perjantai 1. lokakuuta 2010

NÄYTÄ TUNTEESI

Eilen täällä Suomessa esitetyssä Oprahin jaksossa oli mukana entinen nyrkkeilijä Mike Tyson. Huolimatta
kovasta menneisyydestään, huonosta maineestaan ja karusta ulkomuodostaan tämä nykyään jo lähes 45-vuotias mies uskalsi olla herkkä ja liikuttunut kenties monien satojen miljoonien tv-katsojien edessä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mike_Tyson
http://www.tysontalk.com/
http://myown.oprah.com/search/index.html?q=mike+tyson

Tunteita, ovat ne sitten vihastumisia, ihastumisia, iloja, suruja tai mitä tahansa, ei ole hyvä patouttaa sisäänsä. Ole aito oma itsesi ja käytä oikeutta näyttää tunteesi.

http://www.mtv3.fi/helmi/minisaitit/artikkeli.shtml/2010/02/1060031?olen_nainen/naiseutta http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/11/28138&ext=rss http://teologiaakotikentalla.kotisivukone.com/10





Ari Kokkonen






AHDISTUS KURIIN

Rentoudu

1. Etsi hiljai
nen paikka ja asetu istumaan tai makaamaan mukavasti.

2. Sulje silmäsi. Ryhdy rentouttamaan ruumistasi jaloista alkaen. Koska jännitetty lihas on helpompi rentouttaa kuin levossa oleva, jännitä jalkaterien lihakset mahdollisimman kireiksi. Tunne jännitys jaloissasi. Anna sitten jalkaterien valahtaa rennoiksi ja tunne niiden paino.

3. Etene samaa menetelmää käyttäen ylöspäin. Jännitä ja rentouta lihaksesi seuraavassa järjestyksessä: jalkaterät ja jalat, kädet ja käsivarret, koko vartalo ja pää. Kiinnitä erityistä huomiota hartioihin, niskaan ja leukaan, koska jännitys pesiytyy helposti juuri näihin kohtiin.

4. Nyt kun tunnet olosi täysin rennoksi, voit kiinnittää huomiosi hengitykseen: hengitä nenän kautta ja pallealla mieluummin kuin rintakehän yläosalla.

Visualisoi

5. Käännä sitten huomiosi siihen tilanteeseen, jota jännität. Se voi olla vaikkapa ajomatka mutkaisella vuoristotiellä. Kuvittele näkymää mielessäsi. Pane mer­kille, onko kuva värillinen vai mustavalkoinen. Pysyykö se paikoillaan vai liikkuuko? Miltä sinusta tuntuu?

6. Leikittele kuvalla mielessäsi. Jos se on värillinen, tee siitä mustavalkoinen. Jos se on suuri, pienennä sitä. Jos se liikkuu, pysäytä se. Kun olet muutellut kuvaa, tiedosta, miltä se sinusta tuntuu.

7. Visualisoi tilanne sitten juuri sellaisena kuin haluaisit sen olevan. Ajat varmasti tietä pitkin; olet kaukana kuilun reunalta; olosi on tyyni ja levollinen.

8. Jos tajuntaasi hiipii harjoituksen alkuvaiheissa pelon tunteita, älä yritä tukahduttaa niitä väkisin, sillä silloin jännitys vain kasvaa. Tiedosta pelkosi, työnnä ne syrjään ja jatka myönteistä ajattelua.

9. Harjoittele tätä - ensin rentoutusta ja sitten visualisointia - päivittäin vähintään kolmen viikon ajan. Näin saat piilotajuntasi vakuuttuneeksi siitä, että pystyt ajamaan vuoristossa tyynen rauhallisesti, koska siinä ei ole mitään pelättävää.

Ankkurointi

Ankkurointi on yksinkertainen menetelmä myönteisten tuntemusten tuottamiseksi. Jos haluat ankkuroid
a myönteisen tunteen sisimpääsi, odota, kunnes tulet rentoutumisen tai visualisoinnin huippukohtaan, ja "kiinnitä" se sitten alitajuntaasi fyysisen toiminnan avulla. Aseta peukalon ja keskisormen päät vastakkain, ensin oikean käden ja sitten vasemman käden. Kun tulet kohtaan, jonka haluat tarpeen tullen palauttaa mieleesi, paina peukalo ja keskisormi tiukasti yhteen ja irrota ne. Tee tämä kolme kertaa. Aina kun tämän jälkeen huomaat stressaantuvasi, paina vain sormesi kolmesti yhteen, ja hyvänolon­tunne palautuu. Itseluottamusta kohentaa usein jo sekin, että muistaa hallitsevansa tämän tekniikan.

Lähde: Elämäntaidon avaimet – yllä parhaimpaasi ; Valitut Palat 1995, sivut 22-23.





Ari Kokkonen






DIEETIT VAIHTOON: MARATOONARI JA MUSSUTTAJA

Sub-tv:lla eilisilatna esitetyn Dieetit vaihtoon –ohjelman (Supersiz
e vs Superskinny) pääosissa olivat tällä kertaa maratoonari Kim ja mussuttaja Trudy.

Maratoon
ari Kim

33-vuotias Kim juoksee viikottain noin 11 tuntia ja yli 100 kilometriä. Vaikka hän kuormittaa kehoaan melkoisesti, hän syö päivittäin tai pikemminkin juo vain 1000 kcal edestä. Hänen ruokavalionsa näet on lähinnä nestemäistä. Parin vuoden täll
aisen kuurin jälkeen hänen 162 senttisen kehonsa paino on pudonnut lukemiin 39.5 kiloa, josta painoindeksiksi tulee 15.4.

Kuten liian monilla naisilla, niin myös Kimillä ruokavaliossa on liian vähän proteiinia. Niinpä kaikesta tulee ruumiin riistoa: lihakset surkastuvat, aivot ja immuunipuolustus kärsivät eikä rusto elvy.


Kim kommentoi hänestä otettuja suurikokoisia kuvia: ”Ihan hirvittävän näköinen.”


Viiden päivän lääkäri Christian Jessenin valvonnassa olon jälkeen Kim sai uuden ruokavalion
toteutettavaksi kotona. Siinä oli vuorokautta kohden energiaa 2900 kcal. Tultuaan takaisin viikkojen kuluttua Kim oli saanut painonsa nousemaan kaksi kiloa. Hän totesi suoritus- ja palatumiskykynsä kehittyneen huomattavasti.

Mussuttaja Trudy

Trudylla oli klinikalle tullessaan sekä paino että vyötärö samoissa lukemissa eli 150. Painoindeksi oli peräti 51. Syynä moisiin lukemiin oli noin 3000 kcal:n päivittäinen energiansaa
nti, olematon liikunta, liiallinen suolan nauttiminen ja syöpöttely myös myöhään illalla.

Trydy totesi omia kuvia katsoessaan:”En tajua miksi olen hengissä”.


Lopullisen herätyksen Trudy sai vasta nähtyään itseään vielä lihavamman Lisan, joka 165-kiloisena (pituus vain 154 cm) oli täysin muiden ihmisten avun varassa.

Syötyään viisi päivää klinikalla Kimin vähäisiä ateriota Trudy sai kotiin 1900 kcal:n ruokavalion. Sen avulla hän sai viikkojen aikana painonsa putoamaan
parisenkymmentä kiloa ja vyötärö pieneni tuon saman määrän eli parisenkymmentä senttiä.

Tämän ohjelman yhtenä opetuksena oli: Kohtaa ongelmat, älä hae niihin lohtua ruuasta.

Ohjelmassa oli mukana myös Anna Richardson laihduttavine naisineen.

http://www.sub.fi/dieetitvaihtoon/
http://www.drchristianjessen.com/
http://www.annarichardson.co.uk/home.html




Ari Kokkonen





MR ja MS
OLYMPIA 2010

Jay Cutler
voitti Mr Olympia –tittelin neljännen kerran. Hänen aikaisemmat
voittonsa ovat vuosilta 2006, 2007 ja 2009.

http://www.fitnesstipsforlife.com/mr-olympia-2010-jay-cutler.html
http://www.jaycutler.com/

Iris Kylesta tuli puolestaan kuudetta kertaa Ms Olympia: 2004, 2006-2010.

http://www.iriskyle.com/



Ari Kokkonen





PÄIVÄN AJATELMA

Kaikesta työstä tulee luovaa silloin,
kun sen tekijä haluaa tehdä sen hyvin
tai vielä paremmin.


John Updike


http://www.positiivarit.fi/


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA SINULLE. Palaan kirjoittelemaan maanantaina. Silloin on asiaa esimerkiksi hauiksista.

Ei kommentteja: