perjantai 4. tammikuuta 2008


Laihdutusvinkkejä - osa 5 :

Hiilihydraatit laihduttaessa.

Mitä pitempään rajoitat hiilihydraattien määrää ravinnossasi sitä helpommin jossain vaiheessa sorrut takaisin hiilihydraattien liialliseen ahmintaan.

Hyvin vähän hiilihydraatteja sisältävät ruokavaliot ovat monien ravintoaineiden osalta puutteellisia (vitamiinit, hivenaineet, kuitu).

Ravinnon liian vähäinen hiilihydraattimäärä voi olla hyvinkin epäterveellistä, sillä tämäntyyppisissä ruokavalioissa voi olla runsaasti epäterveellisiä rasvoja (tyydyttyneet- ja transrasvahapot). Käy katsomassa lisää perustietoa näistä rasvoista kotisivuiltani www.kuntoguru.com/teemat.

Alhainen hiilihydraattipitoisuus aiheuttaa matalan energiatason, mikä haittaa harjoittelujasi eli

- vähän hiilihydraatteja=vähän energiaa
- vähän energiaa=tehoton treeni
- tehoton treeni=heikko tulos.

Ruokavalion muokkaaminen pitäisi tapahtua esimerkiksi :

a) siirtymällä pieniin säännöllisiin aterioihin
b) huolehtimalla riittävästä proteiinin saannista
b) vähentämällä tai kokonaan poistamalla epäterveelliset rasvat
d) lisäämällä terveellisten rasvojen määrää
e) vähentämällä sokerin käyttöä
f) välttämällä pitkälle käsiteltyjä ruoka-aineita


Ei kommentteja: