perjantai 10. joulukuuta 2010

ÄLYKKYYS JA LAHJAKKUUS

Älykkyys

Älykkyys-käsitettä
käytetään luonnehtimaan yk­silön ns. kykytekijöitä ja suoritusvalmiuksia. Yleisesti älykkyys liitetään kykyyn selviytyä uudesta tilanteesta: älykäs ihminen osaa ratkaista sellaisen ongelman, johon hän ei ole aiemmin törmännyt. Yhtä hyvin voidaan väittää, että itseään hyvin ilmai­seva ihminen on älykäs. Samoin voidaan väittää, et­tä sellainen ihminen on älykäs, joka kykenee yhdis­telemään erilaisia tietoja keskenään. Lienee myös paikallaan pitää älykkyytenä kykyä hallita laajoja tieto- ja asiakokonaisuuksia.

Kaikki edellä mainitut määritelmät ovat siinä mielessä oikeita, että niihin sisältyy jokin olennainen älykkyyden osatekijä. Yk­sinkertaisesti ajateltuna älykkyyttä voidaan pitää ky­kynä hankkia, käyttää ja yhdistellä tietoa.
Kun tarkastellaan lähemmin älykkyyden koostu­musta, päähuomio kiinnittyy älykkyyden osateki­jöihin.

Erään teorian mukaan keskeisiä älykkyyde
n osatekijöitä ovat kielellinen käsityskyky, sanasujuvuus, yleinen päättelykyky, numeerinen kyky, ava­ruudellinen hahmottaminen, havainnon nopeus ja tarkkuus sekä muisti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84lykkyys
http://www.tietokilpailut.com/testit/matematiikka.php
http://ao-testi.iq-test.eu/

Lahjakkuus

Käsitteitä älykkyys ja lahjakkuus käytetään luonnehtimaan yksilön kykyjä ja valmiuksia. Lahjakkuus on älykkyyttä laajempi käsite, jolla viitataan sekä synnynnäisiin taipumuk­siin että suorituksessa ilmeneviin taitoihin. Ihmisellä voidaan katsoa olevan esimerkiksi seuraavanlaisia l
ahjakkuuksia:
  • Loogis-matemaattinen lahjakkuus: kyky ratkaista ongelmia havainnoimalla ja päättelemällä.
  • Kielellinen lahjakkuus: kyky oivaltaa kielellisiä suhteita.
  • Spatiaalinen lahjakkuus: kyky hahmottaa muotoja ja osien välisiä suhteita.
  • Musiikillinen lahjakkuus: kyky soittaa, säveltää tai laulaa.
  • Motorinen lahjakkuus: kyky suorittaa koordinoituja ruumiinliikkeitä ja liike­sarjoja täsmällisesti.
  • Sosiaalinen lahjakkuus: kyky ymmärtää muiden ihmisten mielialoja ja motiiveja.
  • Introspektiivinen lahjakkuus: kyky ymmärtää omia tuntemuksia ja tunteita ja käyttää niitä oman käyttäytymisen ohjaamisessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lahjakkuus

Lähde: Elämäntaidon avaimet - Tiedosta todelliset voimavarasi, Valitut Palat, 1994, sivu 76.



KUNTOILUKIRJOJA

Oheiseen kuvaan keräsin vuosien varrella hankimiani kuntoilukirjoja. Vanhin niistä on Muskeliniekka, jolle on kertynyt ikää jo 40 vuotta - ostin sen nimittäin vuonna 1970. Arvoikkaimpana pidän Bill Pearlin kirjaa "Keys to the INNER Universe" (v. 1979). Sen 638 sivulla on kuvattuna tuhansittain erilaisia punttiliikkeitä, varmaankin lähes kaikki mitä tuolloin 1970-luvun lopussa saattoi tehdä. Kirjan kruunaa Bill Pearlin omakätinen nimikirjoitus "With best Wishes Bill Pearl".

http://www.billpearl.com/product.asp?i=7
http://www.amazon.com/Bill-Pearls-Keys-Inner-Universe/dp/0962991007




ISO JUMPPAPALLO, OVIREKKI, TANGOT ym.

Yhtenä periaatteenani on antaa arvioita vain sellaisista menetelmistä ja välineistä, joita olen itse kokeillut. Niinpä olen mahdollisuuksieni mukaan hankkinut monenlaista.

Iso jumppapallo


Iso jumppapallo on oiva keskikehotreenin apuväline. Sitä voi myös käyttää esimerkiksi treenipenkin korvikkeena.

http://www.protraining.fi/fitness/wellball/ohje.htm
http://www.sparkpeople.com/resource/exercise_demos.asp?exercise_type=core


Ovirekki

Ovirekkiä mainostetaan sopivaksi oveen kuin oveen. Omiin oviini tai niiden kamanoihin se ei kuitenkaan käynyt, koska yläpalkki ovi
ssani on löysä ja muovinen. Sen sijaan käytän laitetta etunojapunnerruksiin. Siihen se on erinomainen apu, koska ranteeni eivät taivu kuin väkipakolla suoraan kulmaan, joka olisi tilanne tehdessä punnerruksia normaaliin tapaan lattialla.

http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Irongym

Tangot

Kulmatanko on sopiva väline esimerkiksi treenatessa kyynärvarsia käänteisellä hauiskäännöllä. M-tanko soveltuu ranskalaisiin punnerruksiin. Molemmat mahdollistavat luonnollisen ranteiden asennon, mikä ei ole mahdollista tehdessä näitä liikkeitä suoralla tangolla.
Kromattuja käsipainotankoja minulla on kolme paria, jotta voin ladata valmiiksi eripainoisia settejä ennen treeniä.

Muut

- 2 kpl Bullworkereita
- 2 paria nilkkapainoja
- Gym Stick (kulta)

- jumppamatto
- painolevyjä (0.7-20 kg) noin 230 kiloa


http://www.thebullworker.com/
http://www.gymstick.net/



AAMIAISENI

1) Hedelmämysli 100 g / 6 g / 7 g / 69 g / 380 kcal

2) Maito Plus 150 g / 8 g / 0 g / 8 g / 60 kcal


3) Rypsiöljy 15 g / 0 g / 15 g / 0 g / 135 kcal


4) Whey FX 30 g / 24 g / 2 g / 1 g / 115 kcal



http://wellmax.fi/catalog/product_info.php?cPath=27&products_id=106


En punnitse ruoka-aineita. Arvioni mukaan määrät ovat tuollaiset. Nämä neljä antavat:


- proteiinia 38 grammaa

- rasvaa 24 grammaa
- hiilihydraatteja 78 grammaa

- energiaa 690 kcal

Jos olisin rasvaa polttamassa eli laihduttamassa, vaihtaisin myslin noin 50 grammasta kaurahiutaleita (veteen) tehtyyn puuroon. Silloin hiilihydraattien reippaan vähenemisen myötä kokonaisenergiamääräkin alenisi.


5) Yksi omega-3-kapseli

6) 25 ml Mivitotalia

7) Kupillinen kahvia



PÄIVÄN AJATELMA

Tilaisuuden kultaisen tuokion hyödyntäminen
ja käden ulottuvilla olevaan hyvään tarttuminen
ovat suurta elämäntaitoa.

S. Johnson

http://www.positiivarit.fi/


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA SINULLE.

Ei kommentteja: