lauantai 12. tammikuuta 2008

Laihdutusvinkkejä - osa 12 :

Energiankulutus.

Mitä korkeammalla syke liikunnan aikana on sitä suurempi on kulutus :

Itselläni (172 cm/72 kg/58 v/maksimisyke 195) syke on keskimäärin 125 kävellessäni tunnin ripeästi ja vastaavasti energiankulutus noin 400 kcal.

Jos teen tunnin reippaan kävelylenkin sauvoilla 140 sykkeellä on kulutukseni noin 550 kcal.

Pyöräillessäni tunnin keskisykkeellä 160 on kulutus suunnilleen 750 kcal.

Kun vielä hieman nostan keskisykettä eli poljen spinningpyörälläni tunnin lukemalla 175, nousee kulutus 850 kilokaloriin.

Kun lasken yhteen tämän viikon liikuntasuoritukseni eli kaksi spinningiä (60+60 min = 1700 kcal), kaksi punttitreeniä (75+75 min = 1000 kcal) ja kaksi reipasta kävelylenkkiä (115+105 min= 1400 kcal) olen kuluttanut yhteensä 4100 kcal. Jos söisin vain sen mitä kehoni vaatii perusaineenvaihduntaan ja muuhun kuin näihin liikuntoihin, putoaisi painoni teoriassa viikossa hieman yli puoli kiloa ja kuukaudessa pari kiloa. Valtaosa tästä vähennyksestä olisi rasvaa. En koe tässä vaiheessa olevan tarpeen painoani vähentää, sitä kun ei nytkään kovin paljon ole.


1 kommentti:

lotalota kirjoitti...

Mielenkiintoisia artikkeleita sinulta löytyy, kiitokset niistä. Tämäkin artikkeli osoittaa, ettei painon pudottaminen liikkumalla ole helppoa. Viikko-ohjelmasi on tällaiselle tavalliselle pulliaiselle tosi kova. Itse yritän tällä hetkellä yhdistää keveämmän ruokailun ja hieman liikuntaa. Tammikuun aikana on nyt pudonnut 2,5 kiloa (vettä?).