tiistai 9. marraskuuta 2010

RAVINTOLISÄT VOIVAT SÄÄSTÄÄ MILJOONIA TERVEYDENHUOLLOSSA

Tuore australialainen tutkimus osoittaa, että rohdosvalmisteet ja omega-3-valmisteet ovat tehokkaita hoitoja monien sairauksien, kuten nivelrikon, sydänsairauksien ja masennuksen hoidossa. Ravintolisät saattavat tuottaa Ausraliassa 220 miljoonan dollarin vuosittaiset säästöt sairauksien hoitokuluissa.

Tutkijat havaitsivat, että omega-3-valmisteet olivat tehokkaita varsinkin sydänsairauksissa ja rohdoksista mäkikuisma voi vuosittain säästää 50 miljoonaan masennuksen lääkekuluissa. Tämä kuitenkin vaatisi vielä lisätyötä tuotteiden standardoinnissa. Lisäksi eräs kasvirohdosten yhdistelmä voi säästää vuodessa 178 miljoonaa dollaria tulehduskipulääkkeiden käyttökuluja. Laskelmat osoittivat, että ravintolisät ovat hyvin kustannustehokkaita. Tutkimus tehtiin Australiassa Länsi-Sydney yliopistossa (UWS).

Tutkimukseen osallistunut professori Alan Bensoussan totesi, että ”Kliininen näyttö on osoittanut, että täydentävät hoidot voivat tuoda merkittävää hyötyä potilaille, mutta nyt tämä tutkimus osoittaa, että hyödyt voivat koitua myös terveydenhoidon järjestelmälle.”

Johtaja Lynne Pezzullo (Access Economics) puolestaan korostaa, että “Täydentävien hoitojen tuomat kustannussäästöt voivat olla vielä raportissa esitettyjäkin suurempia, jos täydentävien hoitojen avulla ihmiset saadaan pysymään terveinä ja työkykyisinä. Tällä olisi merkittävä vaikutus myös terveydenhoidon järjestelmälle, joka on ylikuormitettu”.

Esimerkiksi masennuksen hoidossa olisi mahdollista saavuttaa huomattavia säästöjä, jos mäkikuismaa hyödynnettäisiin lievän masennuksen hoidossa. Ennen kuin mäkikuismaa ryhdytään laajemmin käyttämään masennuksen hoitoon, niin tulisi kuitenkin standardoida tuotteiden valmistusta ja selvittää tarkemmin mäkikuisman ja lääkkeiden yhteisvaikutuksia.

Alan Bensoussanin mielestä täydentävät hoidot voivat tarjota sairauksien ennaltaehkäisyyn ja kroonisten sairauksien hoitoon nykymuotoista kallista terveydenhoitoa parempia välineitä. Hänen mielestään Australian terveydenhoitojärjestelmä säästäisi rahaa, jos kustannustehokkaat täydentävät hoidot integroitaisiin lääketieteen päivittäisiin hoitokäytäntöihin. Tällä olisi kansanterveydellistä ja kansantaloudellista merkitystä.

Australialaiset käyttävät vuosittain 2,5 miljardia dollaria täydentäviin hoitoihin.

Mielenkiintoista australialaista tutkimusta käsitteli NutraIngredients:

http://www.nutraingredients.com/Industry/Herbs-omega-3s-can-save-millions-in-healthcare-Report/?c=GaGIMrrAocnSqopqYMdSgw%3D%3D&utm_source=newsletter_daily&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter%2BDaily

176 -sivuinen tutkimusraportti löytyy:

http://www.nicm.edu.au/images/stories/research/docs/cost_effectiveness_cm_ae_2010.pdf

Lähde: Life Club-kirje 9.11.2010.




Ari Kokkonen



OTA MYÖNTEINEN ASENTO

Useimmat meistä eivät tavallisesti juurikaan tule kiinnittäneeksi huomiota ruumiinsa fyysisiin viesteihin. Esimerkiksi suurkau­pungin asukas haluaa näin mini­moida epämiellyttävien hajujen ja äänien vaikutuk­sen. Mutta jos jätämme huomiotta kaikki epämuka­vat fyysiset seikat, kuten alituisesta istumisesta johtu­vat pikku selkäsäryt, sivuutamme samalla myös ne haitalliset lihastoiminnot, joilla ruumis yrittää kom­pensoida tukalaa oloaan.

Voit kohentaa yleistä elämänasennettasi ja myös emotionaalista tilaasi kiinnittämällä enemmän huo­miota asentoihisi ja ilmeisiisi. Asennon muuttami­seen tähtäävien menetelmien päätarkoitus on useimmiten lieventää jännityst
ä, jota voi esiintyä niskassa, hartioissa, vatsassa, reisissä, polvissa ja poh­keissa. Kun käytät myönteisiä asentoja, annat itsestäsi varman vaikutelman ja myös tunnet olevasi entistä itsevarmempi.

Samoin jos otsasi yleensä on rypyssä, ko­ko olemuksesi luultavasti näyttää tarpeettoman synkältä ja lähetät ympäristöösi kielteisiä viestejä. Useimmat "kurttuotsat" eivät tiedosta tätä tapaansa. Koskettamalla
otsaasi voit tar­kistaa, onko se kurtussa. Jos se on, tasoita rypyt ren­touttamalla koko otsan seutu. Sitä mukaa kuin jän­nitys vähin erin hellittää, tunnet olosi mukavam­maksi.

Tekemällä pistokokeita päivän mittaan voit vapautua täs­tä tavaksesi tulleesta kielteisestä ruumiinkielen viestistä. Samalla pystyt luultavasti vähentämään päänsärkyä, joka sinua on ehkä useinkin vaivannut.

Voit myös yrittää vaikuttaa mielialaasi suoremmin - hymyilemällä. Tuskin on kovinkaan yllättävää, että hymy on yleisin kasvonilme. Hymyillessämme vapautuu energiaa, joten aidon naurun tavoin hymyileminen nostaa mielialaa ja helpottaa stressiä. Ranskalainen neurologi Henri Rubinstein on todennut, että yhden minuutin kestävä nauru vastaa jopa 45 minuutin rentoutusjaksoa. Ilmeisesti naurulla on tärkeä merkitys myös toipumiselle.

Amerikkalainen lehtimies Norman Cousins sairasti selkärankareumaa, jota pidettiin parantumattomana ja joka useimmiten johtaa seIkärangan täydelliseen jäykistymiseen. Hän ei kui­nkaan tyytynyt vain istumaan apeana sairaalassa ja alistumaan sairauteensa, vaan muutti hotelliin, jossa hän katseli televisiosta komedioita ja antoi sairaanhoitajan lukea ääneen hauskoja kirjoja. Hän huoma­si, että kymmenen minuutin hervoton nauru lievit­ti tuskia jopa kahdeksi tunniksi. Lääkärien tekemät kokeet osoittivat, että nauru todellakin kohensi hä­nen tilaansa.

Useimmat meistä eivät Cousinsin tavoin kärsi vai­keasta sairaudesta, mutta luultavasti olomme on sitä parempi, mitä enemmän nauramme päivän mittaan. Kun siis seuraavan kerran olet fyysisesti huonossa kunnossa tai mielesi on matala, koeta hymyillä itseksesi. Aluksi saatat huomata hymyn hiipuvan melko nopeasti, mutta älä kuitenkaan luovuta: ennen pitkää se tun­tuu luonnollisemmalta ja kestää yhä pitempään. Kymmenen minuutin hymyilyn jälkeen saatat todel­la hämmästyä, miten paljon paremm
alta olosi tun­tuu.


Kohenna ryhtiäsi

Selkä kaarella seistessä vatsa työntyy eteenpäin, hartiat pyöristyvät ja leuka on suojaavassa asennossa. Selän suoristaminen rentouttaa hartioita, ja pään nostaminen koholle laukaisee lihasjännitystä.



Valitse avoin asento

Jos istut sulkeut
uneessa asennossa kädet polvien välissä, vaikutat ujolta ja epävarmalta. Istuminen suorana ja avoimessa asennossa sitä vastoin kertoo itseluottamuksesta ; myös suhtautuminen omaan itseen on tällöin myönteisempää.


Eroon arkuudesta

Käsien pitäminen ristissä rinnalla kielii halusta palata äidin suojaisaan syliin. Toisen käden pitäminen poikittain rinalla ja toisen suun edessä antaa kuvan ujosta ja epävarmasta ihmisestä, joka haluaa piiloutua. Käsivarrestaan kiinni pitävä on vaivautunut ja haluaa luoda suojamuurin ulkomaailmaa vastaan.

Oletpa miten ujo tai introvertti hyvänsä, avoin asento synnyttää sekä ulkoista että sisäistä itsevarmuutta.

Lähde: Elämäntaidon avaimet - Tie itsetuntemukseen, Valitut Palat, 1995, sivut 20-21.

Tutustu myös:

http://www.raol.roiakk.fi/tops/oppilas/kaytos.htm
http://www.arlainst.fi/nettipeili/olemus/ulkoinen.html




Ari Kokkonen



PÄIVÄN AJATELMA

Tunne itsesi? Jos minä
tuntisin itseni, juoksisin
karkuun.

Goethe

Ei kommentteja: