torstai 18. marraskuuta 2010

LIKI JOKA KYMMENES KÄRSII UNETTOMUUDESTA

Keskiviikon MTV3:n Huomenta Suomi -lähetyksessä oli haastateltavana unitutkija Markku Partinen. Hän kertoi unettomuudesta ja sen uusista hoitokeinoista.


http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/07/1160047

Unettomuuden syyt:


http://www.unettomat.net/art_mistaunettomuusjohtuu.html

Unettomuuden seuraukset:


http://www.tietoaunettomuudesta.fi/unettomuuden-vaikutukset/

Unettomuuden hoito:


http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00073
http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,2476,2516


Lainauksia Kuntogurun Kunto-oppaasta (keho & mieli & ravinto):

Yleisen fyysisen toimintakyvyn ja erityisesti tuloksellisen kuntoilun kannalta on tärkeää miten
pitkään ja tehokkaasti elimistö on yöllä syvän unen tilassa. Tällöin nimittäin tapahtuu palauttava aineenvaihdunta. Syvän unen aikana erittyy muun muassa kasvuhormonia.

Kun nukkuu riittävästi, elimistö polttaa rasvaa tehokkaammin. Jatkuva unenpuute muuttaa rasvan ja hiilihydraattien tasapinoa siten, että keho rupeaa varastoimaan rasvaa - alkaa siis lihominen.

Koska kohtuullinen liikunta parantaa syvän unen laatua, niin myös henkinen puoli kuntoutuu : oppiminen ja muistaminen tehostuu.


10 keinoa hyvään nukkumiseen

Sain aikoinaan Yhdysvalloista nukkumista koskevan sähköpostin Christopher Guerrierolta, joka on
ekspertti muun muassa aineenvaihdunnan maksimoimisessa. Käypä vilaisemassa sivut www.MaximizeYourMetabolism.com . Vapaasti suomennettuina nuo kymmenen keinoa ovat:
  1. Tee lista seuraavan päivän välttämättömistä tekemisistäsi. Näin tehdessäsi annat aivoillesi viestin olla ajattelematta niitä enää.
  2. Älä katsele televisiosta tai kuuntele radiosta varsinkaan (huonoja) uutisia juuri ennen nukkumaanmenoa - äläkä etenkään nukahda tv:n tai radion jäädessä päälle.
  3. Lue sen sijaan vähintään puoli tuntia ennen nukahtamista inspiroivaa ja itseäsi kehittävää tekstiä,mikä sitten täyttää mielesi hyvillä ajatuksilla yleisten stressaavien ajatusten sijasta.
  4. Varmista, että makuuhuoneesi on mahdollisimman pimeä. Kehosi ei ole tarkoitettu nukkumaan valoisassa (omat vinkkini : sälekaihtimet, pimennysverhot tai silmänaamio).
  5. Tee makuuhuoneestasi ja myös ympäristöstäsi mahdollisimman hiljainen (oma vinkkini: korvatulpat).
  6. Älä syö raskaasti viimeisten kolmen tunnin aikana ennen nukkumaan menoa. Jos vatsasi on täynnä nukahtaessasi, elimistösi keskittyy ruoansulatukseen eikä unen ensisijaiseen tehtävään eli kehosi ja mielesi palauttamiseen ja uudistamiseen.
  7. Koeta mennä nukkumaan noin kello 22.00 ja herätä suunnilleen kello 06.00. Tämän aikavälin on todettu antavan keholle syvimmän levon ja siten suurimman määrän energiaa päivän toimintoihin.
  8. Älä ota minkäänlaisia pillereitä ilman erityistä lääkärin määräystä auttamaan unensaantia. Useimmat näistä keinotekoisista aineista vain heikentävät aistejasi, mikä hidastaa kehosi kaikkia toimintoja mukaan lukien ne, jotka osallistuvat palauttamiseen ja uudistamiseen.
  9. Sisäilmassa on tunnetusti paljon epäpuhtauksia. Makuuhuoneessasi pitäisi olla hyvä ilmanvaihto, jotta voit hengittää koko yön mahdollisimman puhdasta ilmaa.
  10. Pyri harrastamaan kohtuullista liikuntaa tunnin päivässä - joko yhdessä tai useammassa osassa. Parasta liikuntaa hyvän yöunen kannalta on reipas kävely.

Omakohtaisia vinkkejä parempaan yöuneen

Älä syö mitään runsaasti sokeripitoista ennen nukkumaan menoa. Myös maidossa oleva sokeri
(laktoosi) saattaa aiheuttaa sitkeätä sylkeä, joka hankaloittaa hengittämistä etenkin makuuasennossa. Samaa ongelmaa voi tulla myös joistain hammastahnoista. Myös kielen harjaaminen iltaisen hammaspesun yhteydessä auttaa.

Eteeriset öljyt kuten laventeli, ruusupuu, roomalainen kamomilla, vetiver ja muskatellisalvia jokusen minuutin käytöllä tuoksulampussa (vettä+muutama tippa öljyä+lämpökynttilä) auttavat rauhoittumaan. Voit myös tipauttaa näitä öljyjä pienen määrän suoraan lakanalle tai nenäliinalle sängyn pääpuolelle. Mikäli Sinulla on vaikea sydänvika tai astma, älä käytä eteerisiä öljyjä.

Jos sieraimesi ja poskiontelosi tuntuvat tukkoisilta, nenän huuhtelu nenäkannussa olevalla miedolla
suolavedellä (mieluiten merisuola) auttaa. Kannuja myyvät luontaistuotekaupat.

Nenäteippi (esim. Breathe Right) laajentaa nenän tiehyitä ja auttaa siten paremmin hengittämään
nimenomaan nenän kautta. Teippi vähentää myös kuorsaustasi antaen kumppanillesikin paremman yöunen.

Jotta elimistö helpommin tajuaisi, että on aika mennä levolle, pitää valon määrän vähentyä
minimiin. Tässä auttaa tiheät sälekaihtimet tai pimennysverhot. Erinomainen ja edullinen ratkaisu on läpinäkymätön silmänaamio, joka "pimentää" kirkkaankin huoneen.

Mikäli pienetkin äänet saavat Sinut hereille, voit kokeilla laittaa joko pumpulia tai apteekista ostetut
vaahtomuoviset tulpat korviisi.

Tyynyn, patjan tai peräti koko sängyn vaihtaminen uudempaan versioon voi vaikuttaa
huomattavasti yöunen laatuun. Nuo hankinnat ovat hyviä sijoituksia, sillä me, niin Sinä kuin minäkin, nukumme suunnilleen kolmasosan koko ajastamme.

http://kuntoguru.com/



Ari Kokkonen




PÄIVÄN AJATELMA

Ihmiset epäonnistuvat usein, ei sentähden,

etteivät saa tehdä mitä haluavat, vaan sentähden,
etteivät halua tehdä, mitä heidän pitää.

W.Ralph Ward


http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: