keskiviikko 9. tammikuuta 2008


Laihdutusvinkkejä - osa 9 :

Meidän kuntoilijoiden, niin Sinun kuin minunkin, tulee pyrkiä hyödyntämään tehokkaasti jokainen liikuntaan käytetty hetki. Sen ei tulisi kuitenkaan tarkoittaa minkäänlaisia oikoteitä ilman ponnisteluja.

"Vähän on parempi" on myyvä ajattelutapa, sillä se sopii monille joko laiskoille tai hyvin kiireisille ihmisille. Niinpä tällaista mainontaa on runsaasti etenkin television ostoskanavilla : "unelmien keho viiden minuutin päivittäisellä harjoituksella parissa kuukaudessa". Kuulostaahan tuo paljon houkuttelevammalta kuin totuudenmukaisempi vaihtoehto "tunti päivässä 3-5 päivänä viikossa kolmen vuoden ajan".

Vähäinenkin määrä liikuntaa on parempi kuin ei mitään. Jo puoli tuntia reipasta ulkoilua päivittäin edistää terveyttä.
Rasvanpolttoliikunnan tai lihasmassa- ja voimaharjoittelun tulee olla intensiivisempää ja kestoltaan yleensä pidempää kuin "terveysliikunnan".

Kehomme on luotu käytettäväksi liikkumiseen ja runsaaseen sellaiseen, ei tietokoneen ääressä istuskeluun tai sohvalla makailemiseen. Siispä ... YLÖS - ULOS - LENKILLE!

...

Oman liikuntani tänään muodostaa noin 90 minuutin reipas kävelylenkki, jonka aikana keskisyke on suunnilleen 125.

Viikoittainen liikuntarunkoni on nyt vuoden 2008 alussa :

Päivä 1. Spinning (45-60 min, syke keskim. 165)
Päivä 2. Punttitreeni (koko keho, noin 60 min)
Päivä 3. Ulkoilu (60-90 min, syke keskim. 125)
Päivä 4. Kuten 1
Päivä 5. Kuten 2
Päivä 6. Kuten 3
Päivä 7. LEPO

Ei kommentteja: