maanantai 20. syyskuuta 2010

MELATONIINI - LUONNONMUKAINEN UNILÄÄKE

Tiia Eskola kirjoittaa Kuntosali & Fitness -lehdessä (3/2010, sivu 18):

Suosittelen kaikille unettomuudes­ta kärsiville kokeiltavaksi melatoniinia. Nettikeskusteluissa käy ilmi sa­ma asia, mikä aina: Aivan jokaiselle se ei auta, mutta suurelle osalle se on ol­lut suuri pelastus.
Meillä Suomessa ol­laan vaan taas hysteerisen varovaisia, kun melatoniin pitkäaikaisesta käy­töstä ei ole muka riittävästi tietoa. Vai ei ole! Amerikassa sitä on käytetty ties kuinka monta kymmentä vuotta ra­vintolisänä, jota voit ostaa vaikka ruo­kakaupasta. Sitä laitetaan jopa kapse­lina lemmikkieläimille ihon alle. Jos jotain haittaa olisi ilmennyt, se olisi kyllä vedetty markkinoilta ajat sitten.

Unilääkkeiden kammottavista hait­tavaikutuksista kyllä tiedetään (lääke­riippuvuutta, vieroitusoireita, muistin heikkenemistä, motoriikan häiriinty­mistä ja aamutokkuraisuutta), mut­ta lääkärit määräävät kyllä niitä - tai kieltäytyvät kirjoittamasta niitä jättä­en potilaan ahdistumaan ja syyllisty­mään huumausainerikokseen, jos hän tilaa unilääkkeitä netistä tai tuo ulko­mailta niitä lomamatkalta.


Muutama fakta tästä pelottavasta melatoniinista: Se on ns. yöhormoni, jota erittyy aivoissa sijaitseva
sta käpyrauhasesta. Melatoniini auttaa elimistön sisäistä kelloa pysymään ajassa säädellen vuorokausirytmiä ja edistä­en unensaantia. Sen eritys on suurim­millaan yöllä pimeän aikaan ja hui­pussaan keskiyön jälkeisinä tunteina. Tätä ei meillä Suomessa juuri tiedetä, mutta sillä on myös paljon elimistölle hyvää tekeviä vaikutuksia, kuten että se vahvistaa immuunipuolustusta ja vaikuttaa vireystilaan.

Suurin s
yy unettomuuteen ja uni­häiriöihin on tunnetusti stressi. Ja melatoniinin eritys on heikompaa, kun ihminen on stressaantunut. Suo­messakin on pitkään tiedetty, että reippaampi alkoholin käyttö heiken­tää unen laatua, mutta sitä ei ole ker­rottu, mistä se johtuu: melatoniinin eri­tys vähenee alkoholin vaikutuksesta. Samoin tapahtuu myös iän karttues­sa. Jos melatoniinia annettaisiin van­hainkodeissa suosiolla, ei mummoja ja vaareja tarvitsisi lääkitä pökkyräisiksi, vaan siellä nukuttaisiin levolliset yöunet.

Melatoniini vaikuttaa kahdella ta­valla uni-valverytmiin: Se väsyttää nopeasti noin tunnin kuluttua table­tin ottamisesta ja säännöllisesti käy­tettynä ja oikeaan aikaan otettuna se myös aikaistaa nukkumaan menoa. Melatoniini auttaa usein myös sellai­sille henkilöille, jotka pääsevät uneen vasta aamuyöstä.

Kun unettomuus on Suomessa jo kansantauti olisi ehkä korkea ai­ka lääkäreiden ainakin miettiä asen­noitumistaan melatoniinireseptin pyytäjiin: Eikö olisi lääkärinkin pal­kitsevampaa tehdä työtään
, kun voisi auttaa potilaitaan ihan oikeasti?

Tutustu myös:

http://www.tietoaunettomuudesta.fi/melatoniini/
http://yle.fi/a2/juttu.php?tunnus=1435




Ari Kokkonen





OMIA TREENEJÄ

Omassa rasvanpolttotreenissäni on käynnissä vaiheen 1 viimeinen treenipäivä eli päivä 6.

Päivä 1: ojentajat, hauikset ja kyynärvarret
Päivä 2: etureidet, takareidet
ja pohkeet
Päivä 3: lepo
Päivä 4: rinta, hartiat ja epäkkäät
Päivä 5: selkä ja kaula
Päivä 6: vatsa ja pohkeet
Päivä 7: lepo

Punttiiikkeiden väliin olen sijoittanut crosstrainer- tai spinningpätkän. Ensimmäisessä vaiheessa "maaginen luku" on 3, mikä tarkoittaa, että teen kutakin liikettä kolme sarjaa 30 sekunnin palautuksin ja ct- ja sppätkien pituudet ovat kolme minuuttia. Olen jo aikaisemmin esitellyt päivien 1-2 oh
jelmat. Tässä pari päivää lisää:

Päivä 4 (lauantai 18.09.2010):

  • ct 3 min ja dynaaminen venyttely 3 min
  • vipunostot maaten (kpt) 3 x 10 / 30 sek. pal.
  • sp 3 min
  • penkkipunnerrus käsipainoilla 3 x 10
  • ct 3 min
  • vinopenkkipunnerrus (kpt) 3 x 10
  • sp 3 min
  • käsipainopunnerrus istuen 3 x 10
  • ct 3 min
  • vipunostot sivuilta (kpt) 3 x 10
  • sp 3 min
  • vipunostot etukumarassa (kpt) 3 x 10
  • ct 3 min
  • hartianostot (kpt) 3 x 10
  • sp 3 min
  • staattinen venyttely 3 min

Päivä 5 (sunnuntai 19.09.2010):
  • ct 3 min ja dynaaminen venyttely 3 min
  • leuanveto (Total Gym 1000 + levytanko) 3 x 10 / 30 sek. pal.
  • sp 3 min
  • tangonpääsoutu yhdellä kädellä 2 x 3 x 10
  • ct 3 min
  • yhdenkädensoutu käsipainolla 2 x 3 x 10
  • sp 3 min
  • päänosto maaten (levy otsalla) 3 x 10
  • ct 3 min
  • staattinen venyttely 3 min




Ari Kokkonen





PÄIVÄN AJATELMA

Mitähän ne minusta ajattelevat?

Erehdykset ovat osa elämää, mutta samalla ne myös luovat edellytykset täysipainoiselle elämälle. Jos emme pystyisi älykkäällä tavalla hyötymään erehdyksistämme, emme koskaan oppisi mitään kunnolla.

Ihminen oppii luistelemaan kaatuilemalla, saattamalla itsensä naurunalaiseksi. Tosiasiallisesti hän edistyy kaikessa saattamalla itsensä rohkeasti naurunalaiseksi. Mutta monet, joita kauhistuttaa epäonnistuminen tai naurun kohteeksi joutumisen pelko, jäävät vaille mielihyvää, seikkailuja ja kaikenlaista hauskaa, koska he ovat liiaksi huolissaan siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat.

On kuitenkin lohdullista tietää, että eivät he meitä ajattele
- he ajattelevat mitä me ajattelemme heistä.

http://www.positiivarit.fi/

Ei kommentteja: