sunnuntai 6. tammikuuta 2008


Laihdutusvinkkejä - osa 6 :

Liikunnan merkitys laihduttaessa.

Kuten rikastuminen tekemättä yhtään mitään tai istuminen tuolilla , josta puuttuu yksi tai useampi jalka, on pysyvä painonpudotus lähes mahdotonta ilman fyysistä harjoittelua. Hyvän painonpudotusohjelman tuleekin sisältää neljä tärkeää tekijää :

1. Aerobinen harjoittelu
2. Painoharjoittelu
3. Ravitseva, hieman kulutusta vähäisempi ravinto
4. Henkinen asenne : Tavoite, motivaatio ja positiivinen minäkuva


Miksi sitten liikunnalla on niin suuri merkitys kehon rasvojen poltossa verrattuna pelkkään dieettiin ilman liikuntaa ? Dieetillä en tässä tarkoita järkevää ja monipuolista ruokavaliota, vaan muodikkaita ihmekuureja, joissa yleensä on hyvin vähän energiaa.

1. Liikunta - aerobinen ja painoharjoittelu - lisää aineenvaihduntaa. Pelkkä dieetti vähentää.
2. Liikunnan avulla saa aikaan kalorialijäämän, joka ei aiheuta kehon joutumista nälkiintymiseen kuten käy erittäin matalaenergisillä dieeteillä.
3. Liikunta on hyväksi terveydelle - dieetti ei ole.
4. Liikunta ja erityisesti painoharjoittelu auttaa säilyttämään lihakset. Dieetti ilman liikuntaa voi saada aikaan, että puolet painonmenetyksestä on lihasta.
5. Liikunta tehostaa rasvaa polttavien entsyymien ja hormonien toimintaa. Pelkkä dieetti vähentää rasvaa polttavien ja lisää rasvaa varastoivien hormonien toimintaa.
7. Liikunta vaikuttaa insuliinitasoon niin, että hiilihydraatteja palaa energiaksi ja varastoituu glykogeeniksi eikä niinkään rasvaksi.

...

Viimeisen viikon aikana oma liikuntani on koostunut reippaista 60-90 minuutin kävelylenkeistä, liikkeistä oman kehon painolla ja isometrisistä harjoituksista. Seuratessani telkkarista hiihtoa ja mäkihyppyä olen tehnyt esimerkiksi 30-50 toiston sarjoja jalkakyykkyä ja muutamia yläkehon harjoituksia Bullworker laitteella.

Ei kommentteja: