perjantai 5. marraskuuta 2010

POWERBALL - TIUKKA KÄSITREENI PIENELLÄ LIIKKEELLÄ

Voimapallo, powerball, on maailmalla vanha, mutta Suomessa kohtalaisen uusi treeniväline. Powerball on gyroskooppipallo, jonka toimin­ta perustuu keskipakoisvoimaan, kertoo maahantuoja Tommi Utri­ainen.


Käytännössä toimintaperiaate on yksinkertainen. Mitä nopeam­min palloa pyörittää, sen suurem­man vastavoiman se muodostaa. Pienen pallon paino saattaa pyöri­tettäessä nousta jopa viiteentois­ta kiloon.


Pallossa jännittävää on se, että mitä kovempaa pallo pyörii, sen pienempi liike on ranteessa, mut­ta suurempi rasitus lihaksessa. Voimapallosta on siis mahdollista saada irti kova käsitreeni pienellä liikkeellä.

Voimapallo vahvistaa ensisijaises­ti ranteen ja käsivarren lihaksia. Utriaisen mukaan sitä käyttävät paljon muun muassa golffarit ja tenniksen pelaajat.


Utriaisen mielestä pallo sovel­tuu hyvin niin toimistotyöläisen taukojumppaan kuin leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseenkin. Tois­taiseksi palloa ei kuitenkaan juuri näy kuntoutuskäytössä, vaan se on lähinnä pallon harrastajien ja urheilijoiden treeniväline. Utriai­nen haluaisi saada pallot myös apteekk
ien hyllyille, muiden apu­välineiden sekaan.

Voimapalloa voi käyttää myös nilkan vahvistamiseen. Myynnis­sä on jalkatelineitä, joilla pallon voi kiinnittää jalkaan. Tämäkin sovellus sopisi Utriaisen mieles­tä erinomaisesti kuntoutuskäyttöön.

Suomessa voimapalloja on ollut myynnissä vuodesta 2005, jolloin Utriainen ryhtyi NSD PowerBa!lin maahantuojaksi. NSD on valmis­tanut palloja 90-luvulta lähtien, mutta palloja on ollut olemassa jo 70-luvul
la.

- Tarina kertoo, että voimapallo olisi alun perin Nasan kehittämä astronauttien kuntoiluväline, sillä gyroskooppi ei tarvitse painovoi­maa toimiakseen, Utriainen selit­tää.

Pitkästä iästään huolimatta voi­mapallo ei ole vielä tehnyt lopullista läpimurtoa Suomess
a. Utriai­nen epäilee sen johtuvan pitkälti siitä, etteivät ihmiset tiedä tästä pallosta.

Tommi Utriainen itse innostui voimapallosta kaverinsa syntymä­päivillä 2000-luvun alussa.

- Kaveri oli tuonut pallon jostain ulkomailta,ja kaikki pyöritteli sitä, hän muistelee.

Utriainen hankki itselleen pal­lon, ja pian tuttavat alkoivat kysel­lä, että mistä niitä saa …

http://kauppa.powerball.fi/




Ari Kokkonen




YKSILÖLLINEN RUOKAVALIO ON PARAS VALINTA

Ravintoneuvoja Kaisa Jaakkola käskee suhtautumaan kehonrakentajan ravinto-ohjeisiin tietyllä varauksella. Tärkeintä on selvittää, mikä omalle keholle sopii.


Luonnollista ruokaa lisäravinteiden sijaan

Ravintoneuvoja Jaakkolan mieles­tä kehonrakentajien kannattaisi panostaa luonnolliseen ruokaan lisäravinteiden sijasta.

- Haluaisin
nähdä ihmisten suosivan luonnollista ruokaa ja opettaa heitä näkemään millaista se on. Elimistö tunnistaa parhai­ten luonnollisen ravinnon.

Vaikka Jaakkola suosiikin pe­rusaterioilla luonnollisia ruokia, kehottaa hän treenin jälkeen turvautumaan proteiinijauheisiin, sil­lä ne imeytyvät elimistöön nope­asti.


Maalaisjärkeä saa käyttää

Pitkän linjan kilpakehonrakentaja Mauri Heikkisen mielestä kehon­rakentajan ruokavalion ei tarvitse oila tylsä eikä kiveen hakattu.

- Jokainen syö sen verran kuin kuluttaa. Ruokia saa itse muoka­ta, hän sanoo.

Heikkinen aloittaa aamunsa ve­teen keitetyllä kaurapuurolla, jo­hon hän lisää hippusen merisuolaa sekä mehukeittoa.

- Proteiinin otan kananmunista, kinkkuleikkeestä ja proteiinidrinkistä. Samalla otan vitamiinilisät, kreatiinin, aminohapot ja kalaöljyn.

Välipalalla Heikkinen nauttii rasvatonta maitoa ja raejuustoa, paahtoleipää sekä mysliä. Rasvatonta maitoa hän juo ensisijaisesti maun vuoksi.

Riittävän rasvan saannin Heikkinen varmistaa rypsiöljyllä, jota hän käyttää paistamisen lisäksi myös juomiensa valmistuksessa. Lisäksi Heikkinen käyttää kalaöljyvalmisteita.

Päivällisellä ruokana on kanaa tai tonnikalaa riisin, makaronin tai perunan kera.

- Kesällä tulee syötyä enemmän perunaa ja talvella riisiä. En näe niissä sillä tavalla eroa. Treenaamisesta se on kiinni se loppuhomma, hän sanoo.

Heikkinen marinoi kanan itse, näin siihen saa makua ja vaihtelua. Grillikanan hän syö nahkoineen, mutta useimmiten kauppalistalla ovat kanan suikaleen paistijauheliha sekä kalaa. Lisäksi proteiinidrinkkejä kuluu päivän aikana runsaasti.

Heikkinen neuvoo käyttämään kanassa esimerkiksi curryä, soijakastiketta ja pippuria.

- Aineosia on vaikka kuinka, maustamalla saa aika vaihtelevaa, hän selittää.

Hän kehottaakin suhtautumaan ruokavalioon maalaisjärjellä. Ihan normaalisti niitä hiilihydraattejakin kannattaa syödä: sen verran kuin kuluttaa. Proteiinien saannista kannattaa huolehtia; siten lihakset voivat kehittyä. Ei tästä tiedettä tarvitse ruveta tekemään. Jokainen syököön oman aineenvaihduntansa mukaan, hän sanoo.

- Energiaa on kuitenkin jostain saatava.

http://www.pappashop.fi/


Lihaa, kalaa ja kananmunaa

Kilpakehonakentaja Simo Bogdanoff uskoo valkuaisainepitoiseen ruokavalioon.

- Paljon proteiinia ja rasvat vähissä, hän kuvailee syömätottumuksiaan.

Rasvoja voi Bogdanoffin mukaan vältellä kaikessa rauhassa, sillä niitä "tulee väkisinkin". Omasta rasvansaannistaan hän huolehtii käyttämällä vihannesten kanssa kylmäpuristettua rypsi- ja oliiviöljyä.

Myös viisi prosenttinen Polar-juusto kelpaa Bogdanoffille. Sitä hän käyttää munakkaissa ja uuni­ruokien höysteenä.

- Hyviä ra
svoja täytyy olla, hän muistuttaa.


Lähde: Bodaus 6/2010, sivut 56-57.




Ari Kokkonen




PÄIVÄN AJATELMA

Mielenrauhasi vuoksi - jätä virkasi
maailmankaikkeuden toimitusjohtajana.

L. Eisenberg

http://www.positiivarit.fi/


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA SINULLE! Palaan kirjoittelemaan maanantaina.

Ei kommentteja: