maanantai 18. lokakuuta 2010

PROBIOOTIT PARANTAVAT METABOLISTA OIREYHTYMÄÄ

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 14.10.2010
päivitetyissä terveysuutisissa muun muassa:

Maitohappobakteerit eli probiootit voivat parantaa metabolista oireyhtymää ja vastustaa rasvaisen ruoan terveyshaittoja, ilmenee Daniscon hiiritutkimuksesta. Se tehtiin yhteistyössä Suomen Kantvikissa sijaitsevan tutkimuslaitoksen ja Ranskan Kansanterveyslaitoksen kanssa. Tulokset tukevat aikaisempia raportteja, joiden mukaan pro- ja prebiootit ehkäisevät lihomista ja parantavat sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa.

Bifidobacterium lactis B420 -bakteerikan
ta vähensi lihavien diabeettisten hiirten veren kohonnutta sokeripitoisuutta sekä insuliinipitoisuutta, inflammaatiota ja metabolista endotoksemiaa. Se tarkoittaa tilaa, jossa veressä kiertää tulehdusta ja lihomista aiheuttavia lipopolysakkarideja (LPS). Bakteerikanta vähensi LPS:n virtaamista suolesta veriplasmaan, jolloin myös tulehdus (inflammaatio) väheni ja sokeriaineenvaihdunta parani. (Toisen uuden tutkimuksen mukaan myös D-vitamiinin puute voi olla yhtenä syynä LPS:n liialliseen määrään veressä).

Tulokset vahvistavat käsitystä
, jonka mukaan suoliston mikrofloralla on merkitystä lihomisessa. Metabolinen oireyhtymä on tila, jossa ihmisellä on keskivartalolihavuus, kohonnut verenpaine ja häiriintynyt sokerin- ja insuliinin aineenvaihdunta. Oireyhtymä on yleinen, ja se lisää tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja valtimotautien sekä kuoleman riskiä. Oireyhtymää tulisi siis ehkäistä ja hoitaa kaikin turvallisin keinoin.

Lue artikkeli kokonaisuudessaan:

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=1845

Tutustu myös:


http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=892




Ari Kokkonen




SITOUTUMISEN ESKALAATIO

Samaisista terveysuutisista löytyy myös artikkeli, josta osa alla:


Rasvasodassa näyttää vallitsevan ilmiö nimeltään sitoutumisen eskalaatio. Sillä tarkoitetaan sitä, että henkilö (tai henkilöryhmä) sitoutuu tiettyyn päätökseen ja vahvistaa sitoutumistaan siihen huolimatta siitä, että uusi tieto osoittaa alkuperäisen sitoutumispäätöksen vääräksi. Vanhaan kaavaan si
toutuneet veisaavat jääräpäisesti vanhaa virttä, maksoi mitä maksoi.

Sitoutumisen eskalaatio -käsitteen lanseerasi Barry M. Staw vuonna 1976. Nykyään käsitettä käytetään myös kuvaamaan huonoa päätöksentekotapaa yritystoiminnassa, hallinnossa, tietosysteemeissä, ohjelmistosuunnittelussa, politiikassa ja sodankäynnissä. Tällaiset sitoutumispäätökset voivat koskettaa aikaa, rahaa ja sotilaallisissa toiminnassa ihmishenkiä. Kiinassa kulttuurivallankumous eskaloitui järjettömyyksiin. (Eskalaatio = laajeneminen).

Harhaisiksi osoittautuneiden ravitsemus- ja lääketutkimusten perusteella tehdään uusia, ja entistä näkemystä pönkitetään, maksoi mitä maksoi. Esimerkiksi jättisuuri tutkimus osoitti, että suurella osalla sydäninfarktin saaneista potilaista LDL-kolesteroliarvo oli viitearvojen rajoissa (alle 3,3 mmol/l). Tämähän osoittaa, ettei LDL-kolesteroli voi olla näiden ihmisten sydänkohtauksen syynä. Mutta mitä sanovat kolesteroliteoriaan sitoutuneet tutkijat? "LDL-kolesterolin viitearvoja on alennettava entisestään, jotta kaikkie
n sairastuneiden lukemat olisivat viitearvoja suurempia!"

Lue artikkeli kokonaisuudessaan:


http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=248

Uutta tietoa kolesterolista löydät:


http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=164




Ari Kokkonen




SEITSEMÄNNEN PÄIVÄN TREENINI

Harjoittelen painoilla joka toinen päivä (välipäivinä joko lepään tai ulkoilen kevyesti):


Päivä 1. Rinta, ojentajat ja keskikeho.
Päivä 3. Etureidet, takareidet ja pohkeet.
Päivä 5. Hartiat, epäkkäät ja keskikeho.

Päivä 7. Selkä, hauikset ja kyynärvarret.

Päivä 9. Kierros alusta.
Lauantaina oli vuorossa seiska.

Lyhyen verryttelyn (crosstrainer 5 minuuttia ja dynaaminen venyttely muutama minuutti) jälkeen tein seuraavat toistomäärät:


Selkä


1. Leuanveto (TG+lt): 10, 8, 6, 4 ja 4 (Pal 2 min).

2. Yhd. käd. soutu (kp): 2 x 8, 7 ja 6 (Pal. 45 s).

3. Tangonpääsoutu yhd. käd.: 2 x 15 ja 12 (Pal. 45 s).


Hauikset


4. Hauiskääntö levytangolla: 8, 6 ja 4 (Pal. 2 min).

5. Hauisk. vinopenk. (kpt): 8, 7 ja 5 (Pal. 1 min).

6. Yhd. käd. Scott-kääntö (kp): 2 x 8 ja 7 (Pal. 30
s).

Kyynärvarret


7. Hauiskääntö käänt. ott.(kt): 10, 7 ja 5 (Pal. 1 min).

8. Rannekääntö (lt): 10 ja 7 (Pal. 1 min)

9. Rannek. käänt. ott (lt): 15 ja 10 (Pal. 1 min)


Pohkeet

10. Varp. nousu kahd. jal (sl+kp): 9 x 15.

Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, kp(t)=käsipaino(t), kt=kulmatanko ja sl=steppilauta.

Varpaille nousuja tein yhden 15 toiston sarjan jokaisen selkä-, hauis- ja kyynärvarsiliikkeen päätteeksi (sarjoja kertyi pohkeille siis yhdeksän).

Hieman yli tunnin (73 min) punttiosuuden jälkeen jäähdyttelin viiden minuutin kevyellä spinningillä ja viiden minuutin staattisella venyttelyllä.




Ari Kokkonen




PÄIVÄN AJATELMA

Itsehillintää on taito olla huonolla tuulella

niin ettei kukaan huomaa sitä.


Ivar Wallensteen


http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: