keskiviikko 29. syyskuuta 2010

KÄRSITKÖ STRESSISTÄ?

MILTÄ SINUSTA TUNTUU?


1. Onko keskittymiskykysi heikompi kuin ennen?

2. Tuntuuko muistisi huononevan kaiken aikaa?

3. Tuntuuko sinusta usein, ettei mistään tule mitään?

4. Itkettääkö sinua toisinaan ilman selvää syytä?
5. Menetätkö malttisi useammin kuin ennen?

6. Oletko entistä ahdistuneempi?
7. Tuntuuko päätösten tekeminen entistä vaikeammalta?

8. Tunnetko itsesi usein henkisesti uupuneeksi?

9. Onko sinulla tapana aloittaa uusia asioita, ennen kuin saat käsillä olevan työn valmiiksi?

10. Oletko huomannut tulleesi entistä levottomammaksi?

11. Pelkäätkö tulevaisuutta?

12. Onko sinun vaikea in
nostua asioista?
13. Kärsitkö unettomuudesta?

14. Heräätkö usein keskellä yötä tai näetkö ahdistavia unia?

15. Onko sinulla aina väsynyt tai saamaton olo, aivan kuin mikään ei enää olisi vaivan arvoista?
16. Kärsitkö lihaskivuista varsinkin selän ja niskan alueella?
17. Onko sinulla usein päänsärkyä?

18. Tupakoitko tai käytätkö alkoholia enemmän kuin ennen?

19. Onko sinun vaikea vaihtaa vapaalle ja rentoutua?

20. Tuottaako syvään hengittäminen vaikeuksia?

21. Oletko menettänyt ruokahalusi tai onko makeanhimosi yltynyt?

22. Kärsitkö toisinaan lihasten nykimisestä?

23. Joudutko helposti synkkien, pessimististen ajatusten valtaan?

24. Oletko menettänyt kiinnostuksesi seksiin?

25. Ajatko liian lujaa tai ärhenteletkö jatkuvasti muille autoilijoille?


Jos vastasit "kyllä" kuuteen tai useampaan kysy­mykseen, kärsit melko varmasti stressistä. Alla olevasta kymmenosaisesta stressinhallintaohjelmasta on sinulle hyötyä, olitpa stressaan­tunut tai et, sillä se auttaa sinua pysymään kunnossa ja hallitsemaan elämääsi paremmin.


http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?article=1970 http://www.introspekt.fi/artikkelit/tunnista-ajoissa-stressi-ja-uupuminen/


STRESSINHALLINTAOHJELMA

1. Varaa aikaa itsellesi.
Tee joka päivä jotain, mistä todella pidät. Voit puuhailla jotain tai vain rentoutua - aivan kuten itse haluat. Mieluisat puuhat lievittävät stressiä.


2. Varaa aikaa läheisillesi.
Puhu heidän kanssaan ja kuuntele, mitä heillä on sanottavaa. Vaali lähimpiä ihmissuhteitasi ja nauti niistä.


3. Aloita päiväsi rauhallisemmin.
Jos aamuusi kuuluu normaalisti epätoivoinen säntäily voileipä kädessä milloin hukkuneita papereita ja milloin taas kenkiä etsien, nouse viisitoista minuuttia aikaisemmin ja hoida aamutoimesi rauhassa.


4. Jos sinun täytyy mennä jonnekin, lähde ajoissa.
Myöhästyminen on stressaavaa. Jos olet auttamatta myöhässä, älä kiusaa itseäsi tuskittelemalla asiaa. Kaikki ymmärtävät, että auto voi mennä rikki tai juna voi olla myöhässä. Saat osaksesi myötätuntoa, et moitteita.


5. Älä elä kaaoksen keskellä. Sekasortoinen ympäristö saa mielenkin levottomaki. Sotkun keskeltä voi sitä paitsi olla vaikea löytää haluamaansa, mikä pahentaa stressiä entisestään.

6. Pidä puolesi, mutta älä tuhlaa energiaa suuttumiseen
. Jos suutut ihmiselle, joka ei tunnu olevan tilanteen tasalla, kadut sitä jälkeenpäin. Jos hän maksaa takaisin samalla mitalla, joudutte sanaharkkaan ja siitä seuraa vain ikävyyksiä.


7. Pidä itselläsi vähintään yksi harrastus, johon ei liity kilpailua
. Työelämässä vallitseva kilpailuhenki aiheuttaa monille stressin oireita. Siksi ei olekaan hyvä lähteä suoraan töistä esimerkiksi tiukkaan squash-peliin, jossa elimistö joutuu tuottamaan lisää stressihormoneja. Kilpaurheilussa ei tosin sinänsä ole mitään vikaa, kunhan se ei jää ainoaksi harrastukseksi.


8. Vältä mahdollisuuksien mukaan sellaisia tilanteita, joissa tiedät stressaantuvasi.
Jos et viihdy meluisassa väkijoukossa, pysyttele poissa diskoista ja jalkapallo-otteluista. Jos taas et siedä kuumuutta, vietä lomasi viileillä seuduilla.


9. Laadi listoja ja suunnitelmia. Luettelot selkeyttävät ajatuksia ja auttavat muistamaan tekemättömät työt, mutta on myös palkitsevaa viivata asioita yli sitä mukaa kuin ne on hoidettu.

10. Kun menet illalla nukkumaan, etsi päivän tapahtumista kolme hyvää asiaa, vaikka kuinka pieniäkin. Niiden muistelu auttaa nukahtamaan - ja heräämään - hyvillä mielin.

Lähde: Elämäntaidon avaimet, yllä parhaimpaasi, sivut 16-17 ; Valitut Palat 1995.

Tutustu myös:

http://www.nyyti.fi/palvelut/elamantaitokurssi/opi-elamantaitoa/hyvinvointi-ja-stressi/oletko-stressaantunut/vinkkeja-stressinhallintaan/




Ari Kokkonen





PÄIVÄN AJATELMA

Useimmat tämän elämän varjoista aiheutuvat siitä,
että seisomme itse auringon edessä.

http://www.positiivarit.fi/



HUOM! Väsään huomenna paremmalla ajalla tekstiä selästä ja sen treenaamisesta.

2 kommenttia:

Jellona kirjoitti...

Hieno postaus! Kärsin itse aikaisemmin monista noista stressitekijöistä, mutta annas ollakaan hoitovapaapäätöksen ja terveellisen ruuan vaikutuksesta ne ovat kadonneet kuin itsestään :)
Ihanaa olla rauhallinen, jatkuvasti hyvällä mielellä, kärsivällisempi, pitkäpinnaisempi, onnellisempi ja mitä kaikkea.. :)

Kuntoguru kirjoitti...

Kiitos kommentistasi, Jellona. Hienoa, että tunnet voivasi kokonaisvaltaisesti hyvin.