torstai 7. lokakuuta 2010

MENNEISYYDEN OPETUKSET PÄÄTÖKSENTEON APUNA

Päätöksenteossa kannattaa ottaa oppia elämän varrella kertyneistä kokemuksista. Niistä oppiminen antaa lisää varmuutta ja auttaa tekemään punnittuja ratkaisuja. Kannattaa harjoitella oppimaan tietoisesti kokemuksista - silloin myös epäonnistuneet ratkaisut osoittautuvat hyödyllisiksi. Voimme kysyä itseltämme esimerkiksi seuraavaa:
  • Mikä sai minut tekemään tuon päätöksen?
  • Olivatko päätöksentekoon vaikuttavat seikat sellaisia, että ne saisivat minut vieläkin päättämään samoin?
  • Jos olisin valinnut jonkin toisen vaihtoehdon, kuinkahan silloin olisi käynyt? Olisiko tulos todella ollut niin ruusuinen, kuin olen luullut?
  • Jos joutuisin nyt samaan tilanteeseen, mitä tekisin?
Kannattaa muistella myös jotakin päätöstä, joka osoittautui onnistuneeksi.
  • Epäilinkö missään vaiheessa ratkaisuani vai olinko varma siitä heti alusta alkaen?
  • Mitkä seikat oikeastaan saivat minut tekemään päätöksen? Syntyikö se helposti vai vaatiko se paljon harkintaa?
Vastauksemme tällaisiin kysymyksiin voivat osoittautua antoisiksi joutuessamme jatkossa tekemään päätöksiä.

Lähde: Elämäntaidon avaimet - yllä parhaimpaasi, Valitut Palat, 1995, sivu 50.





Ari Kokkonen






KUORSAAKO KUMPPANISI?

Jos kärsit kumppanisi kuorsauksesta, käy tutustumassa tohtori.fi:n tekstiin:

http://www.tohtori.fi/?page=1616302&id=8845959




TILAA ITSELLESI HENKILÖKOHTAINEN TREENI- JA RAVINTO-OHJELMA

Lisätietoa osoitteessa
http://kuntoguru.com/




KALAA LAUTASELLE

Muscle&Fitness -lehti (lokakuu/marraskuu 2010) ehdottaa säilykelohen yhdeksi 21:stä kuntoilijalle välttämättömästä ruoka-aineesta, koska:
  • sitä on helppo käyttää
  • siinä on runsaasti proteiinia
  • se sisältää enemmän kalsiumia, omega-3-rasvahappoja ja D-vitamiinia kuin tonnikala
  • sen rasvat taistelevat rasvakerrostumaa vastaan suurentamalla insuliiniherkkyyttä ja estämällä rasvan hapettumista
Dha

Kaikki eivät pidä kalasta eivätkä kalan pais­tamisen hajusta. Omega-3-rasvahapot ovat kuitenkin välttämättömiä monestakin syystä, etenkin lihasten kasvattamisessa ja rasvan poltossa. Yksi tehokk
aista kalan rasvoista on nimeltään dokosaheksaeenihappo (DHA). Pella­vansiemenet ja saksanpähkinät ovat hyviä DHAn lähteitä, mutta niistä ei saa DHAta suo­raan, vaan omega-3-rasvan alfalipoiinihapon kautta, joka muutetaan elimistössä DHAksi, mutta ei riittävässä määrin. Paras tapa on ottaa DHAta lisäravinteena tai syödä runsaasti DHAta sisältäviä tuotteita.

Paras: rasvan poltoksi, lihasten kasvattami­seksi, nivelten palautumiseksi ja sydämen ja verisuoniston terveydeksi.


Kokeile: 1-3 grammaa kalaöljylisäravinnetta 2-3 kertaa päivässä tai 500-1000 mg DHAta kahtena annnoksena.


Tuoreen kalan valinta
  • Kysy, mikä on paikallinen kala, koska se on yleensä tuorein.
  • Jos lähikaupassasi ei ole paikallista kalaa, kysy, mistä kala on peräisin ja milloin se toimi­tettiin. Jos kala on kuljetettu kaukaa, se on todennäköisesti ennen pakastettu ja sulatettu. Kalan tuoreus riippuu siitä, kuinka monta pysähdystä tehtiin sen kuljetuksessa.
  • Osta vain tuoreinta kalaa. Kun ostat koko­naisen kalan, katso, että kalan silmät ovat kirkkaat ja kidukset punaiset. Suomujen ei tuli­si olla limaisia. Kalafileiden lihan tulisi olla kimmoisaa ja nousta nopeasti ylös, kun painat sitä.
  • Laatukauppiaat ja -kalastajat ovat ylpeitä kalan tuoreudesta. Hyvillä kalatoreilla kala paloitellaan ja laitetaan jäihin 4 asteeseen. Jokaista tuntia kohti, jolloin kala on lämpimämmässä kuin 4 astetta, vähenee yksi myyntipäivä.
  • Pyydä, että kala pakattaisiin jäihin, vie se kotiin ja laita jääkaappiin niin nopeasti kuin mahdollista. Kun pakkaat itse, kääri kala ensin paperiin, sitten muoviin ja laita jäitä ympärille.
  • Jos suinkin mahdollista, valitse pyydystetty kala farmissa kasvatetun kalan sijasta, koska farmikalassa on enemmän rasvaa ja kaloreita sekä hieman vähemmän proteiinia kuin villi-kalassa. Farmissa kasvatettu kala on myös saastuneempi sen rehuun sisältyvien myrkky­jen takia.
Lähde: Muscle&Fitness, lokakuu/marraskuu 2010, sivut 54, 78 ja 85.





Ari Kokkonen






PÄIVÄN AJATELMA

Uusia mielipiteitä aina epäillään

ja tavallisesti myös vastustetaan,
ja syyksi riittää vain se, että ne
eivät ole vielä yleisiä mielipiteitä.


John Locke

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: