupaus.

Älä yritä muuttaa kerralla koko ruokavaliota. Jos muutat yhdellä ker­taa liian monta asiaa, turhaudut hel­pommin ja lisäät epäonnistumisen riskiä. Toteuta sen sijaan yksi muutos viikossa - päätä esimerkiksi syödä vähin­tään yksi hedelmä päivässä.


7. Aloita 10 prosentin tavoit­teesta.

Parhaat mahdollisuudet lopullisen tavoitteen saavuttamiseen saat asettamalla lähtötavoitteeksi 10 prosenttia pitkäaikaisesta painotavoitteestasi ja keskittymällä siihen. Suurin terveyshyöty saavutetaan parin ensimmäisen kilon pudotuksella, sillä laihtuminen alkaa yleensä vyötäröltä, jonka Iiikakilot ovat terveydelle haitallisimpia.


8. Säväytä aterioita salsakastikkeilla.

Mausteiset pöytäkastikkeet antavat ruoalle runsaasti makua ja korvaavat esimerkiksi rasvaisen ma­joneesin. Tonnikalasalaattia varten voit sekoittaa salsakastiketta kevytjo-gurttiin. Kastike soveltuu myös kasvishampurilaisiin sekä kananpojan ja kalan höysteeksi.


9. Vähennä kolmannes.

Kun syöt ravintolassa, vältä kiusausta tyhjentää koko lautanen. Jätä kolman­nes annoksesta sivuun ja pyydä tarjoilijaa paketoimaan se kotiin vietäväksi. Näin saat samalla seuraavan päivän lounaan. Ota kotonakin lauta
selle kol­mannesta pienempiä annoksia. Näin saat vähennetyksi helposti jopa 500 kilokaloria päivässä.


10. Varo alkoholia.

Muista, että alkoholissa on paljon kalorei­ta: olutpullollisessa (0,33 l) on 150 kilokaloria, viinilasillisessa (12 cl) 85 kilokaloria. Varsinaisia "kaloripaukkuja" ovat väkeviä juomia sisältävät drinkit ja kaikkein pahimpia - raskai­den jälkiruokien veroisia - ovat kaikki sokeria, kermaa tai kermalikööriä si­sält
ävät juomasekoitukset. Jos haluat laihtua, nauti mieluiten vettä.

Lähde: Elä hyvin, vanhene viisaasti - Valitut Palat - 2001 - sivut 82-84.

Jatkuu maanantaina ...




LAIHDUTUS- ja KUNTO-OHJELMA JUURI SINULLE


http://kuntoguru.com

Tilaa minulta edullinen,
mutta silti melkoisen monipuolinen Kunto-opas, joka antaa nimenomaan Sinulle sopivat ravinto- ja treeniohjelmat runsaan perustiedon myötä.

Ota minuun sähköpostitse yhteyttä, jotta voin lähettää kyselykaavakkeen, jonka pohjalta teen edellytyksiisi ja tavoitteisiisi soveltuvan oppaan. Kokonaisuudessaan noin 100 sivuisen oppaan voit saada jo 40 eurolla.

arto.painilainen@gmail.com

Tutustu myös http://kuntoguru.com/itsestani.html




PÄIVÄN AJATELMA


Elä niin kuin eläisit jo toista kertaa ja
ensi kerralla olisit tehnyt kaiken juuri
niin väärin kuin nyt olet aikeissa tehdä.

Viktor E. Frankl

http://www.positiivarit.fi/


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan kirjoittelemaan maanantaina.

Ei kommentteja: