keskiviikko 24. marraskuuta 2010

LAIHDUTTAMISEN LYHYT OPPIMÄÄRÄ

Maanantai-iltainen Prisma kertoi miten vaikeaa ihmisten on onnistua laihduttamisessa, vaikka tietoa pursuaa joka puolelta.


Ulospäin suhtkoht normaalipainoiselta näyttävä ihminen voi pitää sisällään melko korkean rasvaprosentin, sillä rasvaa ei ole pelkästään ihon ja lihasten välissä, vaan myös sisäelimien ympärillä. Tuolloin puhutaan viskeraalirasvasta. Se voi olla osasyynä aikuisiän diabetekseen, sydänvikoihin ja syöpiin. Onneksi sitä voi vähentää syömällä alle kulutuksen ja liikkumalla.

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/kg/terveys-ja-laihdutus/salakavala-mbo-ei-synny-sattumalta

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1678257

Olet varmasti kohdannut ihmisiä, jotka eivät millään mukamas laihdu, vaikka
kertovat syövänsä vain vähän ja vielä harrastavansa liikuntaakin säännöllisesti. Ehkä itsekin kuulut noihin ihmisiin, jotka syyttävät ylipainostaan hidasta aineenvaihduntaa. Tutkimuksissa on todettu ihmisten arvioivan lähes 50 prosentilla alakanttiin nauttimansa energiamäärän. Jotakin kun tapaa jäädä unohtumaan syödyistä ruoista ja niiden määristä. Näin voi tapahtua, vaikka kirjaisi olevinaan ne tarkasti.

http://www.opeura.com/perusaineenvaihdunta.htm

http://veijola.net/kalorit/ http://www.rivieran-suomi-seura.org/kalorit/

Meidän kaikkien tulisi syödä kunnollinen aamiainen olemme laihduttamassa tai emme. Jos jätät aamiaisen syömättä, aivosi alkavat reagoida lounaalla voimakkaasti ja houkuttelevasti runsaskalorisiin vaihtoehtoihin salaatin ja kevyen lihan tai kalan sijasta. Tärkeää aamiaisessa kuten muissakin aterioissamme on, että siinä on mukana jotain proteiinipitoista. Se kun pitää paremmin nälän loitolla kuin hiilihydraatit ja rasvat. Proteiinissa on enemmän peptidi YY:tä (PYY-hormoni).

http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Nalanhallinta-hormonaaliset-vaikuttajat

Muitakaan aterioita ei kannata laihduttaessakaan jättää väliin, vaan syödä muutaman tunnin välein, mutta pienempiä annoksia, pienemmiltä lautasilta.


http://www.menaiset.fi/artikkelit/hyva-olo/painonhallinta/art514-Piitu-Uski---Nyt-olen-itseni-kokoinen-.html

Välillä on hyvä syödä keittoa tai sosemaista ruokaa kiinteän sijasta. Se viipyy kauemmin mahalaukussa ja nälän tunne pysyy poissa
siten pitempään.

Tutkimukset osoittavat, että maitotuotteiden kalsium sitoutuu ruuan rasvaan ja poistaa sitä ulosteen mukana normaalia enemmän. Rasvan määrä ulosteessa voi kaksinkertaistua maitotuotteita käytettäessä (1.5 >>3.0 g/100 g). Vähärasvaisten maitotuotteiden päivittäinen käyttö voi poistaa kaksi kiloa rasvaa kehosta vuodessa, vaikka ruokavaliota tai liikunnan määrä ei muutettaisi.

http://laihdu.wordpress.com/2008/10/29/maidon-heraproteiini-ja-kalsium-laihduttamisen-apuna/

Tiesitkö, että 90 minuutin rivakka liikunta polttaa vain 15-20 grammaa rasvaa kehostasi, mutta niin sanottu jälkipoltto jatkuu vielä seuraavanakin päivänä? Tämä johtuu siitä, että lihastyön käytettyä ensisijaisen energianlähteensä eli hiilihydraatit keho joutuu ottamaan tarvittavan lisäenergian rasvoistaan. Jälkipolttoa ei tapahdu kevyen liikunnan seurauksena.

Jos kuulut niihin, jotka karsastavat kuntosalia eikä kotitreenikään erityisemmin kiinnosta, on ilahduttavaa saada tietää, että päivittäisen aktiviteetin lisääminen lisää energiankulutustasi helposti useamman sata kilokaloria. Istu makaamisen sijasta ... seiso istumisen sija
sta ... kävele seisomisen sijasta, käytä rappuja älä mene hissillä jne.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl

Voit katsoa ohjelman "Laihduttamisen lyhyt oppimäärä" jälkikäteen:


http://yle.fi/ohjelmat/869412



Ari Kokkonen




IHMINEN ON ONNELLISIMMILLAAN RAKASTELLESSAAN JA LIIKUNTAA HARRASTAESSAAN

Ihminen on onnellisimmillaan seksin aikana. Ihmiset käyttävät peräti 46,9 prosenttia
valveillaoloajastaan ajatellen ihan muuta, kuin mitä he tekevät sillä hetkellä. Tällä ajastusten vaeltelulla on ikävä puolensa, sillä se tekee ihmisestä useimmiten onnettoman, paljastuu vastikään julkaistusta Harvard-tutkimuksesta.

Harvardin yliopiston psykologit Matthew Killingsworth ja Daniel Gilbert keräsivät tutkimustaan varten tietoja 2250 henkilöltä, jotka olivat iältään 18-88-vuotiaita. Heidän iPhone –puhelimiin oli asennettu Track Your Happiness -sovellus, joka lähetti koehenkilöille sattumanvaraisin ajankohdin tiedustelun, kuinka onnellisia he olivat, mitä he parhaillaan tekivät ja olivatko he keskittyneitä tehtävään vai ajattelivatko he jotain muuta, joka oli joko mieluista, neutraalia tai epämieluista. Koehenkilöillä oli mahdollista valita kaikkiaan 22 eri yleisestä aktiviteetista (esimerkiksi kävely, syöminen, television katselu jne.).



Ihminen on onneton levätessään ja töitä tehdessään

Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että ihmisten
ajatukset vaeltelevat jopa 47 prosenttia valveillaoloajasta, ja vähintään 30 prosenttia minkä tahansa aktiviteetin, paitsi seksin harrastamisen aikana.

”Ihmisen mieli on vaelteleva mieli, ja vaelteleva mieli on onneton mieli. Kyky ajatella, mitä ei tapahdu [parhaillaan] on kognitiivinen saavutus, jolla on emotionaalinen hinta”, toteaa Killingsworth tutkimuksestaan.


Killingsworthin ja Gilbertin mukaan koehenkilöt olivat onnellisimmillaan rakastellessaan, harrastaessaan liikuntaa tai osallistuessaan keskusteluun. Kaikkein onnettomimpia he olivat puolestaan levätessään, työskenne
llessään tai kotitietokonetta käyttäessään.

Tutkijat arvioivat, että henkilön onnellisuuteen kyseisessä tilanteessa vaikutti vain alle viisi prosenttia se, mitä hän sillä hetkellä teki. Sen sijaan se, miten paljon hänen ajatuksensa sillä hetkellä vaelteli, vaikutti onnellisuuteen yli 10 prosenttia.

Ihmiset käyttävät paljon aikaa kaiken mahdollisen ajatteluun, aina menneistä asioista tuleviin. Tutkijoiden mukaan tällainen ajatusten vaeltelu saattaakin olla ikään kuin aivojen oletusasetus, mutta samalla se tekee ihmisistä usein onnettomia.

”Wandering mind is an unhappy mind”
, kirjoittavat tutkijat Science –lehdessä.


Lähde: Harvardin yliopiston tiedote
& http://www.tohtori.fi



Ari Kokkonen




PÄIVÄN AJATELMA

Kun päättää tehdä jotakin, keinot ilmestyvät.

Joku voi selittää nämä onnelliset käänteet

yhteensattumiksi. Mutta lähempi tarkastelu
osoittaa,
että niitä tapahtuu säännöllisesti.


Andrew Matthews


http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: