keskiviikko 20. lokakuuta 2010

FLUNSSA? SYÖ NÄITÄ RUOKIA.

Eilisessä blogitekstissäni kerroin uudesta kirjasta Aitoa ruokaa, joka tuo julki myös meillä olevan ruokateollisuuden vedätyksen tai suoraan sanoen kusetuksen. Sen kohteiksi joutuvat etenkin vähävaraiset ihmiset ja sellaiset, joiden pitää ajan tai taidon puutteen takia tyytyä enemmän tai vähemmän puolivalmiisiin aterioihin. Näiden ruokien heikot
ravintoarvot johtavat heikentyvään kuntoon ja madaltuneeseen vastustuskykyyn.

Jos näiden vedätysten tai joidenkin muiden syiden vuoksi on flunssa tulossa tai jo päällä, voit saada he
lpotusta oloosi WebMD.com -sivuston mukaan näillä ruoka-aineilla:

1. Mehujää


Mehujää voi rauhoittaa kipeää, pistelevää, turvonnutta tai kuivaa kurkkua. Siitä saa myös nestettä, mikä on tärkeä osa taistelussa flunssaa vastaan. Riittävä määrä nesteitä pitää liman ohuena ja vähentää tukkoisuutta.
Etsi mehujäätä, joka on tehty 100 prosenttisesta mehusta, jotta saat tärkeitä ravintoaineita, etkä pelkkää sokerivettä.

2. Kalkkunaleipä


Kalkkuna on hyvä, vähärasvainen proteiini. Vaikkei sinusta tunnukaan siltä, syöminen antaa kehollesi energiaa taistella tautia vastaan.


3. Vihannesmehu


Salaatin tekeminen ja syöminen ei varmasti houkuta kipeänä. Sen sijaat voit kulauttaa lasillisen vähänatriumista vihannesmehua. Vihannesmehu sisältää vastustuskykyä tehostavia antioksidantteja ja pitää nestetasapainosi hyvänä. Jos kaipaat jotain makeaa, juo 100 prosenttista hedelmämehua
.

4. Kanakeitto

Kanakeitto sisältää nestettä ja on ravitsevaa. Sen parantavista vaikutuksista on nykyään jopa tieteellisiä todisteita. Tutkimusten mukaan kuuma kanakeitto auttaa nenän värekarvoja toimimaan paremmin, jolloin ne estävät tehokkaammin bakteereja ja viruksia pääsemästä kehoon.

5. Valkosipuli

Valkosipuli on hyvä keino lisätä keittoon makua. Lisäksi sillä on havaittu olevan antimikrobisia ja vastustuskykyä tehostavia ominaisuuksia. Valkosipulin syöminen voi myös helpottaa tukkoista oloa.

6. Inkivääri

Vatsakipua? Pahoinvointia? Ripulia? Inkivääri on kotikonsti, jota käytetään usein edellä mainittujen tautien oireiden hoitoon. Jotkut tutkimukset osoittavat, että inkivääri voi auttaa taistelemaan tulehduksia vas
taan. Kokeile lisätä tuoretta tai jauhettua inkivääriä ruokiin, tai vaikkapa teehen.

7. Kuuma tee

Vihreä ja musta tee sisältävät antioksidantteja, jotka pyrkivät taistelemaan tauteja vastaan. Lisäksi teen höyryn hengittäminen voi helpottaa tukkoisuutta. Lisää teehen lusikallinen hunajaa ja purista siihen hiukan sitruunaa, mikä auttaa rauhoittamaan kipeää kurkkua.

8. Banaani

Viipaloituna, murskattuna tai kokonaisena, banaanit ovat helppoa ruokaa vatsalle. Banaania kannattaa syödä
, jos kärsit pahoinvoinnista, oksentelusta ja ripulista. Banaani yhdessä riisin, omenasoseen ja paahtoleivän kanssa ovat hyvä vaihtoehtoa, jos olet toipumassa vatsaflunssasta ja vasta siirtymässä takaisin kiinteään ruokaan.

9. Paahtoleipä

Jos pystyt syömään kiinteää ruokaa, kokeile paahtoleipää tai keksejä. Ne sopivat hyvin yhteen esimerkiksi kananuudelikeiton kanssa, ja tekevät olosi kylläisemmäksi, kun vatsasi ei pysty käsittelemään paljon ruokaa.

10. Ateriankorvikejuomat

Jos ruokahalusi on palannut, kokeile ateriankorviketta, jotta saat tarvittavat ravintoaineet ja kalorit. Etsi juomia, jotk
a sisältävät vähintään kuusi grammaa proteiinia ja vähän sokeria. Esimerkiksi mansikan ja suklaan makuiset juomat saattavat tehdä vitamiinien, ravintoaineiden ja kaloreiden saannista mukavampaa.

Lähde: http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=5238438#

Lue myös:

http://www.tohtori.fi/?page=5833192&id=9056730
http://www.tohtori.fi/?page=5833192&id=0060006
http://www.tohto
ri.fi/hyvinvoinnin-kauppa/uutiset/2224030
http://www.tohtori.fi/hyvinvoinnin-kauppa/uutiset/9500759





Ari Kokkonen





YLLÄ PARHAIMPAASI

1. Ajattele positiivisesti

Opi näkemään kaikista tilanteista myönteiset puolet. Aina kun huomaat asettuneesi kielteiselle kannalle, keskity asian hyviin puoliin. Menestystä on vaikea saavuttaa ilman myönteistä asennetta.

2. Älä valitse helpointa tietä

Toisinaan on otettava riskejä. Vältä ki
usausta mennä yli siitä, missä aita on matalin, sillä mikään todella tavoittelemisen arvoinen ei tule helpolla.

3.Katso tulevaisuuteen

Päätä, mitä haluat saavuttaa, ja aseta itsellesi lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita. Pidä nämä tavoitteet aina silmiesi edessä. Jos haluat menestyä elämässä, sinun täytyy kaiken aikaa olla selvillä siitä, mihin suuntaan olet matkalla, jotta osaat tarpeen tullen korjata kurssiasi.


4. Ole kärsivällinen

Päämäärien saavuttaminen voi viedä aikaa ja olla monen mutkan takana, joten sinulta vaaditaan kärsivällisyyttä. Älä anna periksi, vaikka jokin menisikin vikaan matkan varrella. Jokaisella on huonot päivänsä – yritä toimia niin, että huomisesta tulisi parempi.


5. Pidä itsesi kunnossa

Kun pidät huolta kunnostasi, voit paljon paremmin myös henkisesti – tämä on yksi menestyksen avaimista. Hyväkuntoinen ihminen ei sitä paitsi tunne itseään yhtä väsy
neeksi eikä lankea syöpöttelyyn yhtä herkästi kuin huonokuntoinen.

6. Syö ja juo järkevästi

Tarkkaile syömisiäsi ja juomisiasi, mutta älä ole turhan ankara itsellesi. Maailma ei kaadu siihen, jos sorrut välillä roskaruokaan: aloita dieetti uudestaan seuraavana päivänä ja pidä mahdollisimman hyvin kiinni terveistä ruokailutottumuksista.


7. Kehitä itseäsi

Jos alat kehittää elämäntapaasi ja työskentelytapojasi erityisten ohjelmien ja menetelmien avulla, sinulta kuluu varmasti paljon kallista aikaa. Tämä on kui­tenkin kuin panisit rahaa pankkiin: sinusta tulee vähitellen yhä tuotteliaampi ja tehokkaampi.

8. Etene pienin askelin

Kehitä itseluottamustasi tarttumalla rohkeasti pelottaviinkin haasteisiin ja etenemällä askel kerrallaan. Kun onnistut pienissä asioissa, uskallat helpommin siirtyä suurempiin.


9. Opi rentoutumaan

Rentoutumisen taidosta voi olla monenlaista etua sekä työ- että seuraelämässä. Eri ihmisille sopivat erilaiset tekniikat. Perehdy niihin mahdollisimman hyvin ja valitse sitten omasi.


10. Tarkkaile kielenk
äyttöäsi

Ihmisen puhetapa vahvistaa hänen ajatuksiaan ja aikeitaan. Kannattaa karsia kielteisiä ilmaisuja puheestaan. Korvaa ”Tästä ei tule mitään” sanoilla ”Tämä voi olla vaikeaa, mutta kyllä tästä selvitään.”

11. Käytä esikuvia

Ota mallia ihmisistä, jotka oval innostaneet sinua eteenpäin elämässäsi. Perehdy mahdolli­simman tarkoin heidän toimin­taansa ja asenteisiinsa, saatat menestyä samoilla eväillä.


12. Arvioi kykyjäsi

Jos haluat kehittää kykysi huippuunsa, sinun täytyy arvioida niitä kaiken aikaa. Kun olet selvillä siitä mihin pystyt, näet helpommin, missä on vielä parantamisen varaa.


13. Anna hyvä ensivaikutelma

Ulkonäkö kertoo sinusta vieraalle ihmiselle enemmän kuin mikään muu. Se ilmaisee miten suhatudut itseesi. Jos toiset näkevät sinun arvostavan itseäsi, sinun on helpompi voittaa heidän kunnioituksensa.


Lähde: Elämäntaidon avaimet - Yllä parhaimpaasi, Valitut Palat, 1995, sivut 138-139.





Ari Kokkonen






PÄIVÄN AJATELMA

Ohjaa elämääsi tarkoituksellisilla valinnoilla,
älä nopeuden tai tehokkuuden avulla.
Paras muusikko ei ole hän, joka ehtii
ensimmäisenä soittamaan kappaleen loppuun.

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: