perjantai 29. lokakuuta 2010

RUOKA-ASIAA TELKKARISTA

Eilisiltana katselin telkkarista kahta tavallaan ruokaohjelmaa. Ensimmäinen oli Kuningaskuluttaja ja toinen Dieetit vaihtoon.


Kuningaskuluttaja


TV1:n tämänkertaisen Kuningaskuluttajan yhtenä aiheena oli ruokapakkauksen kansikuvan ja sisällön vastaavuus. Meille kuluttajille annettiin ohjeiksi:
  • lue tuoteselosteet
  • valitse luomutuote tai lähituottajien valmistama vaihtoehto
  • käytä järkeä - se kun on sallittua ja jopa suotavaa
  • hanki tietoa
Ohjelma on katsottavissa jälkikäteen:

http://areena.yle.fi/ohjelma/15b3b2826b2c422a1c24557853aee064

Tutustu myös:


http://kemikaalicocktail.blogspot.com/
http://www.reilukauppa.fi/


Dieetit vaihtoon

SUBin ohjelman pääosissa olivat nyt Tiffany (Superskinny) ja Keith (Supersize).


Tiffany

25-vuotias Tiffany oli kropaltaan kuin alle 15-vuotias, sillä naisellisia muotoja ei
ollut. Mittalaite antoi pituudeksi 162 cm, vaaka painoksi 43 kg ja painoindeksilaskelma luvuksi 16,5. Tiffany kyllä oli syönyt kohtuullisen terveellisesti, mutta liian pieniä annoksia kulutukseensa nähden. Hänen ruokiensa kokonaisenergiamäärän arvioitiin olleen 1800 kcal.

Jatkuva liian paljon alle kulutuksen oleva ruokavalio oli aiheuttanut muutakin kuin turhan laihan olemuksen. Nimittäin hiusten, ihon ja kynsien kunnossa olisi ollut parantamisen varaa.


Syötyään ravitsemusklinikalla tohtori Christian Jessenin valvonnassa viisi päivää itseään yli neljä kertaa painavamman Keithin ruokia hän sai totutettua vatsansa suurempiin annoksiin. P
alattuaan 12 viikon kuluttua takaisin klinikalle Tiffany oli kyennyt nostamaan painoaan 2,5 kiloa. Mikä ei ole paljon, mutta suunta oli kuitenkin oikea.

Keith


Suunnilleen Tiffanyn kanssa samanikäinen Keith painoi klinikalle tullessaan 188 kg, mikä antaa painoindeksiksi 182-senttiselle keholle 56,5. Huolimatta työstään, jossa olettaisi ihmisen olevan muodin mukaisesti joko hoikka tai edes normaalipainoinen, oli Keith luokiteltavissa sairaalloisen lihavaksi. Sellaiseksi hän oli tullut mahdottoma
n syömisensä (noin 6000 kcal/vrk) vuoksi.

Keith havahtui lopulta näkemään ankean totuuden ollessaan 46-vuotiaan Lisan (paino 165 kg ja painoindeksi 66) mahalaukun pienennysleikkauksessa paikalla. Hänelle kerrottiin siinä yhteydessä, että Lisa voi leikkauksen jälkeen syödä loppuelämänsä ajan vain noin kahvikupillisen ruokaa kerrallaan. Palattuaan 12 viikon kuluttua takaisin klinikalle oli Keith onnistunut pudottamaan painoaan 23 kiloa (188 kilosta 165 kiloon).

Anna Richardson ja laihdutusryhmä

Anna Richardsonin vetämä naisten laihdutusryhmä testasi miten pöytätenniksellä voi polttaa pizzasta saatuja kaloreita. Aloittelija kuluttaa 45 minuutissa siinä noin 250 kcal eli yhden pienen pizzapalan energiamäärän. Alla olevasta linkistä voit käydä katsomassa
minkä energiamäärän Kotipizzan tuotteet sisältävät. Kun niitä tutkit, huomaat että normaalikokoinen pizza sisältää energiaa 633-1070 kcal. Pöytätennistä tarvitaan sen mukaan 2-3 tuntia yhden pizzan polttamiseen.

http://www.kotipizza.fi/Suomeksi/Ravintotietoa/Normaalipizzat

Anoreksiaryhmä


Tutkimuksissa on todettu, että noin 80 prosentilla anorektikoista on pakonomaista liikunnan harrastamista. Kun siihen lisätään erittäin niukka ruokavalio, on edessä kehon ja koko elimistön näivettyminen. Dieetit vaihtoon -ohjelmassa on mukana aina myös neljän anorektikkonaisen ryhmä. Tällä kertaa he tutustuivat joogaan, joka on anorektikoille sopivampi laji kuin joku kestävyys- tai voimalaji.


Ohjelman voit katsoa jälkikäteen:

http://www.sub.fi/dieetitvaihtoon/

Käy tsekkaamassa myös:


http://www.channel4.com/programmes/supersize-vs-superskinny
http://www.drchristianjessen.com/
http://www.annarichardson.co.uk/home.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anoreksia_nervosa




Ari Kokkonen




MIKÄ ON SINUN PAINOINDEKSISI

Klikkaa alla olevaa linkkiä:


http://www.painoindeksi.org/laske.php

Painoindeksiluokat 18 - 60 -vuotiailla aikuisilla ovat seuraavat:

  • Sairaalloinen alipaino alle 15,0
  • Merkittävä alipaino 15,0 - 16,9
  • Normaalia alhaisempi paino 17,0 - 18,4
  • Normaali paino 18,5 - 24,9
  • Lievä lihavuus 25,0 - 29,9
  • Merkittävä lihavuus 30,0 - 34,9
  • Vaikea lihavuus 35,0 - 39,9
  • Sairaalloinen lihavuus 40,0 tai yli

Painoindeksi antaa harhaan johtavan arvon, jos olet voimailulajin (esim. kehonrakennus, voimanosto, painonnosto) miespuolinen harrastaja. Niinpä painoindeksiluokat soveltuvatkin treenaamattomille tai korkeintaan vähän treenaaville.

Jos indeksisi osoittaa lukemia alle 18,5, on Sinun syytä välittömästi alkaa syödä enemmän. Huolehdi, että saat ravinnostasi kulutustasi enemmän energiaa. Nauti jokaisella ateriallasi jotain proteiini-, rasva- ja hiilihydraattipitoista. Pidä liikunnan määrä kohtuullisena (korkeintaan tunti päivässä). Pyri lisämään lihasmassaasi harjoittelemalla painoilla tai muilla vastuksilla.


Jos painosi on korkeintaan pituutesi-100 (esim.165/65
tai 180/80), mistä indeksiksi tulee korkeintaan 25, voit jatkaa entiseen tapaan. Syö monipuolisesti ja liiku päivittäin reippaasti 30-60 minuuttia.

Mikäli sijoitut lievän lihavuuden alueelle (esim. 165/70-80 tai 180/85-97), vähennä välittömästi sokeria ja tärkkelystä sisältävien ruoka-aineiden nauttimista. Syö hieman alle (15-25 %) kulutuksesi, jotta painosi putoaa hitaasti (puolisen kiloa viikossa). Silloin vältyt lihasmassan kadolta. Pidä liikunnassasi mukana niin kestävyysharjoittelua kuin painoharjoitteluakin - vaikka vuoropäivin 30-60 minuuttia kerrallaan.

Jos lukemasi osoittaa merkittävää lihavuutta (esim. 165/81-95 tai 180/98-113), Sinun pitää tehdä täysremontti koko elämäntapaasi: ruokavalio, liikunta ja henkinen puoli kuntoon. Suosittelen, että käännyt asiantunteva
n lääkärin, ravitsemusterapeutin tai personal trainerin puoleen.

Vaikeaan tai sairaalloiseen lihavuuteen (esim. 165/yli 95 tai 180/yli 113) tarvitaan ehdottomasti useampaa asiantuntijaa avuksi. Jopa kirurgiset toimenpiteet voivat olla tarpeellisia.





Ari Kokkonen




PÄIVÄN AJATELMA

Ihminen matkustaa maailmalle etsiäkseen jotakin,

mitä hän tarvitsee ja palaa kotiin löytääkseen etsimänsä sieltä.

GM


http://www.positiivarit.fi/


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA! Palaan väsäämään tekstiä maanantaina.

Ei kommentteja: