tiistai 16. marraskuuta 2010

INSPIROIDU MUSIIKISTA

Tiina Ranin
kirjoittaa Kuntosali & Fitness -lehden numerossa 7/2010 (sivu 9):

Saan säännöllisesti puhe­luita uusilta ja jo hieman vanhemmiltakin ohjaajil­ta samasta aiheesta: mu­siikin valinnan vaikeudesta. Ryhmäliikuntaan sopivaa musiikkia on tarjolla pilvin pimein, mutta kuinka löytää sitä itselle sopivaa, jota jaksaisi kuunnella ja josta jak­saisi innostua useamman kuukau­den ajan. Ja ennen kaikkea, kuinka löytää sellaisia säveliä, jotka inspi­roisivat asiakkaita teinistä eläke­läiseen.


MUSIIKIN VALINNASSA on tänä päivänä jo runsauden pulaa. Musiikkia löytyy joka paikasta ja sen hankkiminen
on melko edul­lista ja helppoa. Valmista ryhmäliikuntamusiikkia tarjoavat monet firmat ja esimerkiksi zumbaohjaa-jien on mahdollista tilata valmista latinomusiikkia suoraan Yhdysval­loista. Mutta musiikin kuunteluun, testaamiseen ja lopulta käyttämiseen jumpassa vaaditaan paljon aikaa. Olen koettanut etsiä keinoja, joilla voisin nopeuttaa hyvän musiikin löy­tämistä ja uusien jumppaohjelmien laatimista ja haluan jakaa tässä muu­tamia ajatuksia ja ehkä jopa ohjeita muillekin saman asian kanssa paini­ville.

USKALLA
INNOSTUA uudenlai­sesta musiikista: oletko kuunnellut vaikkapa rytmikästä, eurooppalaista mustalaismusiikkia? Entä intialaista, afrikkalaista tai israelilaista kansan­musiikkia? Tee löytöretki musiikki­kauppaan, varaa tunti aikaa ja aloita tutkimusmatka musiikkimaailman ympäri.

HYÖDYNNÄ KIRJASTON musiikkilainaamoa. Käy divareissa ja kirpputoreilla. Voit tehdä todelli­sia löytöjä. Uudista levyvalikoimiasi säännöllisesti. Laita välillä tutut ja turvalliset levyt piiloon ja haasta itse­si. Kok
eile rohkeasti uutta.

HAASTA ITSESI. Osaat kyllä suunnitella liikkeitä kantrin, salsan, humpan ja samban tahtiin. Huomaat, että uudenlainen musiikki synnyttää myös uudenlaisia liikkeitä ja tapoja liikkua.

KUUNTEL
E VÄLILLÄ sellaista radioasemaa, joka soittaa sinul­le vieraampaa musiikkia. Itse olen tehnyt monta löytöä kuunnellessani Radio Suomea, Metroa ja Ylen Vegaa. Esimerkiksi vanhempi ja hieman uudempikin ruotsalainen tanssimu­siikki tarjoaa loistavia kappaleita senioriryhmiin, niska-selkäjumppiin ja core-tunneille.

MYÖS VALMIISTA ryhmäliikuntamusiikista löytyy paljon vaih­toehtoja. Syyskuussa myydyimmät Multitraxin levyt olivat vahvasti latinomusiikkipainotteisia.

Syys- lokakuun Top 5
  1. Bodytoning 08
  2. Latin 15
  3. Tribal Dance Workout
  4. Essential Ibiza 2010
  5. Pop Stars Medley 04



Ari Kokkonen



LADY LINE ESITTELEE HORMONI JOOGAN

Naisten vaihdevuodet ovat usein itse naiselle, mutta myös työ- ja lähipiirille, kiusallisia. Nyt Lady Line on lähtenyt naisen hyvinvoinnin asialla tuomaan Suomeen palvelun, joka luonnollisella keinolla vaihdevuosioireiden kimppuun.


Naisen hormonitasa
painoa voimakkaasti korjaava joogametodi rantautuu Suo­meen. Hormoni jooga tuo apua oireisiin, jotka johtuvat naisen hormonitason määrän vähenemisestä.

Hormoni joogalla pyritään kohentamaa mielialaa. Mielialan kohentuessa myös muut elämänlaatua parantavat asiat, kuten stressi vähenee.


- Harjoittelu tulee aloittaa jo 35 vuoden iässä, jotta saadaan myös vaihdevuosiin liittyvät kiusalliset oireet estettyä. Näitä oireitahan ovat mm. väsymys-, ahdistus- ja masen­nusoireet, hiusten lähtö, kuiva iho, vähentynyt seksuaalinen halukkuus, unettomuus, stressi, itkukohtaukset, ärtyneisyys, kertoo Lady Linen kehityspäällikkö Sarita Nobile.

- Hormoni joogaa kuvaillaan varsinaiseksi nuorennuslääkkeeksi, lisää Sarita.


Sen metodilla saavat apua myös nuoremmat naiset esimerkiksi koviin kuukautiskipuihin tai PMS oireisiin.



BRASILIASTA KOTOISIN

Hormoni jooga on useamman vuoden ollut käytössä Keski- ja Etelä-Euroopassa. Metodin äiti on brasilialainen filosofian ja joogatieteen tohtori Dinah Rodrigues.


Nykyään 83-vuotias pirteä Dinah kehitti metodinsa jo vuonna 1992 ollessaan jo silloin kuusikymppinen. Joogan hyvin tunteva Dinah etsi joo
gan ideoista välineitä omien vaihde­vuosien ongelmiin.

Tieteen edustajana Dinah Rodrigues halusi varmistaa tieteellisellä varmuudella menetelmän tehokkuu­den. Tutkimusryhmän estradiolitaso nousi keskimäärin 254 %, kun me­todia oli harjoitettu neljän kuukau­den ajan 30 minuuttia joka toinen päivä. Tutkitun ryhmän keski-ikä oli 47 vuotta, mutta myös nuoremmat ja huomattavasti iäkkäämmät naiset sai­vat helpotusta oireisiin.


Menetelmän teho ja vaikutus on tieteellisesti tutkittu ja sen avulla kymmenet tuhannet naiset ympäri maailman ovat saaneet apua niin lap­settomuuteen kuin vaihdevuosioirei­siinkin.

Heinäkuussa 2010 Dinah Rodrigues kävi Suomessa esittelemässä meto­dinsa Lady Line liikuntakeskuksen ohjaajille ja nyt ketju lanseeraa Hor­moni joogan asiakkailleen.


EI VARSINAISTA JOOGAA

Lady Linen Sarita Nobile huomauttaa, ettei Hormoni jooga nimestään huo­limatta ole varsinaista joogaa. Varsi­naiset jooga-asenno
t eivät kuulu me­todiin.

- Hormoni joogassa on suuri pai­no hengitystekniikoilla ja venyttä­villä liikkeillä. Hengitystekniikat yhdistetään keskivartalon lihasten aktivoimiseen, jolloin vaikutetaan munasarjojen ja kilpirauhasen toimintaan, kertoo Sarita.

Aktiivinen hengitys yhdessä keski­vartalon lihasten aktivoimisen kans­sa nopeuttaa myös aineenvaihduntaa.

Sarita kertoo tehokkaan harjoit­telun vaativan kolmesta seitsemään harjoitusta viikossa, jokaisen harjoi­tuksen ollessa puolisen tuntia pitkä.



KURSSILLA ALKUUN

Loka-marraskuun vaihteessa Lautta­saaren, Malmin, Seinäjoen ja Turun Lady Line kuntokeskukset aloittavat Hormoni joogan.


- Ensimmäinen askel on kahden päivän pituinen peruskurssi, jonka ai­kana opetellaan tekniikat ja liikkeet, kertoo Sarita Nobile.


Peruskurssin jälkeen jokaisella on hallussaan tarvittavat tekniikat ja liik­keet, joita jokainen suorittaa itsenäi­sesti kotona.


- Yksilöllinen tarve vaihtelee kol­mesta seitsemään viikoittaista harjoi­tusta harjoituksen ollessa 30 minuut­tia, kertoo Sarita.

Hormoni joogan liikepankki on helppo, joten sen omatoiminen suorit­taminen esimerkiksi aamulla on help­po saada rutiiniksi.


http://www.ladyline.fi/ http://www.dinahrodrigues.com.br/yoga/en/home.htm
http://www.youtube.com/watch?v=939N-r9X3Ho




Ari Kokkonen



PÄIVÄN AJATELMA

Et voi olla onnellinen, jos asiat joihin uskot,

ovat erilaisia kuin asiat, joita teet.


Freya Madeline Stark


http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: