torstai 9. joulukuuta 2010

OLETKO ÄLYKKÖ VAI TUNNEIHMINEN

Saat yhtä ja toista selville oma
sta tai ystäväsi käsialasta pienenkin näytteen perusteella, vaikka et alan ammttilainen olisikaan. Paras kirjoitusnäyte syntyy spontaanisti. Monet kärsivät ”esiintymiskuumeesta” joutuessaan kirjoittamaan näytteen varta vasten, ja he esimerkiksi koristelevat kirjoitustaan siinä luulossa, että sen tulkinta on myönteisempi.

Kirjoitus jaetaan kolmeen eri alueeseen. Yläalueen muodostavat ne osat, jotka ulottuvat keskialueen yläviivan yläpuolelle, esim. b:n tai l:n silmukat. Keskialue jää pikkukirjainten ylä- ja alareunojen mukaan vedettyjen linjojen väliin, ala-alue puolestaan alemman linjan alapuolelle.

Kaunokirjoitusmallin mukaisessa käsialassa eri vyöhykkeiden välillä vallitsee tasapaino, mutta on tavallista, että jokin alue korostuu muiden kustannuksella. Juuri sille alueelle kirjoittaja keskittää psyykkistä ja fyysistä energiaansa.


Yläalue kuuluu hengelle, aatteille ja ihanteille. Korostunut yläalue kertoo älyllisestä vireydestä, idealismista tai teoretisointitaipumuksesta. Suuret, täyteläiset yläalueen silmukat viittaavat hedelmälliseen mielikuvitukseen ja haaveellisuuteen.

Keskialue paljastaa kirjoittajan sielunmaiseman. Jos keskialue on korostunut, kirjoittaja on sydämellinen, todellisuudentajuinen, usein käytännöllinenkin. Hänelle nykyhetki on tärkeämpi kuin mennyt tai tuleva.

Jos ala-alue on painottunut, kirjoittaja luottaa vaistoihinsa enemmän kuin järkeensä. Hän on maanläheinen ja realistinen, vahvasti kiinnittynyt juuriinsa. Aineelliset arvot ovat tärkeällä sijalla hänen elämässään, voipa häntä pitää omistushaluisenakin. Jos kirjoitus on lisäksi taikinamaista (pastoosia), kirjoittaja antautuu kernaasti aistinautinnoille.

Lähde: Elämäntaidon avaimet – Tiedosta todelliset voimavarasi, Valitut Palat, 1994, sivu 57.

http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/artikkeli.shtml/68499?kuudesaisti-tarua_vai_totta-grafologia

http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/artikkeli.shtml/574794




YHDYSVALLAT NOSTI D-VITAMIINISUOSITUSTA


Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 7. joulukuuta päivitetyissä terveysuutisissaan muun muassa:

Yhdysvallat nosti eilen (30.11.2010)
D-vitamiinin saantisuositusta. Entinen suositus vuodelta 1997 oli 200 kansainvälistä yksikköä (IU) eli 5 mikrogrammaa (µg) päivässä. Uusi päiväsuositus 14-70-vuotiaille miehille ja 14-50-vuotiaille naisille on 15 µg ja yli 70-vuotiaille miehille ja naisille 20 µg. 51-70-vuotiaille naisille uusi suositus on 20 µg. Alle 13-vuotialle lapsille suositus on nyt 10 µg (ennen 5 µg).

Turvallisena enimmäispäiväannoksena jatkuvassa käytössä yli 9-vuotiaille ihmisille pidetään 4000 IU eli 100 µg. Aikaisempi yläraja oli puolta pienempi. Suomessakin viranomaiset, apteekit, ravitsemustieteilijät ja monet muut tahot ovat pe
lotelleet, että yli 50 µg päivässä olisi liikaa. Amerikkalaisviranomaisten mukaan se ei pidä paikkaansa. Yli 100 µg päivässä käyttävien tulisi neuvotella asiasta lääkärinsä kanssa, sanotaan Institute of Medicinen julkaisemissa uusissa ohjeissa. Ne perustuvat noin tuhanteen uuteen D-vitamiinitutkimukseen, joiden mukaan D-vitamiini on immuunijärjestelmän (ihmisen puolustuskyvyn) avaintekijä.

Kaikki asiantuntijat eivät ole tyytyväisiä uusiin ohjeisiin, vaan kannattavat suurempaa D-vitamiinin saantia. Maailman johtaviin D-vitamiinitutkijoihin kuuluva professori Michael Holick (director of the General Clinical Research Center at Boston University Medical Center) ilmaisi pettymyksensä liian pieneen nostoon. Holick uskoo, että useimpien amerikkalaisten tulisi ottaa D-vitamiinia ruoan lisänä.

"En usko, että D-vitamiinin saannin lisäämisessä on mitään huonoja puolia. Itse otan 75 µg päivässä. Saman määrän annan useimmille potilailleni, ja he voivat kaikki hyvin"
, Holick kommentoi. "Tämä annos maksimoi luuston terveyden, eikä annos ole millään muotoa myrkyllinen, vaan sillä voi ol
la muitakin etuja [kuin luuston terveys]", Holick lisää.

Lähde: http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=1897




SÄÄDETTÄVÄ PENKKI JA STEPPILAUTA

Säädettävä penkki

Eilisess
ä tekstissäni totesin, että en kykene kunnolla tekemään punnerruksia tasapenkillä. Vuonna 1999 todettu luuydinsyöpä kun on vaurioittanut luustoani ja tässä tapauksessa selkänikamia. Kuvan tasapenkkiä käytän kuitenkin esimerkiksi rannekäännöissä, päänostoissa (levy otsalla), reisikoukistuksissa (käsipaino jalkaterien välissä), säärinostoissa maaten (nilkkapainot) ja hauiskäännöissä (käsipainot).

Punnertaessani käsipainoilla istuen nostan penkin selkänojan täysin pystyasentoon, jolloin saan hyvän tuen selälleni.


Vinopenkkipunnerruksissa käsipainoilla laitan penkin selkänojan 30-45 asteen kulmaan, jolloin rasitus kohdistuu ensisijaisesti ylärintaan ja vähemmän hartioihin.


http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=3606


Steppilauta

Hankin aikoinaan steppilaudan voidakseni tehdä pohjeliikkeitä täydellä liikeradalla. Käytän sitä myös tasapenkin toisen pään kohottamiseen reisikoukistuksessa.

http://www.muscleandstrength.com/exercises/standing-one-leg-calf-raise-with-dumbbell.html

http://www.muscleandstrength.com/exercises/dumbbell-hamstring-curl.html

https://www.budgetsport.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=6410741127173




SPINNINGPYÖRÄ


Spinningpyöräni (Raleigh Spin 7) ensisijainen käyttö tällä hetkellä on loppujäähdyttely punttitreenin jälkeen. Poljen tuolloin kohtuullisen rauhallisesti viisi minuuttia.

Toisinaan innostun harjoittelemaan sillä pidempään, etenkin huonolla säällä. Pidän nimittäin ulkona suoritettua liikuntaa parempana vaihtoehtona. Joskus myös teen intervalliharjoituksia joko pelkästään spinningpyörälläni tai vedot crosstrainerilla ja rauhallisemmat vaiheet pyörällä.


http://www.ilkka.fi/teemat/teematarticle.jsp?article=499087
http://www.spinning.com/





PÄIVÄN AJATELMA

Tee jokainen työ niin kuin itse olisit pomo.
Aja niin kuin muut autot olisivat poliisiautoja.
Kohtele jokaista niin kuin hän olisi sinä.

Phoenix Flame

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: