tiistai 5. lokakuuta 2010

SYÖ VIHREÄMMIN

"Autojen jälkeen elintarviketeollisuus kuluttaa enemmän fossiilisia polttoaineita kuin yksikään toinen taloushaara - 19 prosenttia." Michael Pollan.

Kierrätät, käytät energiaa säästäviä sähkölamppuja ja jopa ajelet hybridi-autolla. Mutta mitä tulee ravintoo
n, vihreä tapa ei olekaan aivan yksinkertainen. Loppujen lopuksi runsas proteiinin syönti on välttämätön lihasten kasvattamiseksi ja pääasiallisten proteiinilähteiden - naudanlihan, kananmunien, maidon ja linnunlihan - tuotanto rasittaa ympäristöä valtavasti. On melkein mahdotonta ahmia satoja grammoja proteiinia päivittäin ja olla samalla vihreä, mutta voit olla "vihreämpi", jos valitset proteiineja, joilla on minimaalinen vaikutus ympäristöön.

Liha

Syö enem­män kanaa ja kalaa (lisää kalasta myöhem­min). Voit vähentää hiilijalanjälkeäsi osta­malla vapaana kasvatettujen lintujen lihaa, koska ne syövät rehun lisäksi hyönteisiä ja muita luonnon antimia, Carnegie Mellon yliopiston tieteiden tohtori ja ympäristöteknologian professori Christopher Weber ehdottaa.

Himoitsetko naudanlihaa? Valitse laidunnetun naudan liha. Se kas­vaa paremissa olosuhteissa ja näin vältät myös kahta kasvihuonekaa­sun aiheuttajaa: maissirehua ja lanta-altaita. Vaikka laidunnettua kar­jaa ruokitaan talvisin rehulla, se tuottaa vähemmän kasvihuonekaasua kuin maissirehulla ruokittu karja, sanoo Chris Benbrook, Coloradon Organic Centerin johtava tieteilijä. Laidunnetun naudan liha on myös terveellisempi: se sisältää kolmanneksen vähemmän rasvaa annosta kohden, 2-4 kertaa enemmän omega-3-rasvahappoja ja enemmän ras­vaa polttavaa konjugoitua linoolihappoa (CLA). Jos tuoteselosteessa lukee englanniksi "grass-fed" tai "range-fed", se tarkoittaa laidunnet­tua nautaa. Vältä lihaa merkinnöillä "mostly grass-fed" tai "grass-finished" (enimmäkseen heinäruokittu).

Maito

Saastutusasteen ero orgaanisen ja tavallisen maitotuotannon välillä on mitätön, mutta suositttele
mme silti orgaanista maitoa, koska siinä on enemmän antioksidantteja, CLAta, omega-3-rasvahappoja ja vitamiineja eikä se ei ole altistettu antibiooteille eikä hormoneille. Hiilipäästöjä silmällä pitäen ei ole väliä, kulutatko täysmaitoa, vähärasvaisia tai rasvattomia maitotuot­teita (juustoa, raejuustoa, jogurttia). Kaikki poistettu maitorasva lisä­tään toisiin maitotuotteisiin, kuten voihin ja kermaan.

Kananmunat

Tavalliset kananmunat ovat tuotannol­taan ympäristöystävällisempiä, mutta ne eivät ole terveellisempiä ja kanojen kohtelu häkkifarmeissa on raaempaa. Vapaasti juoksentele­villa kanoilla on vapaus liikkua, levittää siipiään ja kylpeä hiekassa. Orgaanisesti kasvatettujen kanojen munat, kut
en orgaaninen naudanlihakin, ovat ravintoarvoltaan parempia. Jos olet huolissasi hiilijalanjälkesi laajuudesta, valitse tavalliset kanamunat. Mitä valitsetkin, osta kaksi tusinaa kananmunaa jokaisella ostoskerralla, koska se vähentää polttoainekulutusta tusinaa kananmunaa kohti lähes 50%.

Kala

Valitse pakastettu villi lohi. Myös tuoreen lohen tuoteselosteesta voi selvitä, että se on ollut pakastettu. Jos lohi ei kuulu ruokavalioosi, voit seurata Seafood WATCH järjestön suosituksia. Se listaa vihreitä vaihtoehtoja alueittain, huomioiden ylikalastusta ja kalastuksen vaikutusta meren ekosystee­mille. Taskukokoisen oppaan voi tulostaa tai ladata kännykkaasi:

http://www.m
ontereybayaquarium.org/cr/seafoodwatch.aspx

Lähde: Muscle&Fitness lokakuu/marraskuu 2010, sivut 46-51.

http://www.muscleandfitness.fi/

Tutustu myös:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilijalanjälki
http://hiilijalanjalki.hs.fi/calculator/main
http://www.ymparistokeskus.fi/download.asp?contentid=101095&lan=fi





Ari Kokkonen





RELAA ENNEN NUKKUMAANMENOA

Stressi on meidän kaikkien kuntoilijoiden paha vihollinen, sillä se saa pään henkisen kivistyksen lisäksi myös kehomme häiriintymään pahasti: rasvanpoltto heikkenee, lihasmassan lisääntyminen estyy ja kaiken kaikkiaan p
alautuminen menee poskelleen. Meistä kuntoilumielessä harrastavista rakentajista tulee kehonnakertajia.

Erityisen tärkeää hormonitoiminnan ja fyysisen palautumisen kannalta ovat tunnit välillä 23-02. Jos mieli on rauhaton nukkumaan mennessä, menevät nämä tärkeät ensimmäiset tunnit harakoille. Itse olen saanut apua seuraavasta systeemistä, jota näin ollen voin Sinulle suositella:

1. Sulje televisio, sillä myöhäisohjelmien luonne ei ole omiaan ketään rauhoittamaan.

2. Käy avaamassa makuhuoneesi ikkuna, jotta nukkumatilasi tuulettuu venytellessäsi toisessa huoneessa.

3. Laita soimaa
n rauhallista instrumentaalimusiikkia (esim. panhuilua) tai joku luonnonääniä sisältävä levy.

4. Pistä tuoksulamppuun vettä ja muutama tippa rauhoittavaa eteeristä öljyä (laventeli, ruusu, santeli, kamomilla, patsuli yms.) ja tuikku palamaan. Jos olet astmaatikko, ole tarkkana. Voi olla parempi jättää tämä neljäs kohta pois kokonaan. Aloita muutenkin vain lyhyestä (5-10 minuuttia) tuoksuttelusta.

http://www.ruusupuu.fi/Kauppa/c21/

5. Venyttele rauhallisesti koko kehoasi. Voit käyttää siinä omaa liikeyhdistelmääni, jonka jokaista venytystä pidät yllä 20-60 sekuntia.
  • merkintä (2) tarkoittaa: tee erikseen sekä vasemmalla että oikealla jalalla/kädellä.

6. Laita muutama tippa esimerkiksi laventelia joko nenäliinaan tai kuten itselläni, Chifonet-liinan palaan, ja pistä se sitten tyynysi alle.

7. Sulje makuuhuoneesi ikkuna.

8. Mene vuoteeseesi. Koeta löytää mahdollisimman rento asento. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Älä muistele päivän murheita, vaan jos Sinun on jotain ajateltava, keskity menneen päivän hyviin hetkiin. Iloitse niistä ja nukahda onnellisin mielin.





Ari Kokkonen






PÄIVÄN AJAT
ELMA

Se joka täydestä sydämestä

ylistää kaunista tekoa,

osallistuu tavallaan siihen.


Francois de La Rochefoucauld


http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: