maanantai 22. marraskuuta 2010

McDONALDSIN NUGGETIT

Antti Heikkilä
kirjoittaa uutiskirjeessään 15. marraskuuta muun muassa:


Kun seuraavan kerran penskat kinuavat Mäkkäriin, niin on hyvä lukea seuraava uutinen siitä, minkälainen kemiallinen pommi Mäkkärin kananuggetit ovat.


Oheisena katkelma cocktailista:


White boneless chicken, water, food starch-modified, salt, seasoning (autolyzed yeast extract, salt, wheat starch, natural flavoring (botanical source), safflower oil, dextrose, citric acid, rosemary), sodium phosphates, seasoning (canola oil, mono- and diglycerides, extractives of rosemary).

Battered and breaded with: water, enriched flour (bleached wheat flour, niacin, reduced iron, thiamin mononitrate, riboflavin, folic acid), y
ellow corn flour, food starch-modified, salt, leavening (baking soda, sodium acid pyrophosphate, sodium aluminum phosphate, monocalcium phosphate, calcium lactate), spices, wheat starch, whey, corn starch.

Prepared in vegetable oil (Canola oil, corn oil, soybean oil, hydrogenated soybean oil with TBHQ and citric acid added to preserve freshness). Dimethylpolysiloxane added as an antifoaming agent.


http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=12&art=16



Ari Kokkonen




C ja D VITAMIINI - PELKKIÄ VITAMIINEJA VAI UUSIA IHMELÄÄKKEITÄ

Uusin BODY-lehti (07/2010) kertoo artikkelissaan esimerkiksi:

Jotta voi treenata ja kehittyä pitää olla terveenä. Viimeaikoina terveyttämme on koeteltu mm. influenssan kautta. Sikainfluenssasta varoitellaan ja rokotteita suositellaan ottamaan. Aiheesta on paljon argumentteja ja tutkimuksia puolesta ja vastaan.


Voisiko kehon kykyä taistella viruksia ja
infektioita vastaan lisätä luonnol­lisesti ilman sivuvaikutuksia? Väi­tän, että keho on luonnollisessa tilassaan kykenevä taistelemaan infektioita vastaan. Muutenhan kaikki ihmiset sairastaisivat koko­ ajan. Seuraavassa 2 + 1 helppoa ja lähes ilmaista sekä loogisesti että tieteellisesti todistettua keinoa pa­rantaa omaa immuniteettia, pysyä terveenä ja jopa saada hyötyjä ke­hon toiminnassa.

D-vitamiini

D-vitamiini on muodoltaan itse asiassa steroidihormoni. Sen vaikutukset ulottuvat jokaiseen soluun ja myös keskushermostoon. Se toimii kalsiumin ja fosforin aineenvaihduntaan hormonin ta­voin. Lisäksi on tutkimuksia, joissa D-vitamiini vaikuttaa sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen ja jopa syöpään. Se on siis todel­linen terveyden tukipilari. Mie­lenkiintoisia ovat kuitenkin uu­simmat tutkimukset D-vitamiinin vaikutuksista immuniteettiimme.


Lontoon King's Collegessa tehdyn tutkimuksen mukaan D-vitamiini mm. lisää keuhkoissa tulehdusta vaimentavan tulehdussyt
okiinin, interieukiini-10 tuotantoa. Se jopa vähentää astman oireita ihmisillä, joilla kortisoni ei tehoa. Tällä sytokiinilla on monimuotoisia vaiku­tuksia immuunijärjestelmän toiminnassa ja erityisesti tulehduksen vaimen­nuksessa. D-vitamiini osallistuu yli 200 viruksia ja bakteereja torjuvan peptidin tuotantoon elimistössäm­me. Nämä peptidit (valkuaisaineet) ovat luonnon omia antibiootteja, jotka suojaavat meitä tartuntatau­deilta. Kun D-vitamiinin saanti on liian niukkaa, alenee myös luonnol­linen puolustuskyky.

Monet tutkimuk­set ovat huomanneet D-vita­miinin jopa suojaavan suoraan mm H1N1-virukselta, eli sikainfluenssalta. Suomessa asian puolesta puhuu mm. lääkäri Antti Heikkilä, mutta Heikkilä ei ole maailmassa yksin. Kanada nosti suosituksensa jo 10 - 25 mikrogrammaa / vrk. Myös mm. Hollanti ja Skotlanti ovat sekä valtion että lääkäreiden toimesta jo suositelleet korkeam­pia määriä. Suomen THL:kin tutkii asiaa ja antaa omat kommenttinsa vuonna 2012.


Turvallisena annoksena pidetään yleisesti, myös virallisten tahojen puolesta 50 mikrogrammaa / vrk, joten tämä kannattaa itselle ottaa minimiksi. Tarve on aina myös yk­silöllinen ja se vaihtelee selkeästi kesällä ja talvella. Heikkilä ja monet yksityiset lääkärit suosittelevat ai­nakin talvella annokseksi 100 mik­rogrammaa päivässä. Helsingin yliopiston ravitsemustieteen dosentti Christel Lamberg-Allardt suositteli jo 2008 lasten suositukseksi 20 mikrogrammaa jokaista 11 kiloa kohti. Tämä tarkoittaisi 90-kiloisella treenaajalla 160 mikrogramman vuorokausiannosta.


C-vitamiini

C-vitamiinilla on elimistössä useita eri tehtäviä, joista monet liittyvät sen kykyyn toimia antioksidantt
ina. Se edistää muun muassa kalsiumin ja kasvik­sista ja maitotuotteista saatavan raudan imeytymistä, ehkäisee rasvahappojen sekä A- ja E-vitamiinin hapettumista, on välttämätön B12-vitamiinin ja foolihapon imey­tymisessä, vaikuttaa steroidihor­monien synteesiin. Kudokset tar­vitsevat C-vitamiinia kollageenin muodostamiseen, josta riippuu muun muassa verisuonten, luiden, hampaiden ja kaikkien sidekudos­ten lujuus.

Kuopion yliopiston kan­santerveyden tutkimuslaitoksen johtaja Jukka Salonen on jo vuosia suositellut C-vitamiinin saantisuo­situksen nostamista 60 milligram­masta 120 milligrammaan. Pekka Puska kuitenkin vastustaa kaikkien vitamiinien saantisuositusten nos­tamista. Tämä on mielenkiintoista, sillä yliopistot ympäri maailman ovat jo mm. osoittaneet C-vitamii­nin tehon jopa syövän hoidossa. 60 milligramman annos perustuu keripukin ehkäisyyn. Tämäkään vitamiini ei siis ole vain keripukin ehkäisypilleri, sillä on useita tehtäviä ja vaiktuksia kehossa. Nyt kun keripukki on saatu hodettua, voidaan annoksia lisätä ja saada siitä hyötyjä.

Useissa tutkimuksissa on osoitettu C-vitamiinin lyhentävän flunssaa. Tällöin annoksen tulee olla noin 6000 mg vuorokaudessa. Kokeissa on testattu jopa 250 g eli siis 250 000 mg vuorokausiannosta suoraan suoneen. Ainut sivuvaikutus on lisääntynyt vessassa käynti ja pieni huimaus.



Käytännön suositukset

C-vitamiini (Mieluiten luonnollinen marjajauhe kuten acerola, ruusunmarja, camu, mustaviinimarja tai mustikka. Toiseksi paras taitaa olla kalsiumaskorbaatti. Myös askorbiinihappo on kätevä ja halpa).

  • valtion suositukset 60 mg, toisaalta vesiliukoisella vitamiinilla ei oikeastaan ole ylärajaa.
  • perusannos 300-500 mg kahdessa tai kolmessa erässä
  • kun treeni tai muu on fyysisesti haastavaa, 3000 mg kolmessa erässä ja
  • flunssaa vastaan taistellessa 1000 mg kolmen tunnin välein, yhteensä 6000 mg päivässä
D3
  • valtion D3-suositusten rajoissa pysyvälle 50 mikrogrammaa päivässä
  • paljon treenaavalle tai muuten itseään runsaasti rasittavalle 60-100 -kiloiselle 150 mikrogrammaa
  • yli 100-kiloiselle 150 mikrogrammaa
  • hoitavat annokset 20 mikrogrammaa per 11 painokiloa.

Lähde: BODY 07/2010, sivut 49-51.



PAKURIKÄÄPÄ

Samaisessa BODY-lehdessä kuin yllä oleva teksti oli kolmantena C- ja D-vitamiinien lisäksi pakurikääpä:


Viimeisten 40 vuoden aikana on tehty yli 1600 tieteellistä tutki­musta, mukaan lukien esim. Toh­tori Kirsti Kahloksen Helsingin yliopistossa vuonna 1984 tekemät tutkimukset, jotka osoittivat pakurikäävän antivirus-, antisieni- ja antisyöpäominaisuudet. Pakurin antioksidanttivaikutus on myös aivan ylivoimainen mihin tahansa verrattuna. Tämä sieni toimii tasa­painottaen kehoa.

Jos kiinnostuit tästä aiheesta, niin eikun Googleen ja etsimään tietoa. Pakuria on saa­tavilla sekä kaupoista ja
tietenkin lähimetsästä. Netistä löydät myös ohjeet sen käyttöön. Mediassakin tämä on jo pomppinut mm. Jaakko Halmeojan esille tuomana.

Lähde: BODY 07/2010, sivu 51.

http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/?p=11


Oma kommentti:

Olen kirjoittanut pakurikäävästä blogissani 12. lokakuuta tänä vuonna:


http://kuntoguru.blogspot.com/2010/10/metsien-superyrtti-pakurikaapa.html

Voit tilata pakurikääpää suoraan Kuusamon puhtaasta luonnosta normaalia edullisemmin lähettämällä postia osoiteeseen:


laplandherbs@gmail.com



Ari Kokkonen




PÄIVÄN AJATELMA

Ei toimeliaisuus ole mikään saavutus.

Ei riitä, että ryntäilet ympäriinsä,

aloitat kaikenlaista ja olet koko ajan kiireinen.

Hyvin käytetty aika on sitä, että viet päätökseen

sen minkä olet aloittanut.


Eknath Easwaran

http://www.positiivarit.fi/


Ei kommentteja: