torstai 25. marraskuuta 2010

ANEMIA

Ykkösen aamu-tv:n aamutohtorina oli eilisaamuna (keskiviikko 24. marraskuuta) sisätautien erikoislääkäri Hannu Väänänen, joka tällä kertaa selvitteli anemiaa.

http://yle.fi/aamutv/article.php?id=415

Anemiat voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin. Hannu Väänänen ketoi olevan periaatteessa kahdenlaista anemiaa. Toiset johtuvat puutteellisesta ravinnosta (raudanpuuteanemia) ja toinen jostain vaivasta tai sairaudesta.

Hyväterveys.fi toteaa hemoglobiinin viiteväleiksi:
  • Aikuisen naisen hemoglobiinipitoisuus on 117–155 g/l ja
  • miehen 134–167 g/l.
  • Ero johtuu siitä, että naiset menettävät verta kuukautisina.
  • Kun hemoglobiinipitoisuus laskee alle viitevälin, on kyseessä anemia. Sen oireina on väsymystä,voimattomuutta, huimausta, suorituskyvyn laskua tai päänsärkyä.

Perinpohjaisen käsityksen anemiasta saat käymällä osoitteessa:

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Anemiat

Oma kommentti:

Jouduttuani luuydinsyövän takia sairaalaan vuonna 1999 oli hemoglobiinini muistaakseni noin 75 g/l. Tuo tauti kun häiritsee muun muassa punasolujen tuotantoa. Tervehdyttyäni on jo vuosia hemoglobiinini pysytellyt 150 paikkeilla.

Sairaalassa oli samalla osastolla myös pari miestä, joilla Hb oli alimmillaan vain 50 g/l. Se on melkoinen vastakohta joidenkin takavuosien hiihtäjien yli 200 arvoille. Hyvin korkea hemoglobiinipitoisuus on haitallinen, sillä veri tulee liian sakeaksi eikä kierrä kunnolla hiussuonissa.

Käy tsekkaamassa vielä:

http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Hemoglobiinirajat+ehk%C3%A4+yleisurheiluunkin/1135222913211




Ari Kokkonen




TREENAAMINEN LASKEE DIABEETIKON SAIRASTUMISRISKIÄ

Löydät tohtori.fi:n diabetesklinikalta seuraavan uutisen:

Ohjattu vuoden mittainen liikuntakuuri pitäisi kuulua kaikkien aikuistyypin diabeetikoiden hoitoon, yhdysvaltalaistutkijat suosittavat.

http://www.poliklinikka.fi/diabetes,_tyyppi_2/

He perustavat suosituksensa uusiin italialaistuloksiin, joiden mukaan kahdesti viikossa ohjattuna tehty kuntosaliharjoittelu yhdessä ruokavaliomuutosten kanssa riittää merkittävästi pienentämään diabeetikoiden riskiä sairastua mm. sydän- ja verisuonitauteihin.

http://www.poliklinikka.fi/sydan-_ja_verisuonitaudit/

Myös pelkkä liikuntaneuvonta saa potilaat liikkumaan enemmän, muttei tehoa riskitekijöihin yhtä hyvin kuin ohjattu harjoittelu. Tutkimus ja yhdysvaltalaisten pääkirjoitus julkaistiin Archives of Internal Medicine -lehdessä.

http://archinte.ama-assn.org/

Tutkimukseen osallistui 600 vähän liikkuvaa aikuistyypin diabeetikkoa, joilla oli todettu myös metabolinen oireyhtymä. Heistä puolet teki 75-minuuttisia ohjattuja kunto- ja voimaharjoituksia kahdesti viikossa vuoden ajan ja loput toimivat verrokkeina. Kaikki osallistujat saivat myös liikunta- ja dieettiopastusta ja jatkoivat lääkityksiään.

http://www.poliklinikka.fi/sydanterveyskanava/sairausosio/8136991

Ohjattuun liikuntaan osallistuneet alkoivat liikkua muita runsaammin ja verrokkeihin nähden heidän kuntonsa nousi, sokeri- ja insuliinitasapaino paranivat, verenpaine laski, HDL-kolesterolin pitoisuus suureni ja LDL-pitoisuus pieneni. Lisäksi he laihtuivat enemmän sekä painoindeksillä että vyötärön ympäryksellä mitattuna. Myös tulehdustiloihin viittaavien merkkiaineiden pitoisuudet pienenivät.

Nykyisissä hoitosuosituksissa liikuntaa suositellaan melkein kaikille aikuistyypin diabeetikoille. Italialaisten tulokset kuitenkin viittaavat siihen, että pelkkää suosittelua ja neuvontaa tehokkaampaa olisi laittaa potilaat suoraan ammattilaisten ohjaamaan kunto- ja lihasharjoitteluun.

Uutispalvelu Duodecim

Lähde: http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/abstract/170/20/1794




Ari Kokkonen




TOINEN 12 PÄIVÄN TREENIJAKSO TEHTY

Lähetin K&F –lehden (07/2010) takakannen ilmoituksen innoittamana yhteystietoni sähköpostitse viime viikon lopulla osoitteeseen rooster@leader.fi, jotta saisin Booster Stick –näytteen. Näyte tulikin (5 kpl) muutaman päivän kuluttua. Eilen kokeilin ensimmäistä ennen treeniäni. Tuntui tehoavan – puhtia riitti normaalia paremmin. Suosittelen.

http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/leader-rooster-booster-sticks-appelsiini-10-kpl

Tänään on toisen 12 päivän treenijakson viimeinen päivä eli täydellisen levon päivä. Huomenna aloitan uuden kierroksen, kolmannen (Päivä 1).

Päivä 1 - rinta / selkä / reidet,

Päivä 2 - lepo tai kevyt ulkoilu,

Päivä 3 - hartiat, ojentajat / epäkkäät, kaula, hauikset, kyynärvarret / vatsa ja pohkeet,

Päivä 4 - lepo tai kevyt ulkoilu,

Päivä 5 - selkä / reidet / rinta,

Päivä 6 - lepo tai kevyt ulkoilu,

Päivä 7 - epäkkäät, kaula, hauikset, kyynärvarret / vatsa, pohkeet / hartiat ja ojentajat,

Päivä 8 - lepo tai kevyt ulkoilu,

Päivä 9 - reidet / rinta / selkä,

Päivä 10 - lepo tai kevyt ulkoilu,

Päivä 11 - vatsa, pohkeet / hartiat, ojentajat / epäkkäät, kaula, hauikset ja kyynärvarret,

Päivä 12 - täydellinen lepo.

Teen jokaiselle lihasryhmälle kunakin treenipäivänä vain yhden liikkeen, jossa sarjoja 3-7 ja toistoja 4-8 tai 9-12 tai 13-15. Palautukset ovat niin pitkät, että sykkeeni ja hengitykseni ehtivät kunnolla tasaantua … 1 – 2.5 minuuttia.




Ari Kokkonen




PÄIVÄN AJATELMA

Mikäli et lähde haluamasi perään, et koskaan saa sitä.
Jos et kysy, vastaus on aina ei. Jos et astu eteenpäin,
olet aina samassa paikassa.

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: